ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کردستان در آستانه فاجعه زيست‌محيطی

در کردستان یک فاجعه زیست‌محیطی در شرف وقوع است. بر اثر ساخت سد داريان مهم‌ترين چشمه آب معدنی کردستان و یک زيست‌بوم جانوری در خطر نابودی قرار دارند.

«کانی بل»، مهم‌ترين چشمه آب معدنی کردستان، و زيست‌بوم جانوری «منطقه حفاظت‌شده کوسالان و شاهو» در معرض خطر قرار دارند.

رودخانه سیروان

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اثر ساخت سد داريان در منطقه اورامان استان کردستان، يکی از مهم‌ترين چشمه‌های آب معدنی این استان زير بيش از ۱۰۰ متر ارتفاع آبT غرق خواهد شد.

اين چشمه که به فارسی «چشمه بل» و به کردی «کانی بل» خوانده می‌شود، در مرز دو استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد.

بر اساس گزارش مهر، اين چشمه از سوی سازمان ميراث فرهنگی به عنوان «اثر طبيعی ملی» ثبت شده و يکی از مهم‌ترين جاذبه‌های گردشگری آن منطقه به‌شمار می‌رود، اما حتی اين نکات نيز مانع از اجرای طرح ساخت سد داريان نشده است.

سد داریان عليه محيط زيست

عمليات ساخت سد داربان از سال ۱۳۸۸ بر رودخانه سيروان آغاز شده است. خبرگزاری مهر، اين عمليات را «بدون هيچ گونه مطالعات فنی، زيست محيطی و کارشناسانه» توصيف می‌کند.

بر اساس این گزارش، ساخت اين سد در منطقه محفاظت‌شده «کوسالان و شاهو»، «آسيبی جدی به يک پارچگی اين منطقه، سرزندگی رودخانه، حيات گياهی کنار رودخانه‌ و حيات وحش منطقه» وارد خواهد آورد.

افزون بر اين موارد، بر اثر ساخت سد داربان «حدود هزار هکتار جنگل و مرتع درجه ‌يک، بخشی از روستای تاريخی هجيج، روستاهای تاريخی و سرسبز روار و نوين و سلين، تأسيسات آب معدنی و چند استخر پرورش ماهی هم نابود می‌شود.»

عمليات سد داربان در حالی ادامه دارد که به گزارش خبرآنلاين، اواخر فروردين‌ماه سال جاری عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان در نامه‌ای به وزير نيرو خواستار توقف آبگيری سد داربان تا پيداشدن راهی برای نجات «کانی بل» شده بود. وی استاندار جديد اين استان در کابينه حسن روحانی است.

عواقب مخرب انسانی و اجتماعی

فاجعه زيست‌محيطی سد داربان به فجايعی در زندگی اجتماعی ساکنان آن منطقه نیز دامن زده است.

به گزارش خبرگزاری محلی «سلام پاوه»، سال گذشته يک دستگاه وانت‌بار حامل ۹ کارگر ساده سد داربان به عمق یک دره‌ سقوط کرد و هشت تن از آنها جان باختند. افزون بر شرايط دشوار کاری، خبرآنلاين از «پديد آمدن نارضايتی محلی به علت بر هم خوردن ساختار اجتماعی منطقه، جابه‌جا شدن صدها خانوار، افزايش بيکاری، افزايش اختلاف‌های قومی و منطقه‌ای و تخريب خاطره‌های جمعی» گزارش داده است.

پروژه ساخت سد در حالی ادامه دارد که گروهی از مشاوران و کارشناسان، آن را غيرضروری و فاقد توجيه ارزيابی کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    ربط عنوان مقاله با متن اون چیه؟ آیا ساختن این سد و تبعات ناخوشایندش به معنی فاجعه زیست محیطی در کل کردستان است؟ آیا این گونه تیترها فقط برای کردستان کاربرد داره یا برای بقیه استان ها هم استفاده میشه؟ ظاهرا این روال مثل تیترهایی مانند؟ دو کرد اعدام شدند یا سه سنی دستگیر شدند" است. تیترهایی که در پی القای این هستند که جرم مهم نیس فقط عرب بودن یا کرد بودن یا سنی بودن مهم و عامل مجازات است.