ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه جهانی عکاسی برای ۱۰ دقیقه آخر زندگی دو محکوم به اعدام

در هشتمین دوره جایزه جهانی عکاسی، محمدعلی برنو به خاطر مجموعه عکسی درباره ۱۰ دقیقه آخر زندگی دو محکوم به اعدام به عنوان بهترین عکاس سال ۲۰۱۴ شناخته شد.

هشتمین دوره جایزه «Px3»، جایزه جهانی عکاسی در پاریس برگزار شد. هیأت داوران این جایزه، محمدعلی برنو، عکاس ایرانی را به خاطر  مجموعه عکس‌های «آخرین لحظه» به عنوان بهترین عکاس سال ۲۰۱۴ برگزیدند. در بخش «برندگان آبی» این جایزه اد کاشی، عکاس آمریکایی هم به خاطر مجموعه عکس‌هایی از آوارگان سوری مقام اول را به‌دست آورد.

در هشتمین دوره جایزه «Px3» در پاریس، محمدعلی برنو مدال طلای عکس‌های خبری حرفه‌ای را به دست آورد. این مجموعه عکس‌ها درباره ۱۰ دقیقه آخر زندگی دو محکوم به اعدام است.

۱۰ دقیقه آخر

یکشنبه، اول بهمن ماه سال ۹۲ در ضلع شمالی پارک هنرمندان در تهران دو جوان به جرم زورگیری به دار آویخته شدند. محمدعلی برنو در عکس‌های مجموعه «آخرین لحظه» ۱۰ دقیقه آخر زندگی این محکومان را نشان می‌‌دهد.

یکی از عکس‌های مجموعه «آخرین لحظه» اثر محمد علی برنو

دو جوان محکوم به اعدام همراه با دو تن دیگر در یکی از خیابان‌های تهران به رهگذری حمله کرده و به زور کیف او را ربوده بودند و سپس با قمه به او ضربه زده بودند. فیلمی که از این «زورگیری» در سایت یوتیوب منتشر شده بود از تلویزیون ایران هم پخش شد و افکار عمومی را برای اجرای حکم اعدام آماده کرد.

محمدعلی برنو درباره مجموعه عکس «آخرین لحظه» می‌گوید: «مجموعه من شامل پنج فریم عکس از لحظه بردن جوان مجرم به بالای سکوی اعدام، انداختن طناب به گردن او و به دار آویختنش است؛ در واقع این مجموعه ۱۰ دقیقه آخر زندگی این جوان را با تصویر روایت می‌کند.»

ثبت واقعیت

محمدعلی برنو به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است کار او ثبت واقعیت بوده و قصد ندارد با عکس‌هایش درباره مجازات اعدام قضاوت کند. به گفته او جدا از جنبه عکاسی، وجه اجتماعی مجموعه «لحظه آخر» برایش اهمیت داشته است.

محمد علی برنو

او همچنین گفته در سال‌های گذشته برنده شدن عکاسان ایرانی برای عکس‌های اعدام بحث‌برانگیز بوده و به همین دلیل مایل نیست وارد جزئیات شود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران بر این نکته تأکید کرده که عکس‌هایش سیاسی نیست و جایزه‌ای هم که به او تعلق گرفته یک جایزه سیاسی نیست.

جایزه جهانی عکاسی در پاریس

در هشتمین دوره جایزه «Px3»، جایزه جهانی عکاسی در پاریس همچنین مجموعه عکسی از حمیده ذوالفقاری با عنوان «بدنه قایق‌های فرسوده» یکی از ۱۵ مدال نقره بخش «فاین‌آرت» با گرایش آبستره و یکی از ۱۸ مدال نقره همین بخش با گرایش Other_FA را به دست آورد. در همین بخش مجموعه عکسی از آیتا شکیبافر به نام «روح پنهان» برنده یکی از ۱۲ مدال نقره بخش «فاین‌آرت» با گرایش کولاژ شد.

در بخش «برندگان آبی» این جایزه، اد کاشی، عکاس آمریکایی به خاطر مجموعه عکس‌هایی از آورارگان سوری مقام اول را از آن خود کرد.

جایزه «Px3»، جایزه جهانی عکاسی در پاریس، یکی از مهم‌ترین جوایز عکاسی در کشورهای اروپایی است. این جایزه در سال ۲۰۰۸ فعالیتش را آغاز کرد و هدفش این است که عکاسان جوان و بااستعداد از سراسر جهان را کشف و به جامعه هنری و عکاسی جهان معرفی کند و زمینه‌هایی برای رشد و تعالی آنان به وجود بیاورد.

گالری عکس: مجموعه «آخرین لحظه»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آژانس خواهران

    سر هر ایرانی که بالای دار میرود، موفقیتی است برای فرانسه، انگلیس، هلند و آلمان که خواهان بقای رژیم در ایران هستند. اکثر کسانیکه بعد از رفتن به ایران دستگیر میشوند از طرف خود مقامات پلیسی غربی به دولت ایران بعنوان مخالف رژیم معرفی شده اند و کار رژیم را آسان میکنند. ***به روح آبا و اجداد سیاستمداران انگلستان، بگو الهی آمین

  • امین

    شما اگه جای کسی که اینا ازش زور گیری کرده بون ، بودید بازم این جوری صحبت میکردید؟؟؟؟!!!!

  • رضا

    متأسفانه هیچ تناسبی بین جرم و مجازات در این موضوع مشاهده نمی شود. هیچ گاه مردم به حکومت اجازه چنین قتل و جنایتی را نداده است. اگر چه بعضی از مردم از هر حماقتی دلیل تئوریک می تراشند ولی این کار تنها تسکین بی عملی جامعه در برابر فساد گسترده و تطهیر خود است.

  • Parasto

    قلبم درد گرفت.باید  دنیا ببییند در ایران چه میگذرد. متاسفانه تماشای این صحنه ها  ساعت تفریح خیلی ادمها من جمله بچه ها هم هست.

  • زهرا

    چقدر وحشتناكه !!!!

  • احمد

    لطفا بیشتر از این خبرها ارائه بدید تا حقوق قمه زنهام حفظ بشه و راحت تر بتونن جلوی چشم مردم خون بیگناهها رو بریزن