ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار فعالان محیط زیست به معصومه ابتکار

«محیط زیست را قربانی فشارهای سیاسی نکنید»

فعالان محیط زیست هشدار دادند مدیران لایق سازمان حفاظت محیط زیست نباید به خاطر فشارهای سیاسی و مقابله با پروژه‌های آسیب رسان به طبیعت برکنار شوند

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان محیط زیست در ایران از رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در تسلیم شدن به فشارهای سیاسی انتقاد کردند.

برکناری مدیران لایق به دلیل فشارهای سیاسی مورد انتقاد فعالان محیط زیست است

منتقدان با انتشار نامه‌ای خطاب به معصومه ابتکار هشدار داده‌اند  که سازمان حفاظت محیط زیست نباید آن تعداد از مدیران ارشد خود را که با برخی پروژه‌های عمرانی مخرب و ضد محیط زیست مخالفت کرده‌اند از کار برکنار کند.

در نامه‌ای که به امضای روزنامه‌نگاران و فعالان زیست محیطی رسیده است، از رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شده تا تسلیم فشارهای سیاسی نشود و اجازه ندهد تصمیم‌گیری بر مبنای فشارهای سیاسی و نه دغدغه‌های زیست محیطی دوباره بر این سازمان حاکم شود.

برخی امضاء کنندگان نامه عبارتند از : مسعود بُربُر، ندا صالح، زهرا کشوری، نسیم سلطان بیگی، جواد حیدریان، حسین زندی، مجتبی گهستونی، مریم مزروعی، چکاوک ابراهیمی، الهه موسوی و امیر فیروزی راد.

در این نامه به طور مشخص به مسائلی که در استان چهار محال و بختیاری در جریان است اشاره شده.  این استان که زمانی ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار داشت به دلیل پروژه‌های متعدد انتقال آب بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اکنون با چالش‌های محیط زیستی گوناگون رو به روست .

با این‌حال، به تاکید روزنامه‌‌نگاران و فعالان حوزه محیط زیست، مدیرکل محیط زیست استان چهار و محال و بختیاری، در حد امکانات خود با این چالش‌ها مقابله کرده و برابر پروژه‌های آسیب رسان به محیط زیست این استان ایستاده است.

منتقدان می‌گویند اکنون شنیده می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد سعید یوسف‌پور، مدیرکل این استان را، به دلیل فشارهای سیاسی از کار برکنار کند.  بیم آن می‌رود که برکناری مدیران لایق به دلیل فشارهای سیاسی به رویه ثابت سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شود.

سعید یوسف پور در سال ۱۳۹۲ به عنوان «قهرمان حفاظت از تالاب‌ها» از سوی تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد در ایران انتخاب شده بود.

سعید یوسف پور ممکن است به دلیل مقاومت برابر پروژه‌های اسیب رسان به طبیعت بختیاری برکنار شود.

تلاش‌ها و پیگیری‌های او در راستای اجرای برنامه‌های حفاظتی و احیایی تالاب‌های «گندمان» و «چغاخور» در استان چهارمحال و بختیاری، جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی و همچنین حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های اجرایی تشکل‌های غیر دولتی در زمینه حفاظت و احیای این تالاب‌ها از جمله دلایل انتخاب او به عنوان «قهرمان حفاظت از تالاب‌ها» در سال ۱۳۹۲ بود.

نادیده گرفته شدن حق‌آبه طبیعی تالاب‌ها در اثر احداث سد بر روی رودخانه‌ها، توسعه غیراصولی و بی‌رویه زمین‌های کشاورزی، تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب‌ها به زمین کشاورزی، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه و مازاد بر پروانه‌های بهره‌برداری، دست‌کاری‌های انجام شده بر روی مسیرها و بستر چشمه‌ها و منابع آبی اطراف ‌تالاب، چرای مفرط و پرشمار دام، برداشت دستی علوفه، تخریب لانه‌ها و زیستگاه‌ها و شکار بی‌‌رویه پرندگان به‌همراه نوسانات اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی، در شمار مهمترین عوامل تخریب اکوسیستم‌های تالابی و خشکی این زیست‌بوم‌های ارزشمند در چهار محال و بختیاری و استان‌های دیگر است.

از آن‌جایی که بسیاری از این اقدامات توسط وزارتخانه‌های یا نهادهای حکومتی و دولتی دیگر انجام می‌شود، مخالفت مدیران سازمان محیط زیست با پروژه‌های مخرب می‌تواند منجر به افزایش فشارها بر آنان شود.

حسن روحانی در سخنان خود در روز دهم خرداد۹۳  در جمع مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به اشتباه دولت در مکان‌یابی برای توسعه مسکن، صنعت و جاده‌سازی اعتراف کرده و گفته بود گرچه مکانی که برای مسکن‌سازی و صنعت انتخاب می‌شد می‌بایست کمترین صدمه را به محیط زیست می‌زد، اما  در عمل زمین‌های زراعی و باغ‌ها به مسکونی تبدیل شد.

توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی یکی از وعده‌های مهم روحانی در تبلیغات دوران انتخاباتی خود بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    من یکی از شهروندان تهرانی هستم که هفته گدشته به تغییر کاربری پارک مادر در صادقیه خیابان کاشانی اعتراض کردیم . شورای شهر و شورای عالی معماری نیز به این وضعیت معترض هستند ولی شهرداری تهران به همراه قرارگاه خاتم که به عنوان سازنده یک پروژه مسکونی اداری در این پارک می باشند با استفاده از لابی های پشت پرده تاکنون اهداف خود را پیش برده اند و این تغییر کاربری را انجام داده اند . با توجه به اثرات مخرب این پروژه در معماری و فضای سبز منطقه ما به همه جه هعتراض خود را اعلام نموده ایم . اگر امکان دارد گزارشی در مورد این تخلف آشکار ارائه نمایید .