ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالله: اعلام نتیجه آرای «ناپاک» را نمی‌پذیریم

عبدالله عبدالله خود را برنده انتخابات افغانستان و نتیجه مقدماتی را «کودتا علیه اراده مردم» خواند. آمریکا اما از تلاش برای تشکیل دولت موازی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

عبدالله عبدالله خود را برنده انتخابات افغانستان دانسته و سخنگوی او نتیجه مقدماتی را «کودتا علیه اراده مردم» خوانده است. آمریکا اما از تلاش برای تشکیل دولت موازی در این کشور ابراز نگرانی می‌کند.

عبدالله عبدالله می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از جدا کردن «آرای پاک» از «آرای ناپاک» نتایج مقدماتی را اعلام کرده است.

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی عبدالله نیزاعلام نتایج را «کودتایی علیه اراده مردم خواند و گفت: «ما این نتایج را نمی‌پذیریم و همه تماس‌های خود با کمیسیون انتخابات و تیم اشرف غنی را قطع کرده‌ایم.»

ستاد انتخاباتی عبدالله در ساعات آغازین سه‌شنبه  ۱۷ خرداد برابر با ۸ ژوئیه خبرنامه‌ای منتشر کرد و از تصمیم برای تشکیل دولت «اصلاحات و همگرایی» خبر داد.

عبدالله عبدلله پیش از ظهر همین روز با حضور در جمع هواداران خود تاکید کرد برنده انتخابات است اما برای تصمیم‌‌گیری و واکنش به نتایج اعلام شده، نیاز به فرصت و مشورت دارد.

عبدالله گفت هیچ فشار خارجی و داخلی را نمی‌پذیرد و از آرای مردم دفاع خواهد کرد: «اعلان نتیجه تقلب را رد می‌کنیم و تقبیح می‌کنیم و قبول نداریم.» او تصریح کرد که خواهان تجزیه کشورش نیست.

پیشتازی اشرف غنی احمد‌زی در نتایج مقدماتی انتخابات افغانستان، عصر دوشنبه ۷ ژوئیه اعلام شد. آزیتا رفعت، سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی با استقبال از نتیجه اعلام شده گفت: «ما به شدت کار کردیم و حال نتیجه‌اش را می‌بینیم.» او تاکید کرد که باید هم‌چنان منتظر نتایج نهایی ماند.

در حالی که طرفداران عبدالله سوار بر موتور در اطراف کابل علیه نتایج اعلام شده اعتراض کردند، هواداران اشرف‌غنی، با کوبیدن بر دهل در خیابان‌های کابل به جشن و شادی پرداختند.

تا پیش از اعلام نتایج مقدماتی، طرفین بر سر تعداد حوزه‌های مورد نظر برای بازشماری آرا اختلاف داشتند. اشرف غنی احمدزی پذیرفته بود که از میان ۲۳ هزار حوزه رای‌گیری، آرای هفت هزار حوزه بازبینی شوند اما ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله خواستار بررسی ۱۱ هزار صندوق رای شده بود.

وزارت خارجه آمریکا خواستار آن شده که اتهام تقلب و دستکاری در شمارش آرا به گونه‌ای مناسب مورد تحقیق قرار گیرد. جان کری  روز سه‌شنبه ۸ ژوئیه هشدار داد که هرگونه تلاش غیرقانونی برای به دست گرفتن قدرت در افغانستان می‌تواند کمک‌های بین‌المللی به این کشور را تحت شعاع قرار دهد.

نتیجه نهایی انتخابات افغانستان در ۲۲ ژوئیه اعلام می‌شود. در نتیجه مقدماتی اشرف غنی احمدزی ۵۶.۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۴۳.۵۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

به موازات تنش سیاسی موجود در افغانستان، دستکم ده غیرنظامی، دو مامور پلیس و چهار سرباز ناتو در حمله‌ای انتحاری در ولایت پروان در شمال کابل کشته شدند. طالبان در پیامی به خبرگزاری رویترز، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    شاید منظور از آرای پاک آنهایی است که تا نخورده اند. می توانند از وزارت کشور ایران مدد بگیرند که ظرف 2 ساعت میلیونها از این برگه ها چاپ و پر کرده و از درز کوچک صندوق رای "تا نخورده" وارد آن می کند. فناوری بومی یعنی این.

  • malek

    حرفی شما ناقص است و ذکر نکردید که این دوری دوم انتخابات ریاستی جمهوری افغانستان بود.