ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق در قاهره؛ تمدید ۵ روزه آتش‌بس در غزه

در مذاکرات قاهره بر سر تمدید آتش‌بس در غزه توافق شد اما ساعاتی پس از اعلام آن، حماس و اسرائیل این توافق را متقابلا نقض کردند.

پیش از انقضای مهلت آتش‌بس سه روزه، نمایندگان دولت اسرائیل و حماس توافق کردند که آتش‌بس در نوار غزه را برای پنج روز دیگر (تا دوشنبه ۱۸   اوت) تمدید کنند.

شامگاه چهارشنبه ۱۳ اوت، سه ساعت پیش از به سر آمدن مهلت آتش‌بس سه‌روزه، اسرائیل اعلام کرد که حماس موشک‌پرانی به سوی این کشور را از سر گرفته است.  پلیس اسرائیل هم این حملات را تأیید کرد اما سامی ابوذهری، یکی از سخنگویان حماس به خبرگزاری رویترز گفت مسئولیت این موشک‌پرانی‌ها به عهده حماس نیست.

آتش‌بس در غزه ساعاتی پس از اعلام آن نقض شد

دولت اسرائیل پیش‌تر و تلویحاً از آمادگی‌اش برای تمدید آتش‌بس سخن گفته بود اما سی‌ دقیقه پس از نیمه‌شب، اهدافی در غزه را در واکنش به موشک‌پرانی حماس مورد حمله قرار داد.

مهلت آتش‌بس در ساعت ۲۱ چهارشنبه ۱۳ اوت به سر می‌آمد و اگر حماس و اسرائیل بر سر تمدید آن به توافق نمی‌رسیدند، ممکن بود جنگ از نو آغاز شود. نمایندگان فلسطینی گفته بودند چنانچه در مذاکرات پیشرفت محسوسی حاصل نشود، با تمدید آتش‌بس موافقت نمی‌کنند.

موسی ابو مرزوق ، معاون دفتر سیاسی حماس و رییس هیأت مذاکره فلسطینی در قاهره در صفحه فیسبوکش، مذاکرات قاهره را «بسیار طاقت‌فرسا و دشوار» خوانده بود.

عاصم الاحمد که به نمایندگی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات قاهره شرکت داشت، به یک روزنامه اسرائیلی گفته است که دوران حکومت حماس بر نوار غزه سپری شده و در آینده، این تشکیلات خودگردان، هم بر کرانه باختری و هم بر نوار غزه حکومت خواهد کرد.

اسرائیل با واردات مصالح ساختمانی به نوار غزه نیز موافقت کرده است، مشروط بر آنکه ناظران بین‌المللی بر این واردات نظارت داشته باشند. همچنین به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، توافق شده است که حق ماهیگیری در مدیترانه برای فلسطینیان از ۶  مایل به ۹ مایل افزایش پیدا کند.

جنگ غزه حدوداً چهار هفته ادامه داشت. این جنگ ابتدا با حمله بمب‌افکن‌های اسرائیلی آغاز شد و سپس نیروی زمینی و زرهی ارتش اسرائیل وارد غزه شدند. هدف از این حملات این بود که تأسیسات زیربنایی حماس برای موشک‌پرانی به سوی اسرائیل نابود شود.

در این جنگ بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی کشته شدند. بنا به گزارش‌های سازمان ملل از این میان ۵۰۰ تن از کشته‌شدگان کودک بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.