ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنباکوی طعم‌دار؛ محرک جوانان برای مصرف بیشتر قلیان

کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می دهد.»

کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می دهد.»

بر اساس آمار و اطلاعات وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور به ویژه در میان زنان و جوانان رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، کاظم ندافی با طرح این نکته گفت: «در کنار فراهم کردن امکانات لازم برای جایگزینی تفریحات سالم، باید اقدامات قانونی برای ممانعت از واردات و تولید تنباکوی طعم‌دار انجام داد، زیرا اضافه کردن اینگونه افزودنی‌ها برای ملایم کردن دود مصرفی از ترفندهای صنایع دخانی برای ایجاد وابستگی نیکوتین در بین مصرف‌کنندگان است.»

سوم تیرماه ۹۳ بیش از چهار هزار نفر از ‏پزشکان و فعالان حوزه سلامت در ایران، نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهوری ایران نوشتند و در آن از مصرف بی‌رویه قلیان در کشور و گسترش سرطان ناشی از آن ابراز نگرانی کردند.

نویسندگان نامه به حسن روحانی خواستار اجرای کامل «قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات» مصوب سال ۱۳۸۵ و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۶ ‏شده‌اند.

 در پی این اعتراض، خدیجه محصلی مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، دهم تیرماه (یکم جولای)، درباره عرضه قلیان در اماکن عمومی و همچنین به صورت سفارش تلفنی گفت که دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در زمینه ممنوعیت استفاده از دخانیات در مکان‌های عمومی و سفارش قلیان از طریق تلفن، «با سازمان‌های مربوط و ذی‌صلاح، مکاتباتی انجام داده است».

به گفته این کارشناس دولتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «پیگیر اجرای قانون جامع دخانیات شده است».

بر اساس تبصره قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و آئین‌نامه اجرایی آن، هرگونه استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، برای متخلفان پرداخت ۲۲ تا ۴۳ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.  قهوه‌خانه‌ها بر اساس بند ۸ ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون یادشده، جزو اماکن عمومی محسوب می‌شوند.

بر اساس آمار و اطلاعات وزارت بهداشت، مصرف قلیان در کشور به ویژه در میان زنان و جوانان رو به افزایش است. مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف ۵۰ تا ۲۰۰ پک به آن می‌زنند که به این ترتیب هر مصرف کننده قلیان در هر وعده، معادل صد نخ سیگار مصرف می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.