ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه انسانی در شمال عراق؛ پیام پاپ فرانسیس

با فتح قرقوش به دست داعش، تعداد آوارگان مسیحی در عراق به ۱۰۰ هزار تن رسید. پاپ فرانسیس پیام داد و خواهان کمک به مسیحیان آواره و کردهای ایزدی شد.

پس از آنکه ستیزه‌جویان داعش شهر قرقوش، بزرگ‌ترین شهر مسیحی عراق واقع در شمال این کشور را به تصرف خود درآوردند، موجی از تبلیغات این گروه جهادی شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر را فراگرفته است.

«دولت اسلامی» که قبلاً خود را «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) می‌خواند، در توئیت‌های پیاپی پیروزی‌اش را جشن گرفته و ادعا کرده که ۱۵شهر در شمال عراق را تصرف کرده است.

شهر قرقوش، بزرگ‌ترین شهر مسیحی واقع در استان نینوا در شمال عراق به تصرف ستیزه‌جویان داعش درآمد.

در نبردهایی که شب‌هنگام بین پیشمرگه‌های کرد و ستیزه‌جویان داعش درگرفت، شهر قرقوش، بزرگ‌ترین شهر مسیحی واقع در استان نینوا در شمال عراق به تصرف ستیزه‌جویان داعش درآمد.

پیشمرگه‌های کرد از شهر قرقوش و حوالی آن عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ساکنان مسیحی شهر قرقوش از این شهر گریخته‌اند و اکنون در بیابان‌ها آواره و سرگردان‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که در این درگیری ۱۷ سرباز سوری و ۱۱ ستیزه‌جوی داعش به قتل رسیده‌اند.

بزرگ‌ترین سد عراق در موصل در دست داعش

خبرگزاری رویترز گزارش داده که داعش علاوه بر قرقوش دو شهر دیگر را هم به تصرف خود درآورده است: شهرهای تل کیف و برطله.

جوزف توماس، سراسقف کلدانی کرکوک به خبرگزاری فرانسه گفته است: «فاجعه‌ای اتفاق افتاده. یک وضع بسیار تراژیک پیش آمده. از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم بی‌درنگ چاره‌ای بیندیشد.»

دولت نوری مالکی قصد دارد با حملات هوایی به مواضع داعش به پیشمرگه‌های کرد در نبرد با ستیزه‌جویان داعش کمک کند. اما تاکنون توفیق چندانی به دست نیاورده است. امروز بمب‌افکن‌های عراقی «محکمه شرع» داعش در موصل را بمباران و ویران کردند و ظاهراً حاکم شرع داعش نیز در این حمله کشته شده است.

در روزهای گذشته ستیزه‌جویان داعش مناطق کردنشین بین موصل و سوریه، از جمله زمار و سنجار را تصرف کرده بودند و بر سد موصل هم مسلط شده و به این ترتیب منابع آب آشامیدنی این منطقه را در تصرف خود درآورده بودند. آن‌ها بر چندین چاه نفت و یک نیروگاه برق هم تسلط پیدا کرده اند.

کردهای ایزدی آواره شده‌اند

در این مناطق کردهای ایزدی زندگی می‌کنند. داعش آن‌ها را شیطان‌پرست می‌خواند و بیم آن می‌رود که چنانچه تسلط داعش بر این مناطق بپاید، کردهای ایزدی توسط ستیزه‌جویان داعش قتل عام شوند. پس از حمله داعش به مناطق کردنشین بین موصل و سوریه بیش از ۳۰ هزار تن از کردهای ایزدی به کوه‌ها پناه بردند و اکنون غذا و آب کافی در اختیار ندارند. تلاش سازمان ملل برای رساندن غذا و آب به کردهای ایزدی تاکنون به نتیجه نرسیده است. مسیحیان قرقوش، این شهر را ترک کرده‌اند و آن‌ها هم اکنون به جمع آوارگان پیوسته‌اند.

به گفته سازمان ملل بیش از ۲۰۰ هزار نفر در عراق در اثر حملات داعش آواره شده‌اند. عده مسیحیان آواره پس از فتح شهر قرقوش به دست داعش به یکصد هزار نفر رسیده است.

به گفته لوئی ساکو، سراسقف کلدانی، مسیحیان قرقوش پای پیاده و با کمترین امکانات در بیابان‌ها سرگردان و آواره شده‌اند. این اسقف کلدانی هم می‌گوید: «یک فاجعه انسانی اتفاق افتاده است.»

پاپ فرانسیس امروز بیانیه‌ای صادر کرده و از جامعه جهانی خواسته است به آوارگان مسیحی و به کردهای ایزدی کمک کنند و مانع از گسترش قدرت ستیزه‌جویان داعش در شمال عراق شوند.

فدریکو لومباردی، سخنگوی پاپ فرانسیس، پیام او را امروز در واتیکان قرائت کرد. پاپ در این پیام به جامعه جهانی هشدار داده که جان انسان‌های بیگناه در شمال عراق خطر است. او در این پیام به مسیحیان کلدانی عراق نیز اشاره کرده و گفته است آن‌ها به عنوان یک اقلیت دینی در خطر قرار دارند. به گفته پاپ: ملتی از روستاهایش آواره شده است.

شیون نماینده اقلیت دینی ایزدی‌ها در پارلمان عراق:

مردانمان را می‌کشند و زنانمان را به عنوان کنیز می‌فروشند. اختلافات سیاسی را کنار بگذارید و نجاتمان دهید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدیه سعیدی

    پاپ فرانسیس عزیز دفاع شما از مسیحیان عراق که بدست گروهی تروریستی و وحشی آواره شده یا در شهرها کشته میشوند قابل تقدیر است اما ایکاش از همه انسانها بدون توجه به دین و مذهبشان دفاع میکردی!!! شما که مقدسترین مرد در دنیای مسیحیت هستید و کلامتان نفوذ زیادی در سیاستمداران دارد بجای دفاع از نتانیاهوی کودک کش و تایید وی نه بنام دین نه بنام مذهب و نه بنام قومیت و… فقط و فقط بنام انسانیت از کشتار مردم بیدفاع و کودکانی که در آغوش والدینشان جان میدادند جلوگیری میکردید یا حداقل کوچکترین کاری که میتوانستید انجامش بدهید محکوم کردن آن جنایتها بود اما تعصب چشم شما رو هم کور کرده و آن همه جنایت اسرائیل رو ندیدید و فقط بفکر هم مذهبان خودتان هستید. پاپ عزیز از انسانیت و شرف انسان فارغ از دین و مذهب دفاع کنید

  • حسین از ایران

    پاپ فرانسیس عزیز دفاع شما از مسیحیان عراق که بدست گروهی تروریستی و وحشی آواره شده یا در شهرها کشته میشوند قابل تقدیر است اما ایکاش از همه انسانها بدون توجه به دین و مذهبشان دفاع میکردی!!! شما که مقدسترین مرد در دنیای مسیحیت هستید و کلامتان نفوذ زیادی در سیاستمداران دارد بجای دفاع از نتانیاهوی کودک کش و تایید وی نه بنام دین نه بنام مذهب و نه بنام قومیت و... فقط و فقط بنام انسانیت از کشتار مردم بیدفاع و کودکانی که در آغوش والدینشان جان میدادند جلوگیری میکردید یا حداقل کوچکترین کاری که میتوانستید انجامش بدهید محکوم کردن آن جنایتها بود اما تعصب چشم شما رو هم کور کرده و آن همه جنایت اسرائیل رو ندیدید و فقط بفکر هم مذهبان خودتان هستید. پاپ عزیز از انسانیت و شرف انسان فارغ از دین و مذهب دفاع کنید.