ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار گزارش «مرگ مشکوک زندانيان» در ایران

مرکز حاميان حقوق بشر گزارش تازه‌ای از «مرگ مشکوک زندانيان» در زندان‌های ايران منتشر کرده است.

مرکز حاميان حقوق بشر گزارش تازه‌ای از «مرگ مشکوک زندانيان» در زندان‌های ايران منتشر کرده است.

در این گزارش فهرست ۴۳ زندانی که در زندان‌های مختلف ایران جان سپرده‌اند با ذکر تاریخ مرگشان آمده است.

اين گزارش که بر اساس بازخوانی تحقيقی مديار سميع‌نژاد تهيه شده، بازه‌ زمانی سال ۱۳۸۲تا تيرماه ۹۳ را در بر می‌گيرد و روايتگر مرگ‌های مشکوک زندانيان سياسی و عادی در زندان‌های ايران است.

مرکز حاميان حقوق بشر گفته است بیشتر این‌گونه مرگ‌ها «نمايشی از رد شکنجه زندانيان بوده‌اند».

در این گزارش فهرست ۴۳ زندانی که در زندان‌های مختلف ایران جان سپرده‌اند با ذکر تاریخ مرگشان آمده است. جوان‌ترين آن‌ها محمد کامرانی‌فر است که گفته می‌شود در سن ۱۸ سالگی در بازداشتگاه کهريزک به دلیل «ضرب و شتم و شکنجه‌های شديد» جان خود را از دست داد و مسن‌ترين آن‌ها ذبيح‌الله محرمی شهروند بهايی است که پس از سپری کردن ۱۰ سال دوران محکوميت در زندان يزد به سرنوشتی مشابه گرفتار آمد.

گزارش بر اساس اطلاعاتی تهيه شده که از اين افراد در رسانه‌ها منتشر شده و یا وکلا و خانواده‌های آن‌ها بیان کرده‌اند. همچنین اظهارات يا مدارک منتشر شده قضايی نیز در تهیه این گزارش در نظر گرفته شده است.

با این حال در مقدمه گزارش آمده است: «به باور بسياری از فعالان حقوق بشر، برخی از حوادث داخل زندان‌ها اعم از مرگ، اعدام، شکنجه و اتفاقاتی که نقض حقوق زندانيان است، هرگز از طريق منابع رسمی يا رسانه‌ای گزارش نمی‌شوند.»

از این رو مرکز حاميان حقوق‌بشر اعلام کرده است که تحقيق درباره مرگ زندانيان محکوم به حبس، همچنان ادامه دارد و در صورت دريافت اطلاعات و منابع جديد در مورد موضوع «مرگ مشکوک زندانيان» اين گزارش را به‌روز خواهد کرد.

مرکز حاميان حقوق‌بشر همچنين از تمام افراد و گروه‌هايی که اطلاعاتی در اين مورد دارند دعوت کرده است که اطلاعات آن‌ها را در اختيار اين مرکز قرار دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.