ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آوارگی خانواده‌های مسیحی در عراق

فرار خانواده‌های مسیحی پس از تهدیدهای داعش

داعش، دولت اسلامی عراق و شام، به مسیحیان ساکن قلمرو تحت کنترل این گروه مهلت داد تا آخر روز شنبه ۱۹ ژوئیه یا به اسلام بگرایند و مالیات بپردازند و یا کشته خواهند شد. پس از این تهدید، خانواده‌های مسیحی ساکن موصل و دیگر شهرهای استان نینوا ناچار به ترک خانه‌های خود شدند و اکنون بسیاری از آن‌ها در منطقه کردستان پناه گرفته‌اند.

در واتیکان، پاپ فرانسیس روز یکشنبه ۲۰ ژوئیه برای مسیحیان موصل ابراز نگرانی کرد و در مراسم روز یکشنبه برای آن‌ها دعا کرد. نخست وزیر عراق، نوری المالکی، روز یکشنبه ۲۰ ژوئیه اقدامات داعش در تهدید کردن مسیحیان ساکن در نینوا را، محکوم کرد. در نیویورک، نیز دفتر دبیر کل سازمان ملل‌‌بان کی مون در بیانیه‌ای، حملات داعش به اقلیت‌های مذهبی در عراق را محکوم کرد.

ساکنان فعلی موصل می‌گویند که نیروهای داعش به تازگی کلیسا‌ها را اشغال کرده‌اند و خانه‌های مسیحیان را هم در تصرف خود در آورده‌اند.

مسیحیان عراق، از قدیمی‌ترین بازمانده‌های اولین مسیحی‌ها در قرن اول میلادی هستند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها متعلق به کلیساهای آرامی، آشوری و ارمنی‌اند و در میان اقوام عرب، کرد و ترکمن نیز خانواده‌های مسیحی وجود دارند. مسیحیان عراق به ترتیب در بغداد، بصره، موصل، اربیل و کرکوک و در شهرهای آشوری دشت نینوا در شمال زندگی می‌کنند.

در ۱۰ سال گذشته، جنگ و نا‌امنی بسیاری از خانواده‌های مسیحی را وادار به فرار کرده و جمعیت مسیحی‌های عراق رو به افول است. جامعه‌ای که زمانی ۸ درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دادند، در حال حاضر حدود پانصد هزار نفر هستند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.