ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل آتش‌بس را پذیرفت، حماس پیش‌شرط گذاشت

در پی پیشنهاد دولت مصر برای آتش‌بس در خاورمیانه، اسرائیل این طرح را پذیرفت اما حماس آن را رد کرد و گفت برای آتش‌بس پیش‌شرط لازم است.

ابتکار مصر برای آتش‌بس در خاورمیانه با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. کابینه امنیتی اسرائیل آتش‌بس را پذیرفت، اما حماس آن را رد کرد و برای آن پیش‌شرط گذاشت.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، یک هفته پس از حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه، آتش‌بس هنوز در چشم‌انداز قرار ندارد. کابینه امنیتی اسرائیل صبح روز سه‌شنبه (۱۵ ژوئيه / ۲۴ تير) پیشنهاد مصر برای آتش‌بس را پذیرفت، اما حماس آتش‌بس را بدون تعیین پیش‌شرط رد کرد.

فوزی برهوم سخنگوی حماس در این‌باره گفت: «آتش‌بس بدون توافق [با اسرائیل] قابل بحث نیست.»

وی افزود: «در زمان جنگ نمی‌توان برای مذاکره سلاح را زمین گذاشت.»

به‌گفته وی حماس هیچ پیشنهاد رسمی مبنی بر آتش‌بس دریافت نکرده است.

فوزی برهوم دوشنبه شب نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الاقصی، وابسته به حماس، گفت: «اسرائیل گمان کرده هر زمان که بخواهد می‌تواند به ملت فلسطین در نوار غزه تجاوز کند و هر زمان هم که بخواهد به این تجاوزها پایان دهد که این خود یک اشتباه بزرگ است.»

وی افزود اسرائیل از وجود هواپیماهای بدون سرنشین حماس دیر آگاه شده و این گروه مراکز هسته‌ای، کنست اسرائیل، وزارت جنگ آن و دیگر وزارتخانه‌های اسرائیل را در تیررس خود دارد‌ و «از تمام مراکز حساس تل آویو با تمام ابعادش فیلم و عکس و مسافت دقیق تهیه کرده است».

گردان عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابلاغی از سوی هیچکدام از منابع رسمی در مورد پیشنهاد آتش‌بسی که «در رسانه‌ها درباره آن بحث می‌کنند» دریافت نکرده، اما آن‌چه در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که این طرح برای «تسلیم شدن» است.

طرح ارائه شده توسط دولت مصر ضمن اعلام آتش‌بس، به مذاکره درباره واردات کالا و آمد و رفت مردم در نوار غزه نیز مربوط می‌شود. ظرف ۴۸ ساعت پس از آتش‌بس، مصر می‌خواهد مقام‌های بلندپایه فلسطينی و اسرائيلی را به انجام مذاکرات غير مستقيم هدایت کند.

واکنش‌ها به طرح آتش‌بس مصر

پیش از نشست صبح سه‌شنبه کابینه امنیتی اسرائیل، روزنامه «هاآرتص» نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طرح مصر را مثبت ارزیابی می‌کند. سپس رادیوی ارتش اسرائیل و شبکه دو تلویزیون این کشور اعلام کردند که با رأی کابینه امنیتی از ساعت هشت صبح سه‌شنبه ارتش اسرائیل آتش‌بس را به اجرا می‌گذارد.

اتحادیه عرب نیز در نشست ویژه خود درباره اوضاع غزه از اسرائیل و حماس خواست تا طرح آتش‌بس مصر را بپذیرند. دولت آمریکا و تونى بلر، نماینده گروه چهار، شامل چهار دولت و سازمان بین‌المللی؛ ایالات متحده، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل، در خاورمیانه از طرح آتش‌بس مصر استقبال کرده‌اند. فرانک ـ والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین راستا روز سه‌شنبه به بیت‌المقدس (اورشلیم) و رام‌الله سفر خواهد کرد تا درباره حل مناقشه اخیر با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی به گفت‌وگو بنشیند.

از آغاز حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه تاکنون ۱۸۶ نفر از فلسطینی‌ها کشته و نزدیک به یک‌هزار و ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند. به‌گفته سازمان ملل بسیاری از قربانیان زنان و کودکان هستند. شبکه کمک‌رسانی سازمان ملل به پناهندگان فلسطینی گفته است که ۱۷ هزار فلسطینی به مدارس خود پناه برده‌اند.

حملات صبح سه‌شنبه

صبح روز سه‌شنبه حملات موشکی به بندر «ایلات» اسرائیل، واقع در ساحل دریای سرخ و از شهرهای توریستی این کشور، چهار غیرنظامی را زخمی کرد. نیروهای امنیتی اسرائیل می‌گویند سه موشک از خاک مصر شلیک شده‌ است. مسئول این حملات احتمالا شبه‌نظامیان اسلامگرا در صحرای سینا هستند که قصد دارند طرح آتش‌بس دولت مصر را با شکست مواجه کنند. این نخستین بار در درگیری‌های یک هفته اخیر است که بندر «ایلات» مورد هدف موشک‌ها قرار می‌گیرد.

از زمان آغاز درگیری‌های نظامی ۸۰۰ موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک شده اما تاکنون هیچ اسرائیلی کشته نشده است. بسیاری زخمی شده‌اند که جراحات چهار تن از آنان شدید بوده است.

درگیری‌های نظامی در نوار غزه در پی تنش‌هایی آغاز شد که پس از قتل سه نوجوان اسرائیلی در کرانه غربی و یک نوجوان فلسطینی در بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی اوج گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roya

    به دوستان مقالات و کتابهای استاد برجسته "امنیت پایدار" دکتر اشرف غنی احمد زی را توصیه میکنم . کاش مترجمین یا خودایشان اقدام به نشر فارسی آنها بنمایند.

  • roya

    با توجه به عکسهای منتشر شده توسط خود منابع اسرائیل (عکسهای تماشای بمباران فلسطینیان توسط صهیونیستها و کیف کردن آنان) که همانقدر منزجرکننده که آدم تماشاگر آشویتس باشدوازکشتار انسان لذت ببرد.آیا به چنین شخصی بدون مجازات و یا ضمانت میشود اعتماد کرد؟ از طرفی السیسی خودش یکی از همین صهیونیستهاست کشتار مردم در رابعه العدویه ...و اظهار نظر جدیدش "مصر تا 25 سال آینده شاهد دموکراسی نخواهدبود" فرقی نمی کند که طرف السیسی باشد یا نتانیاهو . هردو مروج تنفر هستند و غیرقابل اعتماد و فرصت طلب. اگر نگاهی به روزنامه و افکار عمومی نگاهی منصفانه بیندازیم . خواهیم دید که نسل روشنفکر عرب از السیسی همانقدر متنفر است که نسل روشنفکر یهودی از سیاستهای خشونت بار نتانیاهو.برکناری معاون وزارت جنگ اسرائیل بدلیل مخالفت باجنگ توسط نتانیاهو شاهدی بر همین مدعاست . و زندانیان سیاسی چندین ده هزارنفری و احکام اعدام فله ای و چنددقیقهای السیسی .آزادیخواهان عرب و یهود روزی کنارهم زندگی خواهند کرد دیر یا زود. دیکتاتورها همیشه بوده اند اما برنده در نهایت آزادیخواهان.

  • mansour

    این یک  تلاش ناموفق برای نزدیک کردن مصر به رژیم صهیونیستی است، ولی  رژیم صهیونیستی هرگز تن به صلح نمی دهد. نهایتأ چند اطلاعیه و مصاحبه داده شده و بعد ادامه شهرک سازی و مجددأ  فشفشه اندازی حماس و بعدش هم کشتار توسط صهیونیست ها... سرباز ربایی توسط فلسطینیان هم یک بهانه و ترفند است.رژیم تروریستی و  صهیونیست ماموران جانباز خود را جهت شناسایی و ردیابی شخصیت های  نظامی و مکانهای سری فلسطینیان، اگاهانه به دام فلسطینیان میفرستد و  امیدوار است که از طریق  دستگاه های جاسازی شده شنود و ردیاب در بدن  سربازان خود بتواند اطلاعات مفید و تازه ای  را کسب کند.