ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: دستیابی به توافق هسته‌ای در چند روز باقی‌مانده ناممکن است

کاترین اشتون و محمدجواد ظریف، پیش از ظهر امروز به وقت محلی به صورت خصوصی و بدون حضور معاونان‌شان با یکدیگر دیدار کردند.

کاترین اشتون و محمدجواد ظریف، پیش از ظهر امروز به وقت محلی به صورت خصوصی و بدون حضور معاونان‌شان با یکدیگر دیدار کردند. این خبر را خبرنگار خبرگزاری ایسنا که در محل مذاکرات حاضر است منتشر کرده است.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون

در عین حال برخی از رسانه‌ها خبر داده‌اند که کنفرانس خبری پایانی ظریف و اشتون امروز عصر برگزار خواهد شد، اما این خبر هنوز از سوی منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده تائید نشده ‌است.

کاترین اشتون روز چهارشنبه برای شرکت در جلسه تعیین جانشینی‌اش به بروکسل رفت و بعد به وین بازگشت تا گفت‌وگو با ظریف را از سر گیرد.

شب گذشته، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دستیابی به توافق را در چند روز باقی‌مانده از مذاکرات ناممکن دانست و گفت: «در دو سه روز آینده بسیار دشوار است كه تصور كنیم راه حلی با همه جزئیات در دسترس باشد، ولی امكان تصمیم‌گیری برای نحوه ادامه كار وجود دارد.»

ظریف که در مرکز اسلامی امام علی در وین با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد: «مذاكرات ادامه دارد و اكنون بیشتر روی برخی از موضوعات محتوایی مثل بحث تحریم‌ها و امكان وضعیت تمدید مذاکره صورت می‌گیرد و هنوز در همه زمینه‌ها بحث است.»

به گفته او، «وضعیت طوری است كه نیاز به گفتگو و تصمیم گیری جدی به خصوص توسط اعضای ١+٥ وجود دارد» و «هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و هر چه گفته شده است گمانه زنی است».

کاهش غنی‌سازی اورانیوم، سرنوشت تاسیسات فردو و اراک و همچنین نحوه لغو تحریم‌های ایران از موارد اصلی اختلاف میان تهران و گروه ۱+۵ است که هنوز درباره آنها توافق نهایی حاصل نشده است.

محمد جواد ظریف درباره توقف مذاكرات در روز جمعه و ادامه آن در روزهای آتی گفت: «بحث‌های مختلفی بوده اروپایی‌ها گرایش‌هایی در مورد زمان دارند و آمریكایی‌ها حرف‌های دیگری دارند. ما هم تا ٢٠ جولای آمادگی داریم كه مذاكره كنیم و هر زمان احساس كنیم مذاكرات به حدی رسیده كه باید متوقف شود یا به شكل دیگری ادامه پیدا كند، آماده تصمیم‌گیری هستیم ولی هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است.»

به دنبال این خبر، خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، از یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران نقل کرده است که این گفت‌وگوها روز جمعه، دو روز زودتر از پایان مهلت، متوقف خواهد شد.

بنا بر گزارش ایرنا، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع برای چند ماه دیگر تمدید خواهد شد، هرچند هنوز ایران با تمدید مذاکرات موافقت نکرده است.

بیستم ژوئیه مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسد و وزیر امور خارجه ایران گفته که تا آن زمان مشخص خواهد شد که آیا تمدید مذاکرات لازم است یا نه. آذر ماه سال گذشته توافق شده بود که متن توافق‌نامه هسته‌ای با ایران نهایی شود، اما طبق همان توافق، این فرصت تا شش ماه دیگر هم قابل تمدید است.

مذاکرات هسته‌ای وین، از یک هفته پیش آغاز شد و معاونان روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در آن شرکت داشتند. همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

به گزارش رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید از روند مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران ابراز رضایت کرد و مسیر مذاکرات را «مسیری قابل اعتماد» خواند.

با وجود این، اخباری منتشر شده که بر اساس آن،  چند سناتور در کنگره آمریکا در حال تنظیم نامه‌ای خطاب به باراک اوباما هستند که در آن مطرح شده که هر گونه توافقی با ایران، باید مهلتی ۲۰ ساله داشته باشد و در این مدت، تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی‌های «دقیق و موشکافانه» شود.

در این نامه خواسته شده است که تحریم‌های ایران هم به‌تدریج و در یک بازه زمانی طولانی لغو شوند.

در ایران هم نمایندگان مجلس بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند و در آن گفته‌اند که مذاکره‌کنندگان ایران باید از هر توافق که این میزان را نقض کند، خودداری کنند. همچنین آنها خواهان لغو «یک‌جا»ی تحریم‌ها شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    چه توافقی ؟! اینها باید بساط بمب و موشکشان را جمع کنند و بعد هم جوابگوی ملت ایران برای اعدامها و زندانها و اختلاس و بباد دادن میلیاردها دلار باشند.