ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: غافلگیری تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پی سخنرانی رهبر ایران

دیپلمات‌های مستقر در وین به «رویترز» خبر دادند که سخنرانی هماهنگ‌نشده رهبر ایران در هفته گذشته، تیم هسته‌ای مذاکره کننده این کشور را غافگیر کرده و در موقعیتی ضعیف قرار داده.

سخنرانی رهبر ايران درباره انرژی هسته‌ای، قابليت چانه‌زنی نمايندگان ايران را در مذاکرات سطح بالای مربوط به برنامه هسته‌ای اين کشور محدود کرده است.

رویترز در گزارش اختصاصی خود نوشته سخنرانی خامنه‌ای بدون هماهنگی با تيم مذاکره‌کننده ايران در وين ايراد شده

ديپلمات‌های مستقر در وين با اعلام اين خبر به خبرگزاری «رويترز» افزوده‌اند که چنين اتفاقی بخت ايران برای رسيدن به توافق‌نامه‌ای جهت رفع تحريم‌ها را کاهش داده است.

رويترز در گزارش اختصاصی خود با اشاره به سخنرانی آيت‌الله خامنه‌ای در دوشنبه هفته گذشته،‌ ۱۶ تيرماه، که در جمع مسئولان کشوری ‌صورت گرفت،‌ آن را «رويارويی با فشار قدرت‌های جهانی برای حداقل کردن ريسک ساخت بمب اتمی» خواند. در اين سخنرانی که در گزارش يادشده «مملو از جزئيات فنی» توصيف شده است،‌ رهبر ايران گفته بود که «واقعيت اين است که در اين موضوع، طرف مقابل به مرگ گرفته است که به تب راضی شويم».

آيت‌الله خامنه‌ای مهم‌ترين مورد اختلاف را «ظرفيت» غنی‌سازی دانسته بود و جزئيات فنی مورد اشاره رويترز به بخشی از سخنان وی باز می‌گردد که در آنها به شرح اين اختلاف پرداخت.

رهبر ايران مدعی شده بود که «هدف آن‌ها [قدرت‌های جهانی ] اين است که در موضوع ظرفيت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ايران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند، البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که ۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتريفيوژ از نوع قديمی است که داشتيم و داريم، در حالی‌که به گفته مسئولان مربوطه، نياز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.»

استفاده ناگهانی رهبر جمهوری اسلامی از واحد تخصصی «سو» باعث شد که پس از سخنرانی وی، بسياری از خبرگزاری‌های ايرانی به تشريح سخنان وی در مقالات جداگانه بپردازند. برای مثال،‌ علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گو با «خبرگزاری دانشجويان ايران» (ايسنا) توضيح داد که «معيار اندازه‌گيری غنی‌سازی، سو (SWU) يا واحد کار جداسازی است که توانمندی يک سانتريفيوژ را در جداسازی نشان می‌دهد. بنابر اين، غنی‌سازی را براساس سو تعيين می‌کنيم، نه تعداد يا نوع ماشين‌های سانتريفيوژ».

رهبر ايران در ادامه سخنرانی خود بار ديگر تاکيد کرد که ايران به دنبال سلاح اتمی نيست و راه‌های مشخصی وجود دارد که جمهوری اسلامی تضمين‌های لازم را برای اثبات اين نکته به آمريکايی‌ها ارائه دهد. وی همچنين از اطمينان راسخ خود به تيم مذاکره‌کننده ايران خبر داد.

يک ديپلمات غربی گفته تيم مذاکره‌کننده بابت تذکرهای خامنه‌ای در چنين زمان حساسی «غافلگیر شده‌اند»

رويترز اين سخنرانی را طبق نظر کارشناسان با «سخنرانی سالانه درباره وضعيت کشور آمريکا» از سوی رئيس‌جمهوران ايالات متحده قابل مقايسه دانسته و از قول «ديپلمات‌های متعدد»،‌ آن را برای تيم مذاکره‌کننده ايران همچون «يک سورپرايز» و مايه شگفتی بسيار توصيف کرده است.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است که تيم مذاکره‌کننده بابت تذکرهای خامنه‌ای در چنين زمان حساسی در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای «غافلگیر شده‌اند». به گزارش رويترز،‌ دو منبع ايرانی نيز اين ارزيابی را تائيد کرده‌اند.

همچنين رويترز از دستيابی خود به تحليل «يک آژانس اطلاعاتی غربی» خبر داده که در آن آمده است:‌ «سخنرانی خامنه‌ای که در ظاهر از تيم مذاکره‌کننده ايرانی اعلام حمايت می‌کند،‌ دارای چنان جزئيات دقيقی است که نشان می‌دهد در واقع ملاحظات او برای محدودکردن شديد فضای مانور اين تيم ايراد شده‌ و حالا پرکردن شکاف بين موضع شش قدرت جهانی با موضع ايران عملاً ناممکن شده است».

اين تحليل اطلاعاتی می‌افزايد: «طبق ارزيابی ما،‌ ملاحظات خامنه‌ای بدون هماهنگی با تيم مذاکره‌کننده ايران در وين ايراد شده‌ و هدف آن ناتوان‌ساختن اين تيم از مذاکره موثر بوده است.»

تیم مذاکره‌کننده ایران تنها پنج روز تا ضرب الاجل نهایی توافق هسته‌ای وقت دارد

در گزارش اختصاصی رويترز،‌ سخنان خامنه‌ای يادآور تنش‌های درون طبقه پيچيده نخبگان صاحب قدرت در ايران است: «تنش بين تندروهای محافظه‌کار ــ کسانی همچون خود خامنه‌ای که نگران هستند هر گونه آشتی با غرب،‌ انقلاب اسلامی را به خطر بيندازد ــ با ميانه‌روها که توافق هسته‌ای را راه خروج ايران از انزوای فلج‌کننده اقتصادی می‌دانند.»

يکی از بستگان خامنه‌ای در گفت‌و‌گو با رويترز از انگيزه اين سخنرانی سخن گفته است. به زعم اين آشنای خانوادگی که رویترز از او نام نبرده است: «رهبر بالاتر از تمام گروه‌ها است. او احساس کرده که بايد خطوط قرمز خود را به‌شکل عمومی مطرح کند تا طرفين درگير در مذاکرات هيچ سوء تفاهمی نداشته باشند. از آنجا که اين سخنرانی نکات فنی روشن و واضح داشته است،‌ حالا ايرانی‌ها و غيرايرانی‌ها به روشنی می‌دانند که چه چيز قابل مذاکره است و چه چيزی نيست.»

اين گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در آخرين روز ارديبهشت‌ماه جاری عباس عراقچی، ‌يکی از اعضای تيم مذاکره‌کننده و معاون وزير خارجه ايران،‌ سخنانی را بيان کرده بود که پيشاپيش از احتمال تنش‌های شديد خبر ‌می‌داد. او در جمع هاديان سپاه پاسداران اظهار داشت:‌ «سايت فردو ۷۰ متر زير سنگ است و چون غربی‌ها نمی‌توانند آن را بزنند به دنبال تعطيل کردن آن بوده‌اند. اما آقای ظريف در مذاکرات محکم در مقابل اروپايی‌ها ايستاد و گفت که شما چون نمی‌توانيد فردو را بزنيد می‌خواهيد آن را تعطيل کنيد، بعد نطنز را که ۲۰ متر زير خاک است بزنيد، من اينجا نيامده‌ام که کشورم را در آستانه حمله قرار دهم.»

مذاکرات هسته‌ای کماکان در وين ادامه دارد،‌ اگرچه بسياری دورنمای آن را چندان اميدوارکننده نمی‌دانند. با اين حال،‌ در آخرين تحولات رخ‌داده با نزديک‌شدن به ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئيه،‌ جان کری وزير امور خارجه آمريکا دوشنبه شب به خبرنگاران گفت که مذاکرات بسيار خوبی با محمد جواد ظريف،‌ همتای ايرانی خود داشته است و البته تاکيد کرد که ايران بايد دست به «انتخاب‌های حياتی» بزند.

در صورت عدم توافق تحریم‌های ایران ادامه خواهد داشت. این درحالی‌است که به نوشته «وال استریت ژورنال» میزان فروش نفت ایران به پایین‌ترین حد خود پس از اکتبر سال گذشته رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابوذر

    من فکر میکنم باید برای گذار ازین بحران چندگانه ، که از یکسو منافع سرزمینی و‌از سوی دیگر منافع سیاسی استراتژیک ایران را مورد هدف گرفته ، احتیاج به دقت ، تیزهوشی و نیز افق دید باز هست . ایران در حال حاضر در یک دودوزه که سهل است ،‌در یک چند دوزه (!)ناچار به بازی ست .دستیابی به یک صلح هرچند موقت با آمریکا برای ایران بسیار حیاتیست . مذاکرات قوام با شوروی درمورد آذربایجان از یکسو و امتیاز نفت شمال را شاهد مثال می،آورم . که می‌داند رییس جمهور بعدی آمریکا چقدر به تعهدات اوباما پایبند می‌ماند !!!؟من که فکر نمی کنم کانون‌های قدرت در آمریکا بار دیگر این آوانس را به نیروهای لایه‌های دگراندیش و دگرباش حزبهای اصلی نظیر اوباما بدهند که بر سر کار آیند . ایران باید با دادن امتیاز در مساله هسته‌ای ( البته ضمن رعایت منافع ملی ) بتواند فشار کمرشکن تحریم‌های اقتصادی و سیاسی که تماما طراحی شده لابی های یهودی - محافظه‌کار و به نوعی ماحصل همکاری طیف ضد ایرانی و حامی اسراییل هر دو حزب اصلی آمریکا است را از روی خود بردارد ،تا در عرصه سرزمینی ، نقشه‌ی تجزیه عراق و گسستن محور ایران ، عراق ، سوریه ، حزب‌الله را خنثی کند .رهبر ایران به طور قطع با علم به این موضوع وبا درک اهمیت بسیار زیاد نگاه داشتن یکپارچگی عراق و سوریه ، آماده نشان دادن انعطاف در سیاست هسته‌ای‌اش شده است . تجزیه‌ی عراق و تشکیل کشور کردی برای ایران به مراتب از شکست در سوریه و یا محرومیت هسته‌ای زیانبارتر است ....این نکته‌ایست که مقامات حکومت ایران باید به آن توجه کامل داشته باشند ..

  • منوچهر

    شواهد نشان میدهد که توافقنامه ژانویه گذشته برای مدتی دیگر تمدید میشود یعنی همچنان غنی سازی 20 در صدی متوقف خواهد ماند وسانتر فیوژهای تازه ای نصب نخواهد شد و سانترفیوژهای نصب شده و گاز تزریق نشده همچنان بکار گرفته نخواهد شد . چون ایران میخواهد از اورانیوم غنی شده فقط در تغذیه نیرو گاه بوشهر بعد ازپایان قرارداد باروسیه که 6سال دیگر خواهد بود راسا عمل کند بنابرین تولیدات بعدی و شاید 8تن اورانیوم غنی شده 3و نیم در صدی را اکسیده کند که مرحله اول ساخت میله های سوخت است و نمیتواند در ساخت سلاح از ان استفاده شود ودر اذای ان تقاضای برداشتن تحریمها را دارد . البته مدت زمان ادامه این وضع از طرف ایران 3سال پیشنهاد شده ولی طرف مقابل مدت 20 سال را مد نظر دارد. احتمال قبولی این طرح با بالا و پائین اوردن مدت زمان تعلیق مساله ایست که باید دو طرف بران توافق کنند و رعایت نظر اسرائیل نیز ضروریست. این پیشنهاد اقای ظریف است که باید رئیس جمهور و کنگره امریکا بخصوص لابی پر قدرت نئو کانها انرا مطالعه و تصویب کنند . بیانات رهبر ایران نیز همان به مرگ گرفتن تا به تب راضی شدن است یعنی خود پیشنهاد داده است که 190هزار سانتر فیوژ داشته باشد تا انها قبول کنند که همان 9000 سانتر فیوژ فعال باشد . برای رفع تحریمها ایران سه اولیت قائل است اول برداشتن تحریم از نفت دوم بانک مرکزی ومبادلات بانکی وسوم بیمه های بین المللی. فقط باید تا یکشنبه شکیبا باشیم تا امریکا اظهار نظر کند و ایران پاسخ دهد

  • jamal

    دنیا را با دروغ ووعده گذاشته اند سرکار!!

  • ابوذر

    گزارش جالبیه . به نظرم کاری که رهبر ایران در این سخنرانی کرده درسته که از یک منظر میدان مانور دیپلماتها رو کم کرده ولی از جهتی فشاری که در مورد آستانه‌های مورد پذیرش طرفین اعمال می شد رو کاهش داده . به لحاظ نتیجه هم با فاصله کمی از این سخنان پیشرفتی مشخص در مذاکرات ایجاد شد ..قطعا تیم ایرانی بدون صلاحدید رهبر هیچ قدمی بر نمیدارند . به نظرم این تحدید حدود از طرف رهبر از یک طرف خطوط قرمز را مشخص کرد و از طرف دیگر عامل زمان در مذاکره رودرروی ظریف با کری به نوعی کلید گشایش قفل تبدیل شد .یعنی اینکه ایران قبول کرده که در کوتاه مدت به نوعی حد مورد پذیرش آمریکا برای غنی‌سازی را رعایت کند ولی در میان مدت توقع دارد که گسترش برنامه‌اش با مخالفت روبرو نشود ، که آن هم مرا یاد مهریه گرفتن خانمها میاندازد " حالا کی داده کی گرفته !!؟" او این هم تا حدودی یعنی در پس این مانور هوشمندانه رسانه‌ای یک کوتاه آمدن اساسی نهفته است ،چرا همه فکر میکنند که رهبر به بازشدن گره مذاکرات تمایل ندارد .؟ قطعا برای او مشخص شده که ایران در جبهه عراق و سوریه برای جلوگیری از باخت بزرگ تجزیه عراق احتیاج مبرم به همکاری و همراهی آمریکا دارد ، و این به دست نمی‌آید مگر با مقداری کوتاه آمدن در جریان هسته‌ای ، وگرنه ، عراق واحد قطعا از دست میرود ، که این رامیتوان بزرگترین شکست ژئوپولتیک ایران در طول دوران جمهوری اسلامی دانست ....و رهبر به خوبی میداند برای حفظ عراق باید هزینه‌های سنگینی بپردازد ...

  • بابک

    آیا میان نیامدن وزیران خارجه روس و چین به نشست و این موضع ولی امر مسلمین جهان(ا) ارتباط و هماهنگی نیست؟ بهرحال روسها و چینی ها هم منافع خود را می بینند. کسی هم که به ملت خود پاسخگو نیست. بیش از همه به ملت ایران و حقوقش بی اعتنایی می شود. اصل و اولویت بر حفظ حکومت بهر قیمتی است.تحلیل هزینه فایده چه سودی را برای مردم ایران نشان میدهد؟

  • Delavar

    روزی در اوایل انقلاب آخوندکی بر منبرکی رفته بود و می گفت ما پیش از انقلاب که نمی دانستیم "اوی منفی" چه چیزیست ولی به یمن این انقلاب حالا همه می دانید که چیست و منظورش هم گروه خونی اوی منفی بود. آخوندها بر حسب آموزشی که در درس انحراف عمومی می بینند استاد گرد آوری اطلاعات اندک و سپس بافت یاوه ای بزرگ برای خودنمایی و جلب مرید از بین عوام هستند. اصولا وقتی توده از علما نام می برند به این سطح از دانش اشاره دارند. حال این روضه خوان اسبق و گراند آیت الله کنونی هم فرصتی یافته تا دست به خود نمایی بزند و کاربرد اصطلاح فنی یاد شده در خبر بیشتر در این حد است وگرنه او می توانست به جای خودزنی آشکار در خفا به تیمش دستور بدهد که کمتر از 190 هزار سو ممنوع! بزدی در تداوم سریال بت سازی، لش و لوش های درباری می نشینند و از تبحر آقا در دانش هسته ای اباطیل طویل می سرایند.

  • nader

    خامنه ای خواستش را علنی گفته و همه وزرای خارجه ۵ +۱ نیز صرفنظر کردند و برگشتند حتی هیگ استعفا داد!  بغیر از جان کری برای حفظ ازدواج دخترش با دامادایرانی میخواهد کاغذی با ظریف امضا و پیروزی اعلام کند؟!