ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از روند رو به رشد یهودی ستیزی در جامعه هلند

گروهی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های هلند در اطلاعیه‌ای در قطع تمام صفحه روزنامه تلگراف، از مردم این کشور خواستند که تحت هیچ شرایطی یهودی‌ستیزی را تحمل نکنند.

گروه بزرگی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های هلند در اطلاعیه‌ای به قطعی تمام صفحه‌ در روزنامه تلگراف، نگرانی خود را از روند افزاینده یهودی‌ستیزی در هلند ابراز داشتند.

اطلاعیه «انتقاد به اسرائیل بله، یهودی ستیزی نه» توسط گروهی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های هلند در صفحه تمام قد روزنامه تلگراف چاپ شده

عنوان این اطلاعیه «انتقاد به اسرائیل بله، یهودی ستیزی نه» نام دارد. سیاستمداران، صاحبنظران، هنرمندان و دست اندرکاران تلویزیونی از مردم هلند خواسته‌اند که تحت هیچ شرایطی یهودی‌ستیزی را تحمل نکنند.

در بخشی از این اطلاعیه نوشته شده«درهلند هرکسی باید احساس امنیت و آرامش داشته باشد، همینطور یهودیان هلند، صرفنظر از اتفاقاتی که در اسرائیل می افتد». در بین امضا کنندگان نخست وزیر سابق هلند، یان پیتر بالکننده، مربی تیم ملی فوتبال لوئی فان خال، کمدین یوپ فان هت هک، رئیس بانک آ ب ان امرو، خریت زالم و گزارشگر جنائی تلویزیون پیتر ار دفریس دیده می‌شوند.

امضا کنندگان همچنین تاکید می‌کنند که این به معنای تائید همبستگی با حکومت اسرائیل نیست و افزود‌ه‌اند: «ما امضاء کنندگان نظرات متفاوتی در این مورد داریم».

شهردار آمستردام فاندرلن هفته گذشته اعلام کرد که بخاطر جنگ غزه تنش در این شهر بالا گرفته است. او می گوید پلیس آمستردام روزانه با شکایات ناشی ازیهودی‌ستیزی روبرو است. حتی برخی یهودیان گفته‌اند که قصد ترک هلند را دارند.

در پی تظاهرات ضدیهودی هفته پیش لاهه، نخست‌وزیر هلند و تعدادی از وزیرانش با نمایندگان سازمان‌های مختلف یهودی ملاقاتی داشتند

در هفته گذشته در لاهه تظاهرات ضد یهودی برگزار شد. در پی این وقایع مارک روته، نخست وزیر هلند به همراه وزیر کار و امور اجتماعی و وزیر دادگستری و امنیت، این هفته با نمایندگان سازمان‌های مختلف یهودی ملاقاتی داشتند. در این مذاکره کابینه تاکید کرد که یهودی‌ستیزی و هرنوع تبعیض را نخواهد پذیرفت.

روحانیون هلند نیز نسبت به روند رو به رشد یهودی‌ستیزی در هلند هشدار داده‌اند. در یک بیانیه گروهی اسقف‌های هلند نوشته‌اند که خود را متعهد می‌دانند تا هر نوع یهودی ستیزی را محکوم کنند: «تراژدی هولوکاست در جنگ دوم به روشنی نشان می‌دهد که یهودی‌ستیزی می‌تواند به چه فجایع غیرقابل تصوری بیانجامد. آنها می‌نویسند: «نباید اجازه داد مردمی که قرن‌ها است آزادانه دراین جامعه زندگی کرده‌اند، احساس ناامنی و غیرخودی داشته باشند.»

اسقف‌ها همچنین نوشته‌اند که کلیسای مسیحی رابطه محکمی با یهودیت دارد چون مسیح یهودی بود، همانطور که پاپ فرانسیسکوس اخیراً گفته بود: «نمی‌توانی یک مسیحی واقعی باشی، بدون اینکه ریشه یهودی‌ات را اذعان کنی».

اسقف‌ها ادامه دادند که نمی خواهند در جنگ بین فلسطینیان و اسرائیل جانب هیچ یک رابگیرند و می گویند: «هم یهودیان و هم فلسطینیان حق دارند که در صلح و آرامش در کشور خود زندگی کنند.»

همزمان رهبران کلیسای پروتستان هم در اطلاعیه‌ای جداگانه نگرانی خود را در این مورد اعلام کردند و نوشته‌اند که اینجا و آنجا اتفاقاتی می‌افتد که ما را به شدت نگران کرده است، از جمله نشان دادن سلام‌های هیتلری و یا صلیب شکسته. آرین پلایسیر، دبیر شورای کلیساهای پروتستان می‌گوید: «ما شعار‌های کمتر مراکشی، کمتر یهودی و همچنین اینکه یهودیان بروند را نمی پذیریم.»

شورای مساجد و اتحادیه مساجد مراکشی هلند از افزایش خشونت‌های نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی از مسلمانان و یهودیان ابراز نگرانی کردند

در کنار اطلاعیه های کلیساهای هلند، اخبار دیگری بر این نگرانی ها می‌افزایند. احمد ابوطالب شهردار مراکشی تبار روتردام می‌گوید یهودیان روتردام از ترس مسلمانان دیگر جرأت نمی‌کنند با کلاه مخصوص‌شان به خیابان بیایند. در تظاهرات لاهه هم شعار مرگ بر یهودی سر داده شد که وزیر دادگستری مشغول تحقیقات در این مورد است.

همچنین «شورای مساجد» و «اتحادیه مساجد مراکشی هلند» نگرانی خود را از افزایش خشونت‌های نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی از مسلمانان و یهودیان ابراز داشته‌اند.  آنها طی فراخوانی از مساجد خواسته‌اند در موعظه‌هایشان مردم را دعوت به مدارا با یکدیگر کنند و اضافه کرده‌اند که انتقاد از اسرائیل مجاز است ولی نبایستی محملی برای مسلمانان‌ستیزی و یا یهودی‌ستیزی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    نویسنده و روزنامه نگار کانادائی کتی شیدل در نوشته های خود با رها گفته که راه دادن غرب به مسلمانان مانند باز کردن درخانه های خود به روی نازیها در جنگ دوم جهانی است.

  • علی

    اسرائیل بزرگترین میزان مهاجرت را در تمام دنیا داراست . بسیاری از یهودیان ترجیح می دهند که به جای زندگی در سرزمین فلسطین در کشورهای اروپایی روزگار بگذرانند. یهودی ستیزی در اروپا تنها به نفع اسرائیل است که نیازمند مردم یهودی بیشتر در سرزمین خود است.