ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد بررسی پرونده دانشجویان بورسیه‌ در دولت‌های پیشین

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است تا پرونده دانشجویان بورسیه نه فقط در دولت نهم و دهم، بلکه در دولت‌های پیشین نیز بررسی شود.

جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است تا پرونده دانشجویان بورسیه نه فقط در دولت نهم و دهم، بلکه در دولت‌های پیشین نیز بررسی شود.

به گفته هروی اسامی دانشجویان بورسیه‌ غیر قانونی تا پایان تابستان از سوی وزارت علوم یا کمیسیون آموزش منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد هروی با ضروری دانستن این‌که لازم است عملکرد دولت های پیشین نیز در پیوند با دانشجویان بورسیه مشخص شود گفت: «طرحی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرده‌ام که پرونده تمام بورسیه‌ها از گذشته تاکنون و در تمام دولت‌ها یک بار مورد بررسی قرار گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه مخالفانی در زمینه بررسی پرونده دانشجویان بورسیه دولت نهم و دهم وجود دارد، گفت: «ابتدا پیشنهاد کردم برای یک بار هم که شده پرونده بورسیه ها به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد، اما همه اعضا رای موافق نمی‌دهند.»

به گفته هروی اسامی دانشجویان بورسیه‌ غیر قانونی تا پایان تابستان از سوی وزارت علوم یا کمیسیون آموزش منتشر خواهد شد.

در روز پنجم ماه خرداد سال جاری، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با ارائه اطلاعاتی درباره بورسیه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی مقطع یادشده را بی‌اشاره به دامنه تخلف‌های مشابه در دولت‌های پیشین علنی کرد.

در واکنش به این خبر، حسن مسلمی نائینی، معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در دولت دهم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره اینکه در دولت هفتم و هشتم نیز برخی از بورسیه ها بدون ضابطه علمی پذیرش شده‌اند و اسامی برخی از آقا زاده‌ها و وابستگان حکومت نیز در بین آنان دیده می شود، گفت: «در دوره اصلاحات افرادی بورس شده بودند که در مورد آنها ضوابط علمی و عمومی رعایت نشده بود. از من خواستند که آن را اعلام کنم، اما من این کار را درست ندانسته و انجام ندادم».

بیشتر دانشجویان «پرونده ۳۰۰۰ بورسیه بدون آزمون در دولت نهم و دهم»، به دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئیس سازمان دانشجویان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر ۱۶ به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

به گفته صدیقی در آمار دانشجویان غیر قانونی دولت نهم و دهم، نام شماری از «آقازادگان» و وابستگان سران کشور نیز دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۲۲۸‌ دانشجو با معدل کار‌شناسی زیر ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زیر ۱۶، از خارج از کشور جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌ دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور نیز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌ نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بوده‌اند و به عبارت دیگر، سن آن‌ها بالای ۳۳ سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رئیس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرده بود که ۳۰۰۲ دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند.

بر اساس گزارش یادشده در مجموع طی دولت نهم و دهم، چهارهزار و ۲۳۸ بورس دانشگاهی خارج از روال قانونی به دانشجویان متقاضی ارائه شده است.

در حال حاضر نهادهای نظارتی شامل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نمایندگان خود را در سازمان دانشجویان مستقر کرده‌اند و مشغول بررسی پرونده‌ها هستند.

براساس اعلام وزارت علوم، بیشتر دانشجویانی که در «پرونده ۳۰۰۰ بورسیه بدون آزمون در دولت نهم و دهم» به آنان اشاره شده است، به دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Delavar

    پیشنهاد هوشمندانه ای برای خفه کردن همه. گر حکم کنند که مست گیرند، در شهر هرآن که هست گیرند. فساد سیستماتیک یعنی این.