ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشور کوچک هلند در ماتم بزرگ

روز جمعه، بیست و پنج ژوئیه، ادامه کاروان اجساد قربانیان فاجعه هواپیمای MH17 مالزی از اوکراین به هلند رسید.

روز جمعه، بیست و پنج ژوئیه، ادامه کاروان اجساد قربانیان فاجعه هواپیمای MH17 مالزی از اوکراین به هلند رسید. هلند باز برای چندمین بار در طول این هفته حالت ماتم به خود گرفته است.

روز چهارشنبه، بیست‌وسوم ژوئیه، اولین روز ماتم ملی برای هلند بود و مردم هلند در شهر آیندهوون، سر راه کاروان انتقال‌دهنده اجساد قربانیان سکوت کردند و حمل‌ونقل کشور برای یک دقیقه به احترام جان‌باختگان متوقف شد. هر یک تابوت با مراسم ویژه رسمی از هواپیما به خودروها انتقال یافت؛ با عرض احترام و سوگواری عمیق.

نمایندگان خانواده سلطنتی در کنار مرک روته، نخست‌وزیر هلند، و دیگر مقامات بلندپایه این کشور در تمام مدت انتقال تابوت‌ها در حالت سکوت بر پا ایستادند. قرار است تمام تابوت‌های قربانیان با همین شیوه و مراسم از اوکراین به هلند انتقال داده شود تا روند شناسایی آن‌ها آغاز شود.

غم بزرگ کشور کوچک

هلند یکی از کوچک‌ترین کشورهای اروپاست و مردمانش از جهانگردترین مردمان این قاره محسوب می‌شوند. این اولین بار است که این کشور یک هفته در ماتم ملی به سر می‌برد. در پنجاه سال گذشته این اولین بار است که در این کشور عزای عمومی اعلام می‌کنند.

ویدئویی از روز ماتم ملی هلند را ببینید:

پنج‌شنبه گذشته، ۱۷ ژوئیه / ۲۶ تیر هواپیمای مسافربری مالزی MH17 در مرز پرآشوب روسیه و اوکراین هدف حمله هوایی قرار گرفت و همه ۲۹۸ سرنشینان آن جان خود را از دست دادند. بخش اعظم مسافران شهروندان هلند بودند. هواپیمای MH17 هنگام پرواز هدف موشک زمین به هوا قرار می‌گیرد و در نزدیکی دانتسک در اوکراین سقوط می‌کند.

هرچند درباره این فاجعه نظرهای متفاوتی وجود دارد اما نظر غالب تا به امروز این است که جدایی‌طلبان روس تبار اوکراین در این حادثه دست داشته‌اند. از روسیه خواسته‌شده که در پیدا کردن اجساد و اسناد و شواهد محل وقوع حادثه با بازرس‌های بین‌المللی همکاری کند.

بااینکه هنوز اجساد قربانیان به‌صورت یک‌به‌یک شناسایی نشده و اولین کاروان اجساد روز چهارشنبه وارد خاک هلند شد، اما هویت افراد کشته‌شده از طریق شرکت‌های مسافرتی و فروش بلیط مشخص‌شده است. صد تن از کارشناسان و پژوهشگران ایدز که به‌قصد شرکت در کنفرانسی مربوط به همین بیماری عازم استرالیا بودند از جمله قربانیان‌اند. دیدن اسامی هشتاد کودک که همراه اعضای خانواده خود برای تعطیلات تابستانی به منطقه گرمسیر مالزی می‌رفتند، فاجعه را بیشتر دردناک می‌کند.

شواهد ضد و نقیض

بعد از چند روز مذاکرات و پادرمیانی سران کشورهای آمریکا و روسیه شورشیان منطقه به بازرسان بین‌المللی اجازه دادند وارد منطقه شوند. در این مدت در شبکه‌های اینترنتی از جانب کاربران روس و اوکراینی فیلم‌ها و عکس‌های مختلفی منتشر شد که جامعه جهانی را بیشتر نگران و متأسف کرد. برخی از کاربران روس شهروندان اوکراینی و نظامیان این کشور را به دزدی اموال و مدارک قربانیان متهم می‌کردند و شهروندان اوکراینی از توطئه و «موش دوانی»های روس تباران و روسیه می‌نوشتند.

دانتسک، اوکراین؛ منبع: اینجا

نویسنده وبلاگ «من خبرنگار» با تمرکز بر شواهدی که از تصاویر ویدئویی در یوتیوب گرفته است، توضیح می‌دهد که اموال قربانیان از محل سقوط هواپیما جمع‌آوری شده‌اند.

رسانه‌های داخلی روسیه، در گزارش روزانه خود گزارش‌های خبری مربوط به هواپیمای مالزی را پوشش می‌دهند اما پیوسته یادآور می‌شوند که دولت آمریکا بااینکه هیچ شواهدی ندارد اصرار بر این دارد که این هواپیما از جانب جدایی‌طلبان روس تبار اوکراین هدف قرارگرفته است.

در شبکه اینترنتی یوتیوب از جانب کاربری با عنوان «وزارت داخله اوکراین» МВД Укаины ویدئویی منتشر شد که مدعی‌ست خودروهای باربری نظامی روسیه قطعات موشک بوک را از مرز اوکراین خارج می‌کنند. بوک، موشک زمین به هوایی‌ست که گفته می‌شود هواپیمای مسافربری مالزی را هدف قرار داده.

کاربران اوکراینی نیز در شبکه‌های اجتماعی از دیدن ویدئویی خبر داده‌اند که در آن جدایی‌طلبان اوکراین در روزی که پرواز مالزی سقوط کرد، از نشانه گرفتن یک هواپیمای باربری اوکراین و سقوط آن شادی می‌کردند. اما زمانی که روشن می‌شود این هواپیما متعلق به کشور اوکراین نبوده و از خطوط هواپیمایی مالزی و مسافربر بوده، ویدئو هم از شبکه‌های اجتماعی غیب می‌شود. از این ویدئو در نشست خبری روز ۲۲ ژوئیه در کاخ سفید هم یاد شد.

نقشه لاله‌پوش هلند

۱۹۳ تن از ۲۹۸ قربانیان شهروندان هلند بودند. ان. او. اس NOS از مهم‌ترین خبرگزاری هلند بعد از گذشت دو روز از فاجعه و تأیید شدن مشخصات مسافران این هواپیما، نقشه هلند را با ذکر محل سکونت قربانیان منتشر کرد. در این نقشه مشخصات شهروندان هلندی را می‌بینیم که در این فاجعه جان باختند.

هر سنجاقک روی نقشه دربرگیرنده عکس و مشخصات اولیه تک‌ تک قربانیان است. بعضی از خانواده‌ها سه یا چهار نفر از نزدیکان خود را در این فاجعه از دست داده‌اند.

از روز سقوط هواپیما مقابل خانه‌های قربانیان در هلند، فرودگاه آمستردام و فرودگاه آیندهوون گل‌پوش شده است و نزدیکان و آشنایان از طریق رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی از غم عمیق خود می‌گویند.

تمام کشور آسیب‌دیده است

هلند کشور کوچکی است و تقریباً هر یک شهروند کسی را می‌شناسد که عزیزی را در این فاجعه از دست داده باشد. یکی از همکاران زمانه دختر جوانی را که هر روز در فروشگاه محله‌شان می‌دیده اینک عکس او را با قاب مشکی می‌بیند. یکی از دوستان هر روز از کنار منزل خانواده‌ای رد می‌شود که تمام اعضای آن جان‌باخته‌اند و گربه‌ای تنها به گل‌های پشت پنجره‌ای نگاه می‌کند که همسایگان و رهگذران گذاشته‌اند.

رادیو و تلویزیون کشور تمام‌وقت از تحولات این فاجعه گزارش و بحث و گفت‌وگو پخش می‌کند. مردم هلند همگی به‌نوعی درگیر و شریک این ماتم هستند.
آرین دی وولف، مدیر رادیو زمانه، هم یکی از دوستان نزدیک خود را در بین قربانیان پیدا کرد.

قهر و اندوه دموکراسی

با وجود این، مارک روته، نخست‌وزیر هلند بارها تأکید کرد که در پی اقدام نظامی یا تسویه‌حساب نیستند و تنها تلاش دولت هلند این است که اجساد قربانیان را هر چه زودتر به خاک هلند انتقال دهد. اما از شبکه‌های اجتماعی و گفتگوهای رسانه‌های محلی با مردم عادی می‌شود به این نتیجه رسید که مردم هلند به اقدامات اقتصادی علیه روسیه گرایش نشان می‌دهند.

درعین‌حال، گرچه گروهی خواستار تقویت تحریم‌ها بر ضد روسیه هستند گروهی دیگر با این رویه مخالفت می‌کنند. ولی همه از آن صحبت می‌کنند که چه کسی باید پاسخگوی این همه قربانی باشد؟ این روزها، اندوه، خشم و همبستگی ملی هلندی‌ها احساس می‌شود. فضای کشور به عقیده برخی از کاربران اینترنتی شبیه سال‌های جنگ سرد شده است.

NOS شبکه تلویزیونی هلند روز پنج‌شنبه، بیست و چهار ژوئیه، عکس روی جلد شماره اخیر تایم را منتشر کرده با عنوان «جنگ سرد ۲» که باعث بحث و گفت‌وگوهای زیادی بین کاربران هلندی شد. طرح جلد مجله تایم ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را در حال قدم زدن روی رنگ سرخ آورده که سایه‌اش هواپیماست. اشاره‌ای آشکار به هواپیمای ساقط‌شده در اوکراین.

موضع هلند در رابطه با تحریم

اتحادیه اروپا اکنون طرح جدید و جدی‌تری را علیه روسیه در دست دارد که این بار سازمان‌ها و شرکت‌های متعلق به دولت روسیه را هدف قرار داده است. نتیجه این طرح جدید که در جواب به سقوط هواپیمای MH17 ارائه‌شده هفته آینده اعلام خواهد شد (نگاه کنید به اینجا).

در این میان هلند خواهان فرستاده شدن پلیس بین‌الملل به منطقه سقوط هواپیما و بررسی کامل دلایل این فاجعه است. اگر پلیس بین‌الملل شواهدی پیدا کند که موشک ساقط کننده هواپیمای مالزی متعلق به روسیه باشد آن‌وقت هلند به سخت‌تر شدن تحریم‌های سیاسی و اقتصادی گرایش پیدا خواهد کرد. ولی بدون شواهد قاطع هلند همچنان موضع معتدل در برابر تحریم‌ها را حفظ می‌کند.

«دختر پوتین را از هلند بیرون کنید»

در سطح افکار عمومی نیز برخی روزنامه‌ها رفتارهای تندتری را تبلیغ می‌کنند. روزنامه تلگراف هلند مقاله‌ای منتشر کرده که در آن تصویر محل زندگی مارینا پوتین، دختر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه افشاشده و از آن خبر می‌دهد که گویا عده‌ای از شهروندان هلند برنامه دارند در برابر خانه او تظاهرات کنند و خواستار اخراج او از خاک هلند شوند.

مارینا پوتین، دختر ۲۹ ساله ولادیمیر پوتین همراه دوست‌پسر هلندی خود در شهر هیلورسوم هلند زندگی می‌کند (نگاه کنید به اینجا).

پیتر برویرچه، شهردار هیلورسوم هم خواستار اخراج مارینا پوتین است و در گفت‌وگو با «رادیو یک» هلند گفته است که با این راه هلند می‌تواند پیام محکمی به روسیه بفرستد.
اما دیرتر حرف خودرا پس گرفت و معذرت‌خواهی کرد.

اما این نوع نظرهای تلافی‌جویانه در بین مردم هلند غالب نیست و صحبت از تلافی و تحریم‌های سنگین و یا حتی حمله نظامی علیه روسیه و جدایی‌طلبان روس‌تبار اوکراین خفیف است.

آخرین عزای ملی هلند

بیش از ۵۰ سال پیش، در نوامبر ۱۹۶۲، هلند یک بار دیگر لباس عزای ملی پوشید. یعنی وقتی که ویلیامینا بیاتریکس، ملکه هلند در دوران جنگ جهانی در هشتاد و دو سالگی درگذشت و مردم هلند را عمیقاً ماتم‌زده کرد. این روزها بسیاری از آن ماتم ملی یاد می‌کنند.

مراسم خاک‌سپاری ملکه ویلیامینا را ببینید:

هلند کشوری آرام و با مردمان نسبتاً محافظه‌کاری است که دنبال جنگ و جدال نیست. مردم هلند به منافع کل کشور و کل مردم می‌اندیشد و توانایی و خلاقیت خود را در خشک‌کردن آب اقیانوس و پل‌سازی و محکم کردن رفاه روزمره مردم خود نشان می‌دهد.

هلند یکی از اولین کشورهای اروپایی ست که نیروهای نظامی خود را از خاک افغانستان بیرون آورد و تمام نیروی خود را روی آن گذاشت که از بحران اقتصادی عالم‌گیر خود را با کمترین صدمه دور نگه دارد و به نظر نمی‌رسد که بخواهد این آرامش و آسودگی شهروندان خود را در خطر قرار دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.