ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«انبار سلاح‌های شیمیایی صدام به دست داعش افتاده است»

به‌گفته سفير عراق در سازمان ملل نزدیک به یک ماه پیش يکی از تأسيسات پيشين ساخت سلاح‌های شيميايی اين کشور به دست شورشيان مسلح افتاده است.

دولت عراق اعلام کرد که کنترل يکی از تأسيسات پيشين ساخت سلاح‌های شيميايی اين کشور به دست «گروه‌های تروريست مسلح» افتاده است.

به گزارش رويترز، محمدعلی حکيم، سفير عراق در سازمان ملل در نامه‌ای به بان کی مون، دبيرکل اين سازمان، اعلام کرد که تأسيسات «المتنّی» در شمال بغداد روز ۱۱ژوئن، يعنی حدود يک ماه پيش به دست شورشيان مسلح افتاده است.

در اين نامه که روز سه‌شنبه هشتم ژوئيه به اطلاع عموم رسيد، حکيم از دسترسی شورشيان مسلح به دو مخزن باقی‌مانده از مواد مربوط به برنامه ساخت سلاح‌های شيميايی صدام حسين، حاکم سابق عراق، پرده پرداشت. دولت عراق به سازمان ملل اطلاع داده است که به دليل اين اتفاق، قادر به برآوردن تعهدات خود مبنی بر نابودی مواد سمی مربوط به سلاح‌های شيميايی نيست.

محمدعلی حکيم در اين نامه مورخه ۳۰ژوئن نوشته است: «مديريت پروژه سحرگاه روز پنج‌شنبه، ۱۲ژوئن، از طريق دوربين‌های امنيتی شاهد تخريب تجهيزات و وسايل مربوط به پروژه بوده‌اند. تروريست‌ها پس از آن سيستم امنيتی را از کار می‌اندازند.»

همچنين حکيم در اين نامه از جامعه بين‌المللی خواسته است تا شرايط دولت عراق را درک کنند و توجيه آن برای عمل‌نکردن به تعهدات مربوط به از بين بردن مواد مربوط به سلاح‌های شيميايی را بپذيرند. وی همچنين تأکيد کرده است که پس از بازگشت امنيت به عراق، دولت اين کشور تعهدات خود را انجام خواهد داد.

درياسالار دوم جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده بود که بر اساس تشخيص اين کشور مواد نگه‌داشته شده در آن محل «بسيار قديمی» بوده‌اند و احتمالاً عليه کسی به کار نخواهند رفت. به گفته وی، اين تأسيسات قديمی برای دولت آمريکا «موضوعی جدی» به‌شمار نمی‌رود، زيرا «اگر آنها به اين مواد دسترسی پيدا کنند، احتمالاً خطر بيشتری برای خودشان خواهد داشت تا برای بقيه».

گروه شورشی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) که اکنون خود را «دولت اسلامی» خوانده و خليفه معرفی کرده است، در يک ماه گذشته بخش‌های قابل توجهی از عراق را تحت کنترل خود در آورد.

اين گروه ابتدا تحت نام القاعده و در عراق پس از حمله آمريکا شکل گرفت، اما پس از مخالفت سران القاعده با روش‌ها و تبليغات خشونت‌بار آن، به‌طور مستقل فعاليت خود را دنبال کرد.

داعش که در جنگ داخلی سوريه نيز کنترل مناطقی از آن کشور را در دست گرفته، با ضميمه‌کردن قلمروی خويش در عراق و سوريه، به ادعای خود «خلافت اسلامی» برپا ساخته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    دروغ شاخدار از نوچه حکومت اسلامی !  امریکا نتوانست چیزی پیدا کند.  او تمام سنی ها راهم داعش مینامد!

  • Samad

    مگر همه دایم نگفتند بعد از حمله ی آمریکا به عراق در آن کشور سلاح کشتار جمعی یافت نشد؟ پس این دیگر چه بامبولی است؟ لابد اول بسم الله هم ایران و کردها باید هدف حمله ی تروریستی با سلاح شیمیایی قرار بگیرد. پس سپاه قدس تا الان در عراق چه غلطی می کرده؟ حتی از منافع ابتدایی حیاتی ما هم دفاع نکرده. ژنرال 4 ستاره سلیمانی جز اخم کردن به شیوه ی ملک مطیعی و قبر کندن برای همرزمانش و افسانه پردازی چیزی چنته نداشته که چنین موادی در عراق روی زمین مانده باشد برای داعش؟