ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دادگستری برای ثبت ازدواج‌ دختران زیر ۱۵ سال گزارش می‌دهد

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرده که در سال ۹۲، ۳۱ هزار ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرده که در سال ۹۲، ۳۱ هزار ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است.

شهیندخت مولاوردی در نشستی پیرامون عملکرد و برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده، درباره ازدواج دختربچه‌ها در ایران گفت: «در جلسه اخیر هیئت دولت، گزارشی در این زمینه ارائه کردم و مقرر شد وزیر دادگستری گزارشی را از نحوه ثبت این ازدواج‌ها در اختیار هیئت دولت قرار دهد، هر چند رئیس اداره ثبت احوال اعلام کرده این ازدواج‌ها غیر قانونی است.»

به گفته مولاوردی، این آمار رسمی است و آمارهای غیر رسمی «به طور قطع» چیزی فراتر از این رقم را نشان می‌دهد.

شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری

این خبر در حالی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال منتشر شده و یک سازمان غیردولتی در خارج از ایران، گزارشی در این زمینه به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده است.

«عدالت برای ایران»، خواهان آن شده که کمیساریای عالی حقوق بشر از مجامع بین‌المللی بخواهد با در نظر داشتن عضویت ایران درکنوانسیون جهانی حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی- سیاسی که در هر دو آنها ازدواج زیر سن رشد و بدون رضایت واقعی، ممنوع شده، بررسی وضعیت ازدواج کودکان را در مذاکرات با ایران لحاظ کنند.

آمار ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۵ سال در ایران طی سال‌های  ۱۳۸۵-۱۳۹۲ رشد صعودی داشته است. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال ایران درباره  ۹ماهه نخست سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که در این زمان، بیش از پنج درصد زنانی که ازدواج کرده‌اند٬ کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. بر اساس همین آمار طی این هفت سال همواره بیش از یک سوم زنانی که ازدواج آنها ثبت شده زیر ۱۹ سال بوده است.

بر اساس آمار، ازدواج نزدیک به ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال  طی این مدت به ثبت رسیده است و حدود ۱۷۸ هزار تن از زنانی که طی این مدت ازدواج کرده‌اند نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال داشته‌اند. با این حساب طی ۹ ماه نخست ۱۳۹۲ دست کم  ۳۶.۰۱ درصد زنانی که ازدواج‌شان در ایران ثبت شده  کمتر از ۱۹ سال داشته‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که در همین مدت زمان، درصد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال به نسبت سال ۱۳۹۱افزایش داشته و طی این مدت ۵.۳۳ درصد ازدواج کل ایران مربوط به دختربچه‌های زیر ۱۵ سال بوده است. همچنین ۳۰.۶۷ درصد از زنانی که ازدواج‌شان ثبت شده نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال داشته اند.

این گزارش بر اساس آمار اعلام شده در تارنمای سازمان ثبت احوال ایران و همچنین تارنمای اداره ثبت احوال استان‌های مختلف ایران تهیه شده و تعداد ازدواج‌های ثبت نشده قطعاً بیشتر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عباس جهانسوز

    مردم با میل خود کودکان خود را شوهر می دهند . دولتمردان تنها نیستند.

  • پیمان

    ازدواج زیر ۱۵ سال غیر قانونی هست، دولت هم میداند ولی‌ هیچ کاری نمی‌تواند بکند چرا که نمیخواد به قانون شرعی برخورد داشته باشد. متاسفانه قوانین در ایران کلا بر اصل شریعت هست و دیگر قوانین مفهومی ندارد مگر اینکه بخواهند از آنها به سود خودشان استفاده کنند

  • سرمد

    والله اینها اگر به نفع سیستم خودشون باشه ازدواج دختر 9 سال رو هم ثبت میکنن ! از این دولتمردان بی خرد هیچ چیز بعید نیست.