ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غیبت وزیر خارجه روسيه؛ دورنمای توافق ۱+۵ با ایران تاريک‌تر شد

تصميم وزيران امور خارجه روسيه و چين برای عدم شرکت در مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، اميدها برای به سرانجام‌رساندن مذاکرات تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئيه را کاهش داده است.

وزيران امور خارجه روسيه و چين، بر خلاف همتايان غربی خود در گروه  ۱+۵، در مذاکرات هسته‌ای با ايران شرکت نمی‌کنند.

به گزارش آسوشيتد پرس، تصميم وزيران امور خارجه روسيه و چين برای عدم شرکت در مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، اميدها برای به سرانجام‌رساندن مذاکرات تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئيه را کاهش داده است.

اين خبرگزاری که مذاکرات را «ازحرکت‌افتاده» توصيف کرده، غياب سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه را «پر اهميت» دانسته است. اخيراً لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه گفته بود که مواضع مسکو در مذاکرات هسته‌ای با ايران با مواضع کشورهای غربی متفاوت است و اتفاق نظری بين رويکرد روسيه و غرب بر سر معامله نهايی با ايران وجود ندارد.

روسیه نا‌امید از توافق

درحاليکه مذاکرات ايران در پرتوی حوادث اخير خاورميانه ديگر بر خلاف گذشته در سرتيترهای خبری رسانه‌های بين‌المللی جای ندارد، چهار وزير امور خارجه آمريکا، فرانسه، آلمان و انگليس در وين حضور خواهند يافت تا مستقيماً با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، بر سر شرايط توافق احتمالی بر سر برنامه هسته‌ای مذاکره کنند.

در اين ميان، سرگئی لاوروف  مشغول سفر به کشورهای آمريکای لاتين است و در نهايت، روز ۱۵ ژوئيه در اجلاس قدرت‌های اقتصادی نوظهور در برزيل شرکت کند. يکی ديگر از شرکت‌کنندگان اين اجلاس چين خواهد بود.

مذاکرات ايران در پرتوی حوادث اخير خاورميانه ديگر در سرتيترهای خبری رسانه‌های بين‌المللی جای ندارد

مهم‌ترين اختلاف بين ايران و غرب در رسيدن به توافق هسته‌ای، ميزان توان غنی‌سازی اين کشور بوده است. به گزارش خبرگزاری «ای.بی.سی»، ولاديمير اوزيف از سوی اتحاديه کشورهای مشترک المنافع گفته است که پافشاری واشنگتن بر اينکه ايران تأسيسات غنی‌سازی اورانيوم را تعطيل کند و برای رسيدن به توافق هسته‌ای بر سر برنامه موشکی خود نيز به مذاکره بنشيند، از چارچوب پيش‌بينی‌شده برای اين گفت‌و‌گوها تجاوز می‌کند. او ادامه می‌دهد که ایالات متحده می‌خواهد مذاکرات «طولانی و دردناک» باشند، تا بتواند هرچه بيشتر به نفع خود تحريم‌ها عليه ايران را پابرجا نگاه دارد.

يک مقام رسمی سابق وزارت امور خارجه آمريکا گفته غياب لاوروف به معنای نوميدی روسيه از رسيدن به توافق تا ۲۰ ژوئن است.

به گزارش «ای.بی.سی»، ديپلمات‌های آگاه از جريان مذاکرات معتقدند که آمريکا و روسيه هر دو به دنبال دستيابی به توافق‌نامه هستند، اما خواسته‌های آمريکا از ايران به مراتب بيشتر از آن چيزی است که روسيه برای رسيدن به توافق لازم می‌داند. با اين حال، يک مقام رسمی سابق وزارت امور خارجه آمريکا به اين خبرگزاری گفته است که غياب لاوروف به معنای نوميدی روسيه از رسيدن به توافق تا ۲۰ ژوئن است، اما اگر چنين توافقی نزديک به نظر برسد، قطعاً لاوروف خود را به وين خواهد رساند.

«توافق آمریکا با ایران سودمند است»

با اين حال، در پی بحران‌های اخير در عراق، افغانستان و فلسطين، برخی کارشناسان رسيدن به توافق با ايران را برای ايالات متحده سودمند دانسته اند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» در تحليلی که ديروز، جمعه ۱۱ ژوئيه منتشرکرد، توافق هسته‌ای بين آمريکا و ايران را برای عراق  «نجات‌بخش» دانسته است. به باور کارشناسان اين روزنامه، شکست مذاکرات در وين «تنها به گزينه‌های نامطلوب» راه خواهد برد.

به باور آنها، معامله با ايران به معنای تقويت موضع ايران در منطقه و در نتيجه تضعيف بيشتر داعش، و همچنين کشاندن بشار اسد، متحد ايران، به جنگ با «دولت اسلامی» خواهد بود. همچنين آنها از منافع مشترک آمريکا و ايران در «افغانستان» سخن گفته اند و هشدار داده اند که شکست مذاکرات به تضعيف دولت ميانه‌روی حسن روحانی خواهد انجاميد و تهديدها برای اسرائيل را افزايش خواهد داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    غیبت وزیران خارجه روس و انگلیس و سخنرانی غافلگیر کننده ولی امر مسلمین(ا). هماهنگ علیه ملت ایران. هرکس سود خود می جویدف حفظ حکومت اوجب واجبات است. مرد م ایران مهم نیستند. بی رقیب مشغول غارت ایران.

  • سید جعفر

    روسها و چینی ها و سران عرب خواهان ارتباط ایران و امریکا نیستند . سودشان زا در تیرگی میان این دو کشور می بینند

  • ALi

    ثنها  راه حکو مت اخوندی ایران درجنگ ومساهل  انچنینی است .تاریخ ۳۵  ساله پهثرین شاهد.شروع جنگ کردستان پلوچسثان و گروهای سیاسی. اگر پک روز جنگ نپاشد فردایش  حکومث سقوط خواهد کرد .پرای اخوند وسیاسیون مذذهپی مردم وسیله هسثند   .

  • sina

    خط قرمز اینها دموکراسی و عدالت و حقوق بشر و خوشحالی و رضایت و رفاه مردم و پیشرفت کشور است ! خط سبز شان :اختلاس و باند بازی و دروغ و اعدام و سرکوب و ایجاد تنش در منطقه و بمب و موشک است !

  • farid

    دنیا را گذاشته اند سرکار. اقا از بمب کمتر رضایت نخواهد داد؟

  • nima

    در کشور فقر زده ای که خلیفه ولایتی اش به تنهایی بر ثروتی بالای یکصد میلیارد دلار تکیه زده و رقم های تک دزدی هریک ۳ تا ۸ میلیارد دلار را بالغ میشوند و در آمد ۸ سآل نفت بالغ بر ۸۰۰ میلیار دلار که با احتساب گاز و میعانات گازی از مرز ۱۲۵۰ میلیارد دلار و با منظور کردن فروش انواع محصولات خام ازجمله سنگ و خاک مملکت و زعفرآن و پسته و فرش این رقم درآمد ارزی برآحتی از ۱۵۰۰ میلیارد تجاوز میکند٬ اگر ارقام ارز های دریافتی ارگانهای تحت فرمان رهبری و بیت گزارش شود آنوقت به حال این مملکت باید گریست که چه پولها در این مدت برای هوس های خلیفه صرف ساخت بمب شده ویا به اسم کمک به جنبش های اسلامی آزادی بخش به جیب افرادی از سپاه بسیج اطلاعات بیت و دیگران وابسته به این سازمانها به یغما رفته؟

  • بهنام

    از هم اکنون و با اخبار جسته و گریخته ای که از هر دو طرف مذاکرات به گوش میرسد ، نتیجه ملموسی در پی نداشته است و به نظر میرسد به احنمال زیاد به هیچ سرانجامی هم نرسد و طرف ایرانی سعی دارد مدت توافق موقت را شش ماه دیگر تمدید کند که البته غرب مایل به تمدید توافق موقت نیست . ایران در پی دستیابی به یک توافق جامع با هدف برداشتن سریع و آنی تحریمهاست ، اما طرفهای غربی برداشتن تحریمها را منوط به زمانی بین ده تا بیست سال کرده اند ، ولی حضرات حتی به زمان ده سال راضی شده اند و این توافق موجب سرشکستگی تمامی ایرانیان میگردد و متاسفانه تاریخ نشان داده است که ایران بر سر هر میزی برای مذاکره نشسته ، شکست خورده است .