ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جلسه نمایشی» شماری از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم

شماری از نمايندگان مجلس امروز برای تصمیم‌گیری درباره استيضاح وزیر علوم، نشستی برگزار می‌کنند. نشستی که روزنامه اعتماد آن را «جلسه نمايشی» نامیده است.

شماری از نمايندگان مجلس ايران که مخالف عملکرد رضا فرجی‌دانا، وزير علوم، تحقيقات و فناوری هستند، امروز شنبه برای تصميم‌گيری درباره سرانجام طرح استيضاح وی، نشستی برگزار می‌کنند. نشستی که روزنامه اعتماد آن را يک «جلسه نمايشی» ناميده است.

روزنامه اعتماد نوشته تقريبا تکليف همه‌چيز از قبل مشخص است؛ استيضاح رضا فرجی‌دانا به جريان خواهد افتاد

به گزارش روز شنبه ۱۸مرداد روزنامه اعتماد، «جلسه امروز وزير علوم و نمايندگان استيضاح‌کننده شايد يکی از بی‌تاثيرترين جلسات يک سال اخير بين دولتی‌ها و مجلسی‌ها باشد. تقريبا تکليف همه‌چيز از قبل مشخص است؛ استيضاح رضا فرجی‌دانا به جريان خواهد افتاد. ديگر کسی شکی ندارد که فرجی‌دانا بايد خودش را برای پاسخگويی در جلسه استيضاح آماده کند.»

اين گزارش می‌افزايد: «گارد منتقدان وزارت علوم در مجلس و حتی خود وزير حکايت از آن دارد که دو طرف از چند روز قبل وارد مقدمه‌چينی برای جلسه استيضاح شده‌اند.»

شروط مجلس برای عدم استیضاح

نمايندگان مخالف فرجی‌دانا، پيشتر از دو پيش‌شرط‌ برخی نمايندگان برای عدم استيضاح رضا فرجی دانا وزير علوم خبر داده بودند.

بر اساس اين پيش‌شرط‌ها، وزير بايد دانشجويان «ستاره‌دار» را اخراج کند. همچنين او بايد مقامات فعلی وزارت علوم را که در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸نقش داشته‌اند، تغيير دهد.

دانشجويان ستاره‌دار به دانشجويانی گفته می‌شود که به ويژه در دو دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با دخالت نهاد امنيتی از تحصيل معلق يا محروم شده بودند.

رضا فرجی‌دانا در واکنش به مخالفانش که می‌گويند «فتنه‌گران» را در اين وزارت‌خانه به‌کار گرفته، گفت: «مرجع رسمی برای من نه وزارت علوم و نه وزارت بهداشت بلکه وزارت اطلاعات است که اگر در خصوص فردی اعلام کند وی در «فتنه ۸۸» دخالت داشته است، در جا او را تعيين تکليف می‌کنم.»

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ايران از اعتراضات پس از انتخابات رياست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸به نام «فتنه» ياد می‌کنند.

گمانه‌زنی درباره اهداف سیاسی استیضاح

در همين حال شماری از نمايندگان مجلس، طرح استيضاح فرجی‌دانا را دارای «اهداف سياسی» می‌دانند و می‌گويند تعدادی از نمايندگان مجلس که در ماجرای «بورسيه‌های غيرقانونی» دولت پيشين دست داشته‌اند، برای «تحت فشار گذاشتن وزارت علوم با هدف توقف پيگيری اين بورسيه‌ها» به‌دنبال استيضاح وزير علوم هستند.

چندی پيش مجتبی صديقی، رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، با ارائه اطلاعاتی درباره بورسيه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی مقطع يادشده را بی‌اشاره به دامنه تخلف‌های مشابه در دولت‌های پيشين علنی کرد.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رئيس سازمان دانشجويان، از سال ۱۳۸۵تا سال ۱۳۹۲، در هشت ‌سال فعاليت وزارت علوم در دولت‌های نهم و دهم که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، ۷۳دانشجو با معدل کار‌شناسی زير ۱۴، و ۷۰‌ دانشجو با معدل کارشناسی‌ ارشد زير ۱۶به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

بر اساس اين گزارش، ۲۲۸‌دانشجو با معدل کار‌شناسی زير ۱۴و ۳۰۵ دانشجو با معدل کار‌شناسی ‌ارشد زير ۱۶، از خارج از کشور جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند.

۲۳۵‌دانشجوی بورسيه خارج از کشور به داخل کشور نيز دارای معدل نامعلوم بوده‌اند. ۳۲۵‌نفر ديگر نيز فاقد شرايط سنی برای بورس بوده‌اند و به عبارت ديگر، سن آن‌ها بالای ۳۳سال بوده است.

افزون بر تمامی اين آمار‌ها، رئيس سازمان دانشجويان ايران همچنين اعلام کرد ۳۰۰۲دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسيه دوره دکترا شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.