ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض میراث فرهنگی به تخریب یک اما‌م‌زاده ۸۰۰ ساله

اداره اوقاف ساختمان ۸۰۰ ساله یک امام‌زاده در روستای طرزک در استان قزوین را تخریب کرده. میراث فرهنگی از شکایت خود از این سازمان خبر داده است

اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین تخریب ساختمان هشتصد ساله یک امام‌زاده را توسط اداره اوقاف غیر قانونی خواند و از پیگیری شکایت از این نهاد خبر داد.

اداره اوقاف یک امام‌زاده ۸۰۰ ساله در روستای طرزک قزوین را تخریب کرده است

این ساختمان قدیمی در روستای «طرزک» در جنوب غربی استان قزوین، در ۴۰ کیلومتری غرب بویین زهرا و ۲۵ کیلومتری جنوب تاکستان قرار داشت.

در این روستا چند اثر تاریخی دیگر از قرن هفتم هجری وجود دارد.

چندی پیش ساختمان قدیمی این امام‌زاده توسط اداره اوقاف و به بهانه احداث یک بنای جدید تخریب شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از ضیاء آبادی، معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین، گزارش داده است که آن اداره درحال تهیه پرونده ثبتی این بنای تاریخی بود که سازمان اوقاف بدون هماهنگی با متولیان اقدام به تخریب این بنای ۸۰۰ ساله کرد.

این امام‌زاده گرچه در یک مجموعه ثبتی شامل مسجد و آب انبار به ثبت رسیده بود، اما اداره میراث فرهنگی قزوین به دلیل قدمت و اهمیت تاریخی آن می‌خواست این ساختمان کوچک و قدیمی را به طور جداگانه در فهرست آثار ملی ایران ثبت کند.

امام‌زاده طرزک پیش از تخریب کامل

به گفته مسئولان میراث فرهنگی قزوین، در محل این امام‌زاده تابلوهای هشدار آمیز در مورد تاریخی بودن و ممنوعیت هرگونه دخل و تصرف در آن نصب شده بود.

خبرگزاری «هنر نیوز» هم به نقل از شاهدان محلی گزارش داده بود به هنگام تخریب از میان دیوارهای قطور این اما‌م‌زاده اسکلت دو انسان که به صورت عمودی در دیوار دفن شده بودند خارج شد.

بسیاری از مساجد و امام‌زاده‌های تاریخی و کهن در ایران قربانی طرح‌های توسعه و نوسازی می‌شوند که اکثرا توسط سازمان اوقاف به اجرا در می‌آید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 58

    […]  اعتراض میراث فرهنگی به تخریب یک اما‌م‌زاده ۸۰۰ ساله رادیو زمانه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین تخریب ساختمان هشتصد ساله یک امام‌زاده را توسط اداره اوقاف غیر قانونی خواند و از پیگیری شکایت از این نهاد خبر داد. […]

  • Samrad

    داعش اینجا، داعش آنجا، داعش همه جا! آن دو اسکلت که به این صورت غیر اسلامی در لای جرز دیوار گذاشته شده بودند قطعاً امام زاده بیژن و امام زاده منیژه هستند. خدایشان رحمت کناد!