ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشور بی‌دولت عراق با یک خلیفه

سه سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور در میانه بحران‌های فراوان و در آستانه فروپاشی قرار دارد.

سه سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور در میانه بحران‌های فراوان و در آستانه فروپاشی قرار دارد.

شبه‌نظامیان تندروی داعش که بخش بزرگی از شمال و غرب این کشور را در کنترل خود دارند، ضمن اعلام برپایی خلافت اسلامی، عبدالله ابراهیم، معروف به ابوبکر البغدادی را نخستین خلیفه آن اعلام کرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی با اشاره به آنچه به‌تازگی با حمله گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به شهرهای عراق روی داده، گفته است: «عراق در حال حاضر تجزیه شده و استقلال از این کشور حق طبیعی کُردها است.»

او  گفته است که به زودی یک همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق انجام خواهد گرفت.

نتانیاهو نخست وزیر اسراییل نیز از برپایی کشور مستقل در کردستان عراق حمایت کرده است. از سوی دیگر پهپادهای آمریکایی بخشی از غرب موصل دومین شهر بزرگ عراق را که در کنترل نیروهای داعش قرار دارد بمباران کرده‌اند.

آمریکا نیروهای نظامی خود را برای حمایت از سفارت‌اش در بغداد و نیز فرودگاه بین‌المللی این شهر به ۷۵۰ تن رسانده است.

واکنش‌ها به «اعلام خلافت اسلامی در عراق»، «وضعیت جنگی نیروهای داعش»، «همه پرسی برای برپایی کشور مستقل کردستان عراق» و «انگیزه‌های همکاری آمریکا و جمهوری اسلامی در بحران عراق» پرسش‌هایی است که رادیو زمانه در بررسی بحران کنونی عراق با سه کارشناس سیاسی منطقه حسن هاشمیان جامعه‌شناس، علیرضا نوری‌زاده کارشناس مسائل سیاسی ایران و خاورمیانه و سعید مموزینی سردبیر روزنامه «خازر» در کردستان عراق در میان گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    تلویزیون رسمی عراق شامگاه پنجشنبه 20-6-2014 طی برنامه ای اعلام کرد، هرکس با نوری مالکی نخست وزیر اين كشور مخالفت کند، از هواداران "داعش" به شمار می رود . این برنامه که همه عراقی های مخالف حکومت مالکی را به "داعشی " بودن متهم کرد. باعث شگفت زدگی و تعجب همه کارشناسان امور سیاسی بویژه سیاستمداران این کشور شد.!! برنامه تلویزیون رسمی عراق، طارق الهاشمی، اثیل النجیفی، شیخ علی الحاتم و ورافع الرفاعی را به همکاری با "تروریست" و تلاش برای تقسیم ایران متهم کرد!!. از سوی دیگر طارق الهاشمی معاون سابق ریاست جمهوری عراق در واکنش به برنامه تلویزیون حکومت مالکی طی مصاحبه ای با تلویزیون "الحدث" گفت: من از شنیدن چنین اظهاراتی از سوی "صفویان جدید" در بغداد تعجب نمی کنم". الهاشمی در پایان مصاحبه اش گفت:" چه کسی اتومبیل های بمب گذاری شده را در دهه 80 وارد بغداد کرد ؟ چه کسی وزارت اطلاع رسانی عراق منفجر کرد ؟ چه کسی سفارت عراق در بیروت مور هجوم تروریستی قرار داد ؟ و چه کسی کاروان امیر کویت، را هدف قرار داد ؟ تمام این رفتارهای تروریستی را مالکی انجام داد .مالکی یک تروریست بین المللی است تروریست بار آمد و بر مبنای رفتارهای تروریستی اش هم حکومت می کند.