ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار وزير نيرو نسبت به بحران آب در ایران

حمید چيت‌چيان، وزیر نیرو ایران نسبت به مصرف بی‌رویه آب، کاهش شدید منابع آبی و آلودگی آب در کشور هشدار داد و این بحران را جدی خواند.

حمید چيت‌چيان، وزیر نیرو ایران نسبت به مصرف بی‌رویه آب، کاهش شدید منابع آبی و آلودگی آب در کشور هشدار داد و این بحران را جدی خواند.

حمید چيت‌چيان که در نماز جمعه تهران سخن می‌گفت به مصرف منابع تجدید‌شونده آب اشاره کرد و گفت: «اگر کشوری ۴۰ درصد از منابع آب تجديدشونده خود را مصرف کند آن کشور در حالت پايدار است، اما در ایران ۸۰ درصد منابع تجديد‌شونده آب استفاده می‌شود و اين موضوع مشکلات بسيار حادی را برای کشور ايجاد کرده است.»

وی در این‌باره افزود: «ميزان سرانه آب تجديدشونده به ازای هر نفر از ۴ هزار متر مکعب ۳۵ سال پيش به يک‌هزار و ۶۰۰ متر مکعب در حال حاضر کاهش يافته است.»

وزير نيرو خشک‌شدن تالاب‌ها و درياچه اروميه و همچنین پايين رفتن سطح آب‌های زيرزمينی را از علائم مصرف بسيار زياد منابع آب دانست و افزود: «قبلا در ۲۰ متری به آب می‌رسيديم ولی امروز در ۳۰۰ متری و در برخی جاها نيز تا ۵۰۰ متر چاه حفر می‌کنيم تا به آب برسيم.»

به‌گفته حمید چیت‌چیان، از مجموع ۶۰۹ دشت کشور، ۲۹۸ دشت دارای بيلان منفی منابع آب زيرزمينی است.

وی گفت: «بررسی وضعيت ۴۶ ساله منابع آب رودخانه‌ها نيز نشان می‌دهد که در حال حاضر در اين بخش ۵۰درصد کاهش اتفاق افتاده و برخی از رودخانه‌ها مانند زاينده‌رود در اصفهان نيز خشک شده است.»

وزير نيرو مصرف آب در ایران را بسيار بالا دانست و برای نمونه گفت مصرف آب شهری به ازای هر نفر در روز ۲۵۰ ليتر است در حالی که این میزان در آلمان ۱۵۹ ليتر است.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنان خود به آلودگی آب در ایران نیز اشاره کرد و گفت: «فاضلاب‌های صنعتی و کودهای شيميايی به همراه پساب کشاورزی وارد منابع آب می‌شود و منابع آبی کشور روز به روز آلوده‌تر شده و اين يک زنگ خطر جدی برای حيات آينده کشور است.»

بحران در مدیریت منابع آبی، ایران را با تنش‌‌های فراوانی رو به رو کرده است.

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو ایران روز سه‌شنبه سوم تیرماه در هشتمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست اعلام کرد کشور به مرحله تنش آبی رسیده و دولت به تنهایی قادر به عبور از این بحران نیست و تمام نهادها باید با یکدیگر همکاری کنند.

رحیم میدانی گفت اگر محیط زیست کشوری بخواهد زنده بماند، نباید بیشتر از ۲۰ تا ۶۰ درصد از منابع آبی خود را مصرف کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سالار

    کمبود آب که هشدار نمیخواهد، این کمبود هم بدلیل کمبود جمعیت است، حرف رهبر مسلمین جهان را گوش کنید جمعیت را زیاد کنید مشکل کمبود اب هم حل میشود، مشکل بیکاری و فقر و قاچاق و ناامنی و ... کاهش ازدواج و .... همه با افزایش جمعیت به دو و سه برابر حل میشود