ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلیل استیضاح وزیر علوم: "فعال شدن گرایش تجزیه‌طلبی" در دانشگاه‌ها

یک نماینده مجلس، «فعال شدن گسل‌های قومی برای تجزیه‌طلبی در برخی دانشگاه‌ها» را از جمله دلایل طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرده است.

علیرضا زاکانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، «فعال شدن گسل‌های قومی برای تجزیه‌طلبی در برخی دانشگاه‌ها» را ازجمله دلایل طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرده است.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

این نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس روز یکشنبه پنجم مرداد ماه (‌۲۷ جولای) گفته است: «به فرجی‌دانا گفته شد در این مدت فعالیت شما در دانشگاه‌ها سبب شده تمام گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی در داخل دانشگاه‌ها تشدید شود به طوری که امکانی که امروز فراهم شده عده‌ای دنبال تجزیه‌طلبی هستند و مصادیق موجود است و مصوبات و مجوزهایش هم ازطریق وزارت علوم و سیستم زیرمجموعه این وزارتخانه گرفته شده است.»

این نماینده مجلس ادامه داده است: «انتظار این است که یا باید تجزیه‌طلبی را قبول کند یا باید احکام و قواعدی به دانشگاه‌ها منتقل کند که محصولش محکوم کردن تجزیه‌طلبی و محکوم کردن افراطی‌گری باشد.»

به گفته زاکانی، وزیر علوم خواستار ارائه «مصادیق» از نمایندگان مجلس شده است.

وی که پیگیر استیضاح وزیر علوم است در ادامه گفت‌وگو با فارس افزوده است،: «ما گفتیم مصادیقش موجود است، اما در واقع قبول کن که این سیاست را قبول داری تا ما هم مصادیق را به شما بگوییم که وی ابلاغیه‌ای به شکل محرمانه زد و ما گفتیم چرا محرمانه؟ اینکه ابایی نداشته و جنبه سیاسی ندارد، تجزیه طلب که مورد پذیرش هیچکس نیست، وابستگی به گروه‌های ملحد و گروه‌های مسلح که مورد پذیرش نیست.»

علیرضا زاکانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، «معطل کردن پرونده سه هزار دانشجوی بورسیه»، «جذب عناصر ستاره‌دار»، «به کار گرفتن عناصر فتنه» و عملکرد خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دیگر دلایل اسیتضاح وزیر علوم عنوان کرده است.

زاکانی با اشاره به اینکه پرونده دانشجویان غیر قانونی دولت نهم و دهم هنوز مشخص نشده و برخی دانشجویان ستاره‌دار دوباره جذب  دانشگاه شده اند ادامه داده است: «ما گفتیم این خلاف مسیر حکومت‌داری است. به وزیر علوم گفتیم کسانی که تخلف کردند، غیرقانونی و با پارتی بازی آمده‌اند، با تشکیل کمیته‌ای شناسایی و آنان را اخراج کن، اما دیگر افراد را از میان این سه هزار نفر معطل نکن.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اسامی دانشجویان ستاره‌دار پیش از این توسط وزارت اطلاعات اعلام شده بود، گفته است: «فرجی دانا می گفت دوباره اسامی را اعلام کنید من بیرون می‌کنم و ما گفتیم از ریشه، جذب عناصر فتنه در دانشگاه‌ها و وزارتخانه تخلف بوده است. ما گفتیم، وزیر اطلاعات همین دولت روحانی بگوید چه کسانی ستاره‌دار نیستند تا دوباره به فضای دانشگاه برگردند.»

به گفته علیرضا زاکانی «هشت عنوان» از سوی مجلس به وزیر علوم گفته شده است. او این موارد را «منطقی، قانونی و غیر سیاسی» خوانده و گفته که «باید (وزیر علوم) رعایت کند.»

زاکانی با بیان اینکه «تا ۱۶ مردادماه تکلیف مشخص می‌شود» افزوده است: «اگر نتیجه‌اش معلوم شود از خدایمان است که وزیر استیضاح نشود. اگر نشود دولت نباید توقع داشته باشد رویه خلاف قانون و ضابطه و خلاف مصلحت کشور برای تجزیه طلبی دنبال شود و مجلس سکوت کند.»

استیضاح و اهداف سیاسی

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در هفته نخست تیرماه سال جاری، طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم را تسلیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند.

در پی طرح این خبر، حجت‌الله درویش‌پور، نماینده ایذه و باغ مالک در گفت‌وگو با وب‌سایت «تابناک» درباره دلایل درخواست استیضاح این وزیر دولت یازدهم گفت: «دلایل زیادی برای استیضاح وزیر علوم وجود ندارد.»

به گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس، «برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند و دلیل آن هم ازجمله انتصابات اخیر رؤسای دانشگاه تهران، شریف و چند دانشگاه دیگر و همچنین استفاده از مشاورین ازجمله توفیقی بوده است».

وی با اشاره به تأثیر طرح اسلامی‌سازی دانشگاه در این زمینه، دلیل اصلی این استیضاح را بررسی پرونده بورسیه ۳۰۰ دانشجوی دکترا دانست و گفت: «همه این مواردی که اعلام می‌شود، نوعی بهانه و سرپوش برای اصل ماجراست.»

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی مجتبی صديقی، رئيس سازمان دانشجويان، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲، در هشت ‌سال فعاليت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳ دانشجو با معدل کار‌شناسی زير ۱۴، و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ ارشد زير ۱۶به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

همچنین به گفته الیاس نادران، نماینده مجلس و از امضاکنندگان طرح استیضاح، بازگشت دانشجویان ستاره‌دار، انتصاب‌های وزارت علوم و فرایند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از دیگر دلایل استیضاح است.

برخی انتخاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیق، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان را به عنوان معاون و مشاور این وزارتخانه، از مسائلی می‌دانند که از روز آغاز به کار فرجی دانا، حساسیت نمایندگان را برانگیخته است.

موضوع استیضاح وزیر علوم چند روز پس از آن پیش کشیده می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران گفته بود، دانشگاه «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» نیست. رهبر ایران با اشاره به «پدیده‌های زیان‌بار» در گذشته، خواسته بود که دانشگاه «باشگاه سیاسی» نشود.

شماری از نمايندگان مجلس می‌گويند طرح استيضاح وزير علوم توام با «اهداف سياسی» است و انتصاب مدیران اصلاح‌طلب در برخی وزارتخانه‌ها باعث نگرانی اصولگرایان و نمایندگان وابسته به این جناح در مجلس شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علي

    كاش وزير صنايع و معادن رو هم به خاطر ابقاي رياست سازمان زمين شناسي درصورتي كه اين سازمان را طي 18 سال به نابودي كشانده استيضاح ميكردند .

  • hasani

    ، «فعال شدن گسل‌های قومی برای تجزیه‌طلبی! خیر. دانشجویان نیز از ادامه سرکوب و اختناق وسانسور و  بی تکلیفی کشور عاصی شده اند.