ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان با کسب ۱/ ۵۲ درصد آرا رئیس جمهور ترکیه شد

نخست وزیر ترکیه توانست در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری بر دو رقیب کرد و کمالیست خود غلبه کند. میزان مشارکت مردم ۹/ ۷۶ درصد اعلام شده است.

نخست وزیر ترکیه توانست در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری بر دو رقیب کرد و سکولار خود غلبه کند.  نظرسنجی‌های پیشین نیز پیروزی اردوغان را حتمی می‌دانستند.

شعار اردوغان «پیش به سوی ترکیه نوین» است

اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، رقیب اصلی اردوغان که از سوی احزاب کمالیست و ناسیونالیست حمایت می‌شد، ۳۹ درصد آرا را کسب کرد. صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای کرد و نماینده دیاربکر در مجلس ترکیه، ۹ درصد آرا را به دست آورد.

مقام ریاست جمهوری در ترکیه، تاکنون جنبه تشریفاتی و نمادین داشته و اختیارات زیادی ندارد. اما اردوغان در صدد اصلاحاتی در قانون اساسی ترکیه است که دایره اختیارات و قدرت رئیس جمهور را به مراتب بیشتر از قبل می‌کند.

هواداران حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه»، این تغییرات را مثبت می‌دانند اما اپوزیسیون ترکیه با انتقاد از دورنمای این تصمیم، نگران آن است که اردوغان به این ترتیب دامنه اقتدار خود را گسترش دهد. آنها اردوغان را به دوقطبی کردن ترکیه و تصمیمات جانبدارانه به سود هواداران حزب حاکم متهم می‌‌کنند.

این نخستین مرتبه است که رئیس جمهور ترکیه مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شود. تا قبل از این، رئیس جمهور از سوی پارلمان برگزیده می‌شد.

در انتخابات ۱۰ اوت ترکیه، ۵۳ میلیون نفر واجد حق رای بودند. ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا می‌گویند که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همانند انتخابات محلی و شهرداری در ۳۰ مارس ۲۰۱۴، بالا بوده است. این میزان در شامگاه یکشنبه ۹/ ۷۶ درصد اعلام شد.

رئیس جمهور جدید ترکیه روز ۲۸ اوت آغاز به کار خواهد کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    ضمنآ با نظر جناب : doroude bipayan beh in syasatmadare کاملآ موافقم . بهترین حقیقتی بود که میتوانست از یک سیاست مدار کهنه کار مانند خانم کلینتون شنید . براستی نیز چنین است و اگر آمریکا مدتها قبل رژیم سوریه را تغییر داده بود ، این گروهکهای تروریستی بوجود نمی آمدند . البته و به احتمال زیاد تشکیل چنین گروهکهای تروریستی و در راس آنها داعش جزو سیاستهای کثیف آمریکا و متحدانش بوده است و از وجود آنها بیشترین منافع را به خود اختصاص میدهد . سلطه بیشتر در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم و چاپیدن و غارت روز افزون منابع عظیم نفت و گاز و فروش اسلحه به دولتهای عربی با قیمتهای سرسام آور ، تنها چند دلیل برای اهداف شیطان بزرگ در منطقه خاورمیانه میباشد .

  • بهنام

    متاسفانه مردم ترکیه بزودی خواهند فهمید که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده اند . البته دزدی که به اسم دین و با سوء استفاده از تبلیغات دولتی و با اختلاف کمی از رقبا به قدرت رسیده دارای چندان افتخاری نیست و تا چندی دیگر چهره واقعی و متزور خود را نشان خواهد داد .

  • نا امید

    به ما نسل امروز میگویند هیتلر از طریق دموکراسی و با رای مردم به قدرت رسید و آن کرد که میدانید! حالا اردوغان سهل است! تاریخ بارها نشان داده مردم عوام که در چمبره عقاید قرون وسطایی چون مذاهب اسلامی یا مسیحی... هستند براحتی توسط جاه طلبان فریب میخورند! نقطه ضعف اصلی مردم جهان بویژه منطقه خاورمیانه دو چیز است 1- ناموس 2- مذهب. امثال اسلام گراها و قومیت گراها و و متظاهرینی چون احمدی نزاد و اردوغان.. بخوبی رگ خواب این جماعت عقب مانده را میدانند. هم برای مردم ترکیه و مردم خاورمیانه روزهای شومی در انتظار است و متاسفانه دشمنان منطقه که پیشرفت و آبادی دهه اخیر ترکیه را تحمل نمیتوانند بکنند مثل بقیع کشورها ترکیه به بای خواهند داد و به همان جایی میفرستند که ایران و سوریه و عراق و افغانستان و مصر... فرستادن. به احتمال زیاد کشورهای دیگر منطقه مثل شیخ نشینهای خلیج فارس هم بزودی به سرنوشت این چنین دچار خواهند شد!

  • doroude bipayan beh in syasatmadare shayesteh dar khavarmianeh

    هیلاری کلینتون ظهور گروه‌ افراطی داعش را نتیجه سیاست‌های غلط اوباما خواند چاپ ۱۳۹۳/۰۵/۲۰ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، ظهور گروه‌های اسلام‌گرای افراطی در عراق و سوریه را نتیجه سیاست‌های غلط باراک اوباما در امور خارجه خواند . به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون در مصاحبه‌ای با نشریه آتلانتا که روز یک‌شنبه منتشر شده، گفت اگر آمریکا در بحران سوریه مداخله می‌کرد، راه برای گروه افراطی دولت اسلامی عراق و شام، داعش، باز نمی‌شد. هیلاری گفته است که آقای اوباما هیچ استراتژی‌ای برای مقابله با اسلام‌گرایان افراطی ندارد. خبرگزاری رویترز این اظهارات خانم کلینتون را نشانه‌ای بر تمایل او بر دور کردن خود از نظرات و آرا آقای اوباما تعبیر کرده است. خانم کلینتون همچنین در این مصاحبه از اسرائیل و سیاست‌های بنیامین نتانیاهو حمایت کرده است. خانم کلینتون وزیر امور خارجه دولت امریکا در نخسین دور از ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود و گفته می شود در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، خود را نامزد انتخابات کند.

  • mansour

    امریکا و رژیم صهیونیستی با علم کردن اردوغان و حمایت پنهانی از او چه نقشه ای در سر دارند؟ آیا اردوغان برای اهداف شوم بعدی دولت ادمکش و امپریالیست آمریکا و انگل چسبیده به  آن (رژیم صهیونیستی)یعنی درگیری با عراق و نهایتأ ایران تقویت میشود و یا هدف از قدرت  دادن به اردوغان و بی توجهی صهیونیست ها و امریکاییان به رشد پان ترکیسم و عثمانی گری   حزب عدالت ترکیه (با شعار های ضد صهیونیستی )،بوجود اوردن زمینه مناسب جهت یک  کودتای نظامی در ترکیه است؟ شاید هم هدف برهم ریختن ارامش سیاسی در ترکیه و برپا کردن جنگ عرب و کرد با ترکها است؟ اردغان مأیوس شده از ورود به اتحادیه اروپا چه می خواهد؟ آیا او دمکراسی نیم بند ترکیه را به جمهوری اسلامی و یا دولت عثمانی تغییر خواهد داد؟ اگر آری ،جمهوری اسلامی او چگونه خواهد بود؟ اردوغان خوب میداند که با تغییر ارام و منفی قوانین ترکیه به نفع اقتدار خود و حزبش، هجوم  انتقاد و حملات اروپاییان را موجب میگردد و شرایط درگیری با نیرو های داخلی مدافع دمکراسی را هم فراهم میکند،لذا باید منتظر بود و دید که این فرد دیکتاتور چه می خواهد و تا چه حد بلند پروازی  میکند. مشکل دیکتاتوران همیشه خود بیش بینی و عدم درک مسائل و مشکلات واقعی جامعه و مخصوصا ندیدن دام های پهن شده توسط استعمارگران است!