ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار ثبت ازدواج برحسب سطح تحصیلات

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال برای نخستین‌بار آمار ازدواج در کشور را برحسب تحصیلات زوجین اعلام کرد.

علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، برای نخستین‌بار آمار ازدواج در کشور را برحسب میزان تحصیلات زن و مرد اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، از مجموع ازدواج‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۲، بیشترین ثبت ازدواج مردان و زنان مربوط به کسانی بوده است که تحصیلات دیپلم یا پیش‌دانشگاهی دارند.

آمار ثبت ازدواج در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نشان می‌دهد از کل ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ ازدواج ثبت شده در سال گذشته، بیشترین ثبت ازدواج مردان بر حسب تحصیلات با ۲۷.۴ درصد مربوط به تحصیلات دیپلم یا پیش‌دانشگاهی و سپس ۱۸.۹ درصد مربوط به تحصیلات دانشگاهی بوده است.

بیشترین ثبت ازدواج زنان نیز به ترتیب با ۲۴.۸ و ۱۹.۷ درصد مربوط به همین سطوح تحصیلی بوده است.

محزون با اشاره به اینکه در ۴۰.۱ درصد ازدواج‌ها سطح تحصیلات زوجین کاملاً برابر بوده گفت: «ازدواج‌هایی که در آنها سطح تحصیلات مردان بیشتر از زنان بوده ۱۸.۱ درصد و ازدواج‌هایی که در آنها سطح تحصیلات زنان بیشتر از مردان بوده ۱۶.۷ درصد بوده است. در بقیه ازدواج‌های ثبت شده، تحصیلات حداقل یکی از زوجین نامشخص بوده یا به سواد خواندن و نوشتن مربوط بوده است.»

بر اساس این گزارش، ازدواج مردان با سطح تحصیلات دیپلم یا پیش‌دانشگاهی با زنان با سطح تحصیلات کمتر ۷.۲ درصد و ازدواج مردان با سطح تحصیلات دانشگاهی با زنان با سطح تحصیلات کمتر ۶.۶ درصد بوده است.

ازدواج زنان دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی با مردان با سطح تحصیلات کمتر ۵.۹ درصد و ازدواج زنان با سطح تحصیلات دانشگاهی با مردان با سطح تحصیلات کمتر نیز ۷.۴ درصد بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، «این ارقام نشان می‌دهد الگوی انتخاب همسر با سطح تحصیلات کمتر برای آقایان در سطح تحصیلات دیپلم یا پیش‌دانشگاهی بیشتر بوده و این الگو برای زنان در سطح تحصیلات دانشگاهی بیشتر بوده است.»

چندی پیش سازمان ثبت احوال کشور آمار مربوط به میزان «ازدواج‌ افراد همسن» و ازدواج‌هایی که «زن بزرگ‌تر از مرد» یا «مرد بزرگ‌تر از زن» است را برای سال‌های ۹۱و ۹۲ به تفکیک ارائه کرده بود.

طی سال ۹۲ در مجموع ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ ازدواج در کشور صورت گرفته که از این تعداد ۹۲هزار و ۳۶۵مورد که معادل ۱۱/۹ درصد است، ازدواج‌ دختران و پسرانی بوده که سن یکسان داشته‌اند.

در این سال تعداد ازدواج‌هایی که زن بزرگ‌تر از مرد بوده ۸۱هزار و ۳۸۰  معادل ۱۰. ۵ درصد بوده است. همچنین در مجموع ۶۰۰هزار و ۷۶۸ ثبت ازدواج در سال ۹۲ صورت گرفته بود که مردان از نظر سنی بزرگ‌تر از زنان بوده‌اند، این درحالی است که این رقم معادل ۷۷/۶ درصد کل ازدواج‌ها است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ ازدواج طی سال ۹۱ انجام شده که در ۱۲/۲ درصد آن دختران و پسران دارای سن یکسان بودند، این رقم معادل ۱۰۱هزار و ۳۸۵ نفر است.

در ۸۹ هزار و ۵۹ مورد از ازدواج‌ها دختران از نظر سنی بزرگ‌تر از پسران بوده‌اند که معادل ۱۰/۷ درصد ازدواج‌ها است.

در ۶۳۹ هزار و ۵۲۴ ازدواج طی این سال پسران از دختران بزرگ‌تر بوده‌اند که معادل ۷۷/۱ درصد است.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد آمار ازدواج در کشور طی سال ۹۱ از ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ ازدواج به ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ ازدواج در سال ۹۲کاهش یافته است، اما برخلاف آمار غیررسمی اعلام شده ازدواج‌هایی که در آن دختران از نظر سنی بزرگ‌تر از پسران بوده‌اند از ۸۹هزار و ۸۹ ازدواج در سال ۹۱ به ۸۱هزار و ۳۸۰ ازدواج در سال ۹۲ کاهش یافته‌ است.

بر اساس آمارهای موجود در چند سال اخیر تغییراتی در سبک زندگی جوانان ازجمله در پیوند با ازدواج رخ داده است. ازجمله این تغییرات، «کاهش میزان ازدواج»، «اافزایش تجردگزینی» و «ازدواج های موسوم به ازدواج سفید» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.