ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ثمره یک بهار زودگذر؛ «داستان تغییر»

جایزه عکس «مطبوعات جهانی» و دیده‌بان حقوق بشر پروژه‌ای را در چند کشور عربی هدایت کرده‌اند: «داستان تغییر»؛ روایتی چندرسانه‌ای از تلاش روزانه مردم در سایه بهار زودگذر عربی.

در سال ۲۰۱۱، جایزه عکس «مطبوعات جهانی» در آمستردام با همراهی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، پروژه‌ای را درباره دگرگونی‌های اجتماعی در کشورهای شمال آفریقا آغاز کردند. این پروژه که در سایه «بهار ادبی» شکل گرفت، «داستان تغییر» نامیده شد.

از مجموعه «فرزندان نامشروع» اثر زهرا سامیری درباره دختران مراکشی در یکی از خانه‌های زنان در کازابلانکا

هدف از پروژه «داستان تغییر» این بود که عده‌ای از عکاسان و فیلمبرداران جوان پس از برخورداری از آموزش‌های لازم، از دریچه چشم خودشان تغییراتی را که در بهار عربی در کشورهایی مانند الجزایر، مراکش، لیبی و مصر در زندگی روزانه مردم اتفاق افتاده بود ثبت و مستند کنند. این پروژه اکنون به ثمر نشسته و مجموعه‌ای از این تصاویر در کتابی با نام «داستان تغییر» منتشر شده و در اینترنت هم به شکل ۲۹ روایت چند رسانه‌ای (۱۹ گزارش تصویری و ۱۰ گزارش چند رسانه‌ای) به زبان انگلیسی در اختیار همگان قرار گرفته است. به زودی این آثار به دو زبان‌ عربی و فرانسه هم عرضه می‌شوند.

پروژه «داستان تغییر» در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. ۲۸ عکاس و روزنامه‌نگار جوان از کشورهای «بهار عربی» از سوی کارشناسان و مربیان «مطبوعات جهانی» در زمینه گزارشگری چندرسانه‌ای از آموزش‌های لازم برخوردار شدند. این کلاس‌ها در تونس، قاهره و کازابلانکا برگزار می‌شدند. شرکت‌کنندگان تلاش می‌کردند آموخته‌هایشان را در عمل به کار گیرند و از دریچه چشم خودشان، پیامدهای بهار عربی در زندگی روزانه مردم و شهامت آنان در رویارویی با مشکلات را ثبت و مستند کنند.

زهرا سامیری، روزنامه‌نگار و عکاس از کازابلانکا در مراکش با عکس‌ها و گزارشی درباره دختران مراکشی که صاحب «فرزند نامشروع» می‌شوند، روجیه انیس، عکاس مصری با مجموعه‌ای درباره تأثیر بهار عربی بر گردشگری در مصر، نادر الجدی، عکاس لیبیایی با عکس‌هایی درباره مبارزات کارگران صنعت نفت در لیبی، زید بن رمضانه از تونس با عکس‌هایی درباره یک نوع بیماری پوستی موروثی به نام «گزرودرما پیگمنتوزوم» که در بین کودکان شمال آفریقا رواج دارد، احمد هیمن از مصر با مجموعه‌ای درباره یک دانشجوی نابینا و مادرش، ارسلان بسطائی با عکسی‌هایی از زنان الجزایری که نان‌آور خانواده‌اند، چند عکاس جوان‌اند که به همراه عکاسان دیگر در این پروژه حضور دارند. آثار و گزارش‌های آنان در کتاب و وب سایت «داستان تغییر» به شکل چند رسانه‌ای منتشر شده است.

پترا استینن، پژوهشگر هلندی در زمینه ادبیات عرب هم مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته و همراه با وقایع‌نگاری بهار عربی منتشر کرده است.

گالری عکس: داستان یک تغییر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 56

    […] ثمره یک بهار زودگذر؛ «داستان تغییر» رادیو زمانه ۶ جولای ۲۰۱۴ هدف از پروژه «داستان تغییر» این بود که عده‌ای از عکاسان و فیلمبرداران جوان پس از برخورداری از آموزش‌های لازم، از دریچه چشم خودشان تغییراتی را که در بهار عربی در کشورهایی مانند الجزایر، مراکش، لیبی و مصر در زندگی روزانه مردم اتفاق افتاده بود ثبت و مستند کنند. این پروژه اکنون به ثمر نشسته و مجموعه‌ای از این تصاویر در کتابی با نام «داستان تغییر» منتشر شده و در اینترنت هم به شکل ۲۹ روایت چند رسانه‌ای (۱۹ گزارش تصویری و ۱۰ گزارش چند رسانه‌ای) به زبان انگلیسی در اختیار همگان قرار گرفته است. به زودی این آثار به دو زبان‌ عربی و فرانسوی هم عرضه می‌شوند. مازورسکی و سینمای مستقل آمریکا […]

  • ادیب زاده ایرج

    جست و جو فی نفسه مقدس است و تغییر در پی آن می آید فکر « تغییر » خود حرکت و پیشرفت را در پی دارد و سرزنده گی ؛ تازه شدن و عبور از تکرار اگر تغییر ندهیم تکرار طبیعت دوم ما خواهد شد با عادت بخوریم بخوابی و حتا عشق بازی کنیم براوو و دست مریزاد به زمانه که در این تکرار وتکرار رسانه ها اندیشه تغییر را به پیش می کشد تغییر و دگرگونی را در همه چیز و همه جا سپاس