ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جیمز باند در کارزار زیست محیطی

شان کانری، بازیگر نقش جمیز باند، به کارزار بزرگ زیست محیطی برای نجات خلیجی در باهاما پیوسته است. یکی از طراحان مشهور لباس در این جزیره قصد ساخت و ساز دارد

«باند... جیمز باند». مامور کارکشته سازمان جاسوسی بریتانیا این بار در نقش حافظ محیط زیست ظاهر می‌شود.

باهاما در اقیانوس اطلس و در شرق فلوریدا از طبیعت بکر و فوق‌العاده‌ای برخوردار است

«شان کانری» بازیگر نامدار اسکاتلندی که در تعداد زیادی از مجموعه فیلم‌های جیمز باند نقش آفرینی کرده است، اکنون در دنیای واقعی به صف هواداران محیط زیست پیوسته و از کارزاری بزرگ برای نجات یکی از جزایر باهاما حمایت می‌کند.

باهاما کشوری متشکل از سه هزار جزیره کوچک و بزرگ در اقیانوس اطلس و در شرق فلوریداست.

اسم «شان کانری» در کنار صدها نفر دیگر اکنون در پای یک دعوی حقوقی دیده می‌شود که قصد دارد مانع از ساخت و ساز‌های مخرب توسط «پیتر نیگارد» در باهاما شود.

«پیتر نیگارد» طراح مشهور مد کانادایی است و هفتادمین کانادایی ثروتمند به حساب می‌آید. او صاحب شرکتی به همین نام است که پوشاک زنانه تولید می‌کند.

نیگارد که زمین‌ها و املاک وسیعی را از سال‌ها پیش در باهاما خریده،  با اجرای یک طرح بلندپروازانه ویلای خود در کنار «خلیج کلیفتون» را تا میان آب‌ها توسعه داده و باز هم قصد پیشروی بیشتر درون آب‌های این پارک طبیعی را دارد. این طرح مستلزم شن‌ریزی و ایجاد پی و پایه‌های بتنی فراوان درون آب‌های این خلیج زیباست.

شان کانری در نمایی از فیلم «گلوله آتشین» در باهاما

باهاما و برخی خلیج‌های اطراف آن جزو بکرترین و زیباترین زیستگاه‌های دریایی در جهان به شمار می‌آیند.

فعالان محیط زیست می‌گویند این طراح میلیاردر کانادایی به شدت به محیط زیست این منطقه آسیب خواهد زد.

«شان کانری» و فعالان محیط زیست با امضای نامه‌‌ای از مقامات قضایی باهاما خواسته‌اند مجوزی را که دولت باهاما برای توسعه ویلای «پیتر نیگارد» صادر کرده باطل کنند.

این منطقه محل فیلمبرداری یکی از مجموعه‌ فیلم‌های مشهور جیمز باند با نام «گلوله آتشین» (Thunderball) بوده است. همچنین فیلم مشهور «آرواره‌های کوسه»، ساخته استیون اسپیلبرگ، نیز در این محل فیلم‌برداری شده است.

در فیلم «گلوله آتشین»، جیمز باند برای مقابله با یک گروه تبهکار به جزایر باماها سفر می‌کند و بخشی از فیلم نیز در زیر آب‌های نیلگون دریا فیلمبرداری شده است.

ناسائو، پایتخت باهاما، و خلیج‌های کوچک اطراف آن به دلیل طبیعت فوق‌العاده و آب و هوای خوب از جذابیت‌های گردشگری زیادی برخوردارند. معماری این جزیره ترکیبی است از معماری دوران استعماری و معماری مدرن متاخر است.

اما «شان کانری» به جز بازی در فیلم «گلوله آتشین» دلبستگی‌های دیگری نیز به طبیعت باهاما دارد. او از دهه ۱۹۹۰ میلادی در باهاما زندگی می‌کند و بارها اعلام کرده برای حفظ محیط زیست آن از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. کانری می‌گوید زمانی دوباره برای زندگی به اسکاتلند، زادگاه خود، باز می‌گردد که این کشور استقلال خود را از بریتانیا به دست آورده باشد.

پیتر نیگارد، طراح لباس کانادایی در کنار خانه خود در باهاما

کارزار زیست محیطی نجات «خلیج کلیفتون» می‌گوید، «پیتر نیگارد»، میلیاردر کانادایی، املاک خود را با احداث تاسیساتی در آب از ۳ جریب به ۶ جریب (معادل تقریبی ۲/۴ هکتار) افزایش داده است. چنین ساخت و ساز گسترده‌ای در آب‌های این محدوده بکر و طبیعی، زیستگاه آبزیان و محیط زیست آن را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

اما به جز توسعه اقامتگاه شخصی، «پیتر نیگارد» قصد دارد یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مورد سلول‌های بنیادین نیز دراین خلیج بسازد تا به یاری تحقیقات آن با عوارض کهنسالی مقابله کند. این طراح مد ۷۱ ساله  در مصاحبه‌ای گفته است که شاید بیش از هرکس دیگر در جهان از نتایج این تحقیقات استفاده می‌کند تا شاداب و جوان بماند.

اما مانند اکثر فیلم‌های جیمز باند، در این ماجرا نیز پای فساد و رشوه نیز به میان کشیده شده است. «شان کانری» و دیگر حامیان محیط زیست می‌گویند این طراح مد کانادایی، سال‌ها پیش با کسی که اکنون نخست وزیر باهاماست روابط نزدیکی داشته و به او کمک‌های مالی کرده است. بنابراین احتمال آن‌که او مجوز ساخت و ساز در داخل آب‌های خلیج را به این دلیل به دست آورده باشد زیاد است.

یک روزنامه محلی در باهاما توانسته نامه‌ای متعلق به ۳۰ سال پیش را به دست آورد. در این نامه پیتر نیگارد به «پری کریستی»، نخست وزیر فعلی که در آن زمان سیاستمداری جوان بود، یک کمک ۴۲ هزار دلاری وعده داده بود.

با توسعه زمین‌ها و املاک «نیگارد» درون آب‌های خلیج، «پارک طبیعی کلیفتون» که به عنوان یک میراث طبیعی به ثبت رسیده در خطر قرار می‌گیرد. به این ترتیب علاوه بر زیان‌های فراوان زیست محیطی، اقتصاد محلی که به درآمد ناشی از این پارک طبیعی وابسته است نیز آسیب‌های غیر قابل جبرانی می‌بیند.

شان کانری و دیگر مدافعان محیط زیست امیدوارند بتوانند با فشار بین‌المللی مقامات قضایی باهاما را متقاعد کننند تا مقابل زیاده‌خواهی‌های این طراح مد بایستند.

این‌بار ماجراهای جیمز باند شاید بتواند کمکی به حفظ تنوع زیستی در جهان بکند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.