ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گزارشگران بدون مرز» بازداشت روزنامه‌نگاران ايرانی - آمريکايی را محکوم کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای بازداشت جیسون رضائیان، همسرش یگانه صالحی و دو آمریکایی ديگر در ایران را محکوم کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای بازداشت جیسون رضائیان، همسرش یگانه صالحی و دو آمریکایی ديگر در ایران را محکوم کرد.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران

رضا معينی، مسئول بخش افغانستان، ايران و تاجيکستان این سازمان مدافع روزنامه‌نگاران جهان، در اين‌باره گفت: «اين روزنامه‌نگاران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ايران فعاليت می‌کردند.»

وی «بازداشت‌های خودسرانه و احضارهای غيرقانونی از سوی اطلاعات سپاه پاسداران» را يکی از دغدغه‌های هر روزه‌ روزنامه‌نگاران ايرانی دانست و افزود: «فعالان رسانه‌ای و به‌ويژه خبرنگاران خارجی در ايران معمولا به جاسوسی متهم می‌شوند.»

به‌گفته رضا معینی پنج تن از ۶۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران شهروندان خارجی هستند.

وی افزود: «آن‌ها در اصل قربانی سياست شيطان‌سازی از رسانه‌های خارجی هستند که برای تسویه حساب‌ها در جنگ قدرت جناح‌های مختلف حکومت به‌کار گرفته شده است.»

روزنامه واشنگتن پست روز پنج‌شنبه ۲۴ ژوئیه / دوم مردادماه اطلاعاتی منتشر کرد که بر اساس آن جیسون رضائیان، نماینده این روزنامه در تهران، یگانه صالحی، همسرش و دو آمریکایی دیگر بازداشت شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی نوشت «اطلاعات موثقی» دارد که نشان می‌دهند بازداشت آن‌ها روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئیه / ۳۱ تیرماه صورت گرفته اما از دلیل بازداشت آن‌ها و مسئولان این دستگیری اطلاعی در دست نیست.

جیسون رضائیان، ۳۸ ساله ملیت ایرانی و آمریکایی دارد. او از سال ۲۰۱۲ نمایندگی این روزنامه در تهران را به عهده داشته است.

به‌نوشته واشنگتن پست، یگانه صالحی، همسر رضائیان، ایرانی است و درخواست اقامت دائم آمریکا را کرده است. او با نشریه «نشنال» که دفتر آن در امارات متحده عربی مستقر است همکاری می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود آورده که دو فرد  دستگير شده دیگر،  يکی عکاس خبرنگار مستقل است که با بسياری از رسانه‌ها همکاری داشته و دیگری همسر اوست که روزنامه‌نگار نيست. هر دو آن‌ها مليت آمريکايی دارند و خانواده‌های آن‌ها نخواسته‌اند که نامشان منتشر شود.

این سازمان غیردولتی افزوده است دستگیرشدگان شب هنگام در خانه‌های خود و توسط مأموران لباس شخصی بازداشت شده‌اند.

دلایل بازداشت، نهاد بازداشت‌کننده و همچنين محل بازداشت آن‌ها به شکل رسمی تاکنون اعلام نشده اما غلامحسين اسماعيلی، رئيس دادگستری تهران، روز جمعه سوم مردادماه این بازداشت‌ها را تأیید کرد و با بیان اين‌که «نيروهای امنيتی اجازه نمی‌دهند کشور ما جولانگاه دشمن و ايادی آنان شود» در اين‌باره گفت «این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد.»

به‌گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با ۶۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.