ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

کلید حسن روحانی و مشکل باز کردن قفل داخلی

اکبر گنجی- خامنه‌ای دست روحانی را در سیاست خارجی باز گذاشته، اما سیاست داخلی را قفل کرده و از طریق محافظه‌کاران در حال پیشروی علیه گشایش فضای تنفس حداقلی است.

حسن روحانی در روز ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) منتقدان توافق هسته‌ای ایران و غرب را مورد حمله قرار داد و گفت: «عده‌ای در داخل تعامل‌هراسی می‌کنند و می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ می‌گویند خارجی‌ها الکتریسته خطرناکی دارند، به آنها نزدیک نشوید! یک آقایی می‌گوید هر موقع با خارجی‌ها مذاکره کردیم دچار شکست شدیم... یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.»

انگیزه واکنش تند روحانی

مسئله چیست که روحانی را به چنین واکنش تندی وادار کرده است؟ آیا آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر رهبران جمهوری اسلامی موانع تازه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای ایجاد کرده‌اند؟ تا حدی که من اطلاع دارم، آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر رهبران جمهوری اسلامی از تیم مذاکره کننده حمایت کامل به عمل آورده و می‌آورند و هدف‌شان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای و بستن این پرونده است. آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۲ مرداد به سفرای ایران گفت: «کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود.»

خامنه‌ای خطوط قرمز مذاکرات را تعیین کرده است. حق غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای یکی از این خطوط قرمز است. دولت‌های غربی این حق را در حد ۵ درصد پذیرفته و اختلاف بر سر تعداد سانتریفوژها در دوره‌ای است که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأیید شود. اختلاف دیگر در مورد مدتی است که صلح آمیز بودن به اثبات می‌رسد: ۵ سال؟ ده سال؟ ۱۵ سال؟ و...

بنابراین برای مذاکره و توافق هسته‌ای از سوی ایران مشکلی وجود ندارد و اگر دولت‌های غربی هم تمایل داشته باشند، می‌توان در طی سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل توافق نهایی را امضا کرد.

البته این امر منوط به آن است که دولت‌های غربی- بخصوص دولت آمریکا- بر فشارهای دولت اسرائیل و لابی قدرتمند آنها در داخل فایق آیند و برای لغو مرحله‌ای شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ راهی بگشایند.

خبر مثبت دیگر در همین زمینه، منافع مشترک جمهوری اسلامی و آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی و جنایتکار داعش و حفظ تمامیت ارضی عراق است. باراک اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز ۸ اوت گفته بود که جمهوری اسلامی هم فهمیده است که مالکی باید تغییر کند.

رئیس جمهور جدید منتخب مجلس جدید عراق، برخلاف رویه‌ای که نخست وزیر باید از ائتلاف اکثریت برگزیده شود، حیدر عبادی را به عنوان نخست وزیر به پارلمان معرفی کرد. مالکی در برابر این عمل مقاومت کرده و آن را کودتا نامید. با این حال، علی شمخانی- نماینده آیت الله خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران- در ۱۲ اوت در دیدار با سفرای ایران، ضمن تبریک انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر، آن را مطابق با اصول قانون اساسی عراق به شمار آورد و از همه خواست تا به این انتخاب تن دهند.

وزارت امورخارجه ایران هم طی بیانیه‌ای خواستار انتخاب سریع اعضای کابینه توسط عبادی و رأی اعتماد پارلمان عراق شد و وعده داد تا به دولت جدید در برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم کمک نماید. در ۱۳ اوت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با سفرای ایران گفت: «انشاءالله با تعیین نخست وزیر جدید عراق، گره کارها باز و دولت تشکیل می‌شود تا بتواند کار کند و به کسانی که قصد فتنه در عراق داشته و دارند درس خوبی بدهد.»

همسویی و همراهی ایران و آمریکا در حل مسائل منطقه خاورمیانه می‌تواند راهگشا باشد.

از سوی دیگر، در حمله اسرائیل به غزه که به کشته و زخمی شدن حدود ۱۲ هزار نفر، و آواره شدن حدود ۶۶۰ هزار نفر از فلسطینیان منتهی شد، آیت‌الله خامنه‌ای جز یکی دو سخنرانی انتقادی، کاری انجام نداد. حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که ورودش به این نزاع به سود فلسطینیان نبود. روابط ایران و حزب‌الله بر سر سوریه با حماس که به مصر مرسی، ترکیه و قطر نزدیک شده بود، به تیرگی گرائید و هنوز بهبود نیافته است.

پس مسئله حسن روحانی چیست؟

آیت‌الله خامنه‌ای خواهان حل مسئله هسته‌ای و دفع خطر عظیم گروه‌های تروریستی چون داعش، جبهه‌النصره، القاعده، و... است. دست دولت روحانی در این زمینه را هم باز گذاشته است، اما سیاست داخلی را قفل کرده و از طریق محافظه‌کاران در حال پیشروی علیه گشایش فضای تنفس حداقلی توسط روحانی است. روحانی می‌بیند که منتقدان و مخالفانی که به او امید بسته بودند، در حال از دست دادن امیدشان هستند.

حسن روحانی وعده داده بود تا زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز (میر حسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد) را آزاد سازد. اما با گذشت حدود یک سال از آغاز به کار او، آیت‌الله خامنه‌ای همچنان مخالف این امر بوده و حصر رهبران جنبش سبز را کمترین مجازات آنان به شمار می‌آورد.

قوه قضائیه در طی این مدت صدها تن از قاتلان، قاچاقچیان مواد مخدر، فاسدان اقتصادی، و...را که حکم همگی آنها قبل از دوران ریاست جمهوری روحانی صادر و قطعی شده بود، اعدام کرده است. قوه قضائیه مستقل از قوه مجریه و تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای بوده و روحانی هیچ اختیاری در این زمینه ندارد. اما در سطح جهانی و داخلی، او باید پاسخگو باشد. همه از او انتظار دارند که مجازات اعدام را از قوانین ایران ملغی سازد. اما چگونه؟

قوه قضائیه ناقض حقوق بشر، در همین شرایط اعلام می‌کند که یک جایزه ۳۰ هزار یورویی برای فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا تعیین کرده و از این به بعد سالانه آن را به فعالان حقوق بشر پرداخت خواهد کرد. این تصمیم به ظاهر خوب، موجب سرافکندگی رژیمی است که خود حقوق بشر را نقض می‌کند.

حسن روحانی وعده داده بود تا دانشگاه‌ها را شاداب و متحرک سازد. وزیر فرهنگ و آموزش عالی او تعداد زیادی از روسای دانشگاه‌های دوران احمدی نژاد را برکنار کرده و برخی از فسادهای عظیم آنان (از جمله بورسیه ۳ هزار تن در دوره دکترای تخصصی بدون کنکور در زمان احمدی نژاد که اعضای درجه اول خانواده و نزدیکان وزرا و نمایندگان مجلس در آنها قرار دارند) را افشا کرده است. دانشجویان ستاره‌دار را هم به دانشگاه‌ها باز گردانده است. حالا مجلس طرح استیضاح و برکناری او را با ۵۱ امضا به جریان انداخته است. محافظه‌کاران افراطی خواهان دانشگاهی هستند که فقط و فقط خودشان بتوانند در آن جولان داده و هیچ نیروی دیگری در آن حضور نداشته باشد.

اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی در قلمرو کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی، مطبوعات، و...نیز با مخالفت شدید محافظه کاران افراطی مواجه شده است. چندین روزنامه و هفته نامه را در طی همین مدت قوه قضائیه توقیف کرده است.

یکی دیگر از طرح‌های محافظه‌کاران افراطی طرح تفکیک جنسیتی در ادارات دولتی و عمومی است. دولت روحانی شدیدا با این طرح مخالفت کرده است. سردار قالیباف، شهردار تهران، اجرای این طرح را از شهرداری آغاز کرد. مراجع تقلید و دیگر فقیهان و محافظه‌کاران افراطی دائماً به دولت می‌تازند که چرا آن طرح را اجرا نمی‌کند. آنان خواستار جدا کردن اطاق‌های زنان و مردان در ادارات دولتی هستند.

حسن روحانی وعده داده بود تا تصدی‌گری دولت را کاهش داده و قدرت جامعه مدنی را از طریق واگذاری امور به نهادهای صنفی و مدنی افزایش دهد. اما محافظه‌کاران افراطی همه راه‌ها را مسدود کرده و حتی نگذاشته‌اند که انجمن صنفی روزنامه نگاران آغاز به کار کند.

مسئله اصلی: قفل اصلی

حسن روحانی به شدت عصبانی است، برای این که آیت‌الله خامنه‌ای و محافظه‌کاران افراطی سیاست داخلی را قفل کرده و مانع دموکراتیزه کردن ساختار سیاسی و ایجاد فضای تنفس مخالفان و منتقدان شده‌اند. کلید حسن روحانی هم تاکنون نتوانسته است این قفل را- در چارچوب‌های پذیرفته شده همین نظام- بگشاید. روحانی در ۱۳ اوت گفت اطلاع دارد که گروه و اقلیتی "از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی" علیه دولت شده‌اند و دولت از اقدامات آنان آگاه است و متناسب با آن موضع‌گیری خواهد کرد.

روحانی به دفاع از عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برابر استیضاح مجلس پرداخت و اظهار امیدواری کرد که مجدداً رأی اعتماد بیشتری از نمایندگان بگیرد. او افزود که امکان طرح "همه تفکرات، دیدگاه‌ها و نظرات" در دانشگاه‌ها- در عین حفظ آرامش و نشاط - وجود دارد.

مسئله اصلی این است که بسیاری از فعالان سیاسی انتظار دارند که با کلید حسن روحانی این قفل بزرگ باز شود. اما درست برعکس، مخالفان باید مردم را از طریق سازمان یابی‌های متنوع و متکثر قدرتمند سازند تا توازن قوا میان جامعه مدنی و رژیم سیاسی ایجاد شده و آیت‌الله خامنه‌ای و محافظه‌کاران افراطی به طور طبیعی عقب رانده شوند. برای این که، دموکراسی محصول توازن قوا میان رژیم سیاسی و جامعه مدنی است.

حسن روحانی هم باید به وظایف قانونی و وعده‌های خود عمل کند (روحانی باید بداند که ایستادن بر سر وعده‌های دموکراتیک انتخاباتی و پیگیری آنها در برابر مقاومت اهانت آمیز محافظه‌کاران افراطی مورد تأیید آیت‌الله خامنه‌ای، به معنای استفاده از زبان اخلاقاً ناپذیرفتنی علیه همان گروه هتاک و تهمت زن نیست. او باید در عمل وعده‌ها و مطالبات را پیگیری کند. اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبانی که از سخنان روحانی ناراحت شده‌اند باید بدانند که آیت‌الله خامنه‌ای در رأس هتاکان جمهوری اسلامی قرار داشته و بیش از همه به مخالفان و منتقدان- از جمله آیت‌الله منتظری، میر حسین موسوی، مهدی کروبی، و...- اهانت کرده است). اما کلید او بدون پشتیبانی عملی نیروهای اجتماعی دارای پایگاه اجتماعی، قادر به گشودن قفل سیاست داخلی نخواهد بود.

از سوی دیگر، توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های فلج کننده اقتصادی، نه تنها به بهبود روابط ایران و آمریکا، حل مسایل خاورمیانه و ایجاد ثبات و امنیت کمک می‌کند، بلکه خطر حمله نظامی به ایران را منتفی کرده و بهانه‌های حکومت برای سرکوب داخلی به دلیل خطر خارجی را از او می‌ستاند. تحت چنین شرایطی میانه‌روهای رژیم تقویت شده و افراطی‌های رژیم کاملاً به حاشیه رانده خواهند شد.

مخالفان و منتقدان دموکراسی‌خواه هم صدای خود را بلند خواهند کرد، چرا که دیگر نگران تبدیل ایران به افغانستان، عراق، لیبی یا سوریه دیگری نخواهند بود. یک ایران دموکراتیک، به سود ایرانیان، منطقه و جهان خواهد بود.

نسخه انگلیسی مقاله در Huffington Post

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كمال افتخار

    آقاي گنجي باسلام آدم گاهي اوقات فكر مي كند كه داري آسمان به ريسمان مي بافي كجا توافق هسته اي حاصل خواهد شد؟امريكا واروپا كجا مي توانند رژيمي پيدا كرده وبر سر كار بياورند كه ملت وكشوري با اين پتانسيل را مثل رژيم فعلي عقب نگه دارند آنها فعلا به همين بهانه يعني هسته اي ايران را بدبخت مي كنند وهيچگاه بهانه را از دست نخواهند داد تازه اگه هسته اي حل شد نوبت حقوق بشر و........است مشكل اصلي حكومت استبداد ديني است

  • hasani

    کوچک زاده در ادامه به برنامه تلویزیونی وزیر نفت اشاره کرد و گفت: آقای زنگنه وزیر نفت که دربرنامه تلویزیونی چند شب پیش خود می فرمایند دوران بخور بخور تمام شد، حافظه تاریخی ایشان را اشارت می دهم به این که تنها وزیری که از دولت قبل در این دولت به کار گرفته اید، رستم قاسمی وزیر سابق نفت است. ! گفت: شما که بخور بخور را به رخ ما می کشید از زبان روحانی بگویم. شما آقای زنگنه قرارداد کرسنت را منعقد کردید که در آن قیمت گاز را 17.5 دلار در هزار مترمکعب به امارات دادید، برای چندین سال غیرقابل بازنگری است. این در همان زمانی است که قطر به امارات گاز را 65 دلار می فروخت!

  • منوچهر

    نگاه به بایدهایو نباید های روحانی را در یکسال اخیر بصورتیکه در مقاله لحاظ شده وقت و تامل میطلبد چون روحانی فقط در حوزه حقوق بشر و مراودات خارجی ودموکراسی در داخل با مشکل مواجه نیست بلکه درمصاف حکومتی سایه ولی پر قدرت است که نتوانسته بسیاری از اهداف ویا قولهای انتخاباتی را عملی سازد . درحوزه اقتصادی دولت روحانی با شانس مقدری روبرو بود زیرا شوک تورمی در مهرماه 92 به سقف خود نزدیک شده بود وتوان بالا رفتن را نداشت ودولت جدید با تنش زدائی تورم انتظاری را هم ازمیان برداشت وپول تازه ای خلق نکرد بنابرین شیب تورم بسمت پائین راهگشا شد که تاخرداد امسال هم ادامه داشت ولی بدلیل افزایش بهای انرژی از قبیل برق و اب و گاز و ینزین و گازوئیل در اخر سال گذشته و اردبیهشت امسال شیب پائینی متوقف شد زیرا افزایش قیمتهای پایه بین 4تا 6 ماه بر خرده فروشی تاثیر میگذارد بنابرین با راکد بودن بازار مسکن که سهمی 29 درصدی در سبد تورم دارد پیش بینی میشود که تورم در حول و حوش کنونی و اندکی پائین تر تا اخر سال ادامه داشته باشد . مذاکرات هسته ای که پایه و اساس ان توسط ولایتی و صالحی با میانجیگری سلطان قابوس در دولت احمدی نژاد بتوافقهائی نزدیک شده بود با کادر حرفه ای روحانی به نتیجه ملموس رسید ومنجر به توافق ژنو شد که جلو تحریمهای بیشتر را گرفت و مبالغی از پولهای بلوکه شده را ازاد کرد که گشایش کلی در روابط اقتصادی خارجی داشت و صنعت پتروشیمی را که اینده ایران است بحرکت دراورد چنانکه درمدتی کم فاصله تراز صادراتی را بسیار کم کرد واگر ادامه داشته باشد حتی مبادلات خارجی را بدون احتساب نفت میتواند مثبت کند . اما در سیاست داخلی معارضه رهبر و گروه تند رو او نگذاشته است قدمی برای ازادی برداشته شود چنانکه قوه قضائیه در این مدت مثل تمام دوران احمدی نژاد مطبوعات وهنر وسینما را بچالش کشیده است . نکاه کنیم نیروی انتظامی قانونا زیر نظر وزارت کشور است ولی در عمل رئیس انرا رهبر انتخاب میکند و البته نه با صلاحدید وزیر کشور و یا رئیس جمهور چنانکه احمدی مقدم در سمت خود ابقا شد و تنها توانستند رادان جانشین اورا عوض کنند که مسلما از ازار زنان و جوانان در خیابانها اندکی کاست . وزیر اطلاعات از اعضای کابینه است ولی بدنه وزارت در ختیار او نیست چنانکه در اخبار بسیار میخوانیم که کارمندان این وزارتخانه در سمت بازجو بسیاری از روزنامه نگاران و وبسایت نویسان را دستگیر و با اعمال قدرت سبب محکومیت انان در دادگاهها شده اند و حال انکه منظما وزیر این وزارتخانه زیر سوال متعدد تندرو های مجلس قرار دارد. قوه قضائیه راه خود رامیرود و ارکان ان از رئیس تا دادستان کل و نایب رئیس اوال و ذوالقدر ودادستان تهران و 90 درصد از قضات هیچگونه تعاملی با قوه مجریه نه تنها با روحانی که احمدی نژاد هم نداشته اند ونگاه انان به بدنه حکومت اقتدار و فشار بر قوه مجریه و گاه با مجلس است این نگاه دیدگاه کلی رهبر به ساختار اصلی کشور است که در خود او خلاصه میشود بنابرین ازادی از حصر رهبران جنبش سبز و یا زندانیان اصلاح طلب و روزنامه نگاران درتعامل با این قوه تبین نمیشود بلکه در رایزنی با خامنه ای قابل رتق وفتق است. میدانیم قوه قضائیه مستقلا نمیتواند قانونی بمجلس ارائه کند وراهکار انستکه موارد پیشنهادی این قوه مثل بودجه از طرف دولت بمجلس پیشنهاد میشود چنانکه در دوران احمدی نژاد لایحه قانون وکالت که از طرف قوه قضائیه پیشنهاد شده و وکلا با ان همراه نبودند در دولت معطل ماند و لایحه بمجلس ارائه نشد . بنابرین حذف مجازات اعدام که برگرفته از فقه شیعه وحتی متون قرانیست نمیتواند از قانون مجازات عمومی حذف شود ولی در اجماع از طریق اجرای احکام ثانویه میتواند تعدیل شود که در این مورد با اشکال دیگری روبرو میشود و انهم مرحع نبود ن رهبر است وحاصل نشدن اجماع بقیه ولی ازطریق مجلس تشخیص مصلحت میتواند جامع عمل بپوشد که خواست رهبر ی از الزامات انست. مشکل بزرگ روحانی چالش با سپاه است از یکطرف غرب حاضر ببرداشتن تحریم از این نهاد نیست و از طرفی دیگر ورود اقتصادی این نهاد در تمام شئون اقتصادی کشور معضل تعادل پولی و روند کاری و اشتغال کشور را بدنبال خود کشیده است . دراغاز کار دولت روحانی توکلی نماینده محلس اعلام کرد که شرط بهبود اقتصاد کشور در گرو خارج شدن سپاه از فعلیتهای اقتصادی است وطی دومقاله نظریه خود را تبیین کرد و لی بلافاصله با وزارت نفت زنگنه مخالف کرد زیرا وزیر جدید براساس اولویتها میخواست 7 فاز از پارس جنوبی فعال نگاهدارد و حال انکه تمام فازها یکجا در اختیار سپاه بود بهرحال زنگنه انتخاب شد و اولویتها را هم اعمال کرد ولی در واردات خوراک دام که فردی خارج از سپاه توانسته بودمنوپول انرا در اختیار بگیرد دو باره توکلی را فعال کردتحت عنوان رانت 650 ملیون یوروئی دولت و بانک مرکزی را بچالش کشید.دراین کشاکش شرکتهای وارداتی سپاه بودندکه میخواستند رانتخوار بخش خصوصی را از معادله خارج کنند البته بدست اقای توکلی . ودر موارد دیگر کارخانه ساخت هواپیمای انتونف و شرکت هواپیمائی سپاهان که در خدمت این کارخانه بود را نباید فراموش کرد زیرا اگر میخواستید ازاین خط هوائی استفاده کنید بایستی کد مخصوص سپاه را بدهید و میبینیم که بعد از سقوط فاجعه امیز هواپیما در فرودگاه مهرابادهیچکس قضییه را دنبال نکرد و باز در همین رایطه هفته گذشته قرار داد شهرداری تهران رو شد که مبلغ ان 20 هزار ملیارد تومان بود که بایستی 10هزار ملیارد ان نقدا به سپاه پرداخت شود و بامضای قالیباف و عزیز جعفری مزین شده بود ودر این رابطه بسیار سرمایه گذاری دیگر که مالیات هم پرداخت نمیکند. سپاه بخش اطلاعاتی وسیع خود را دراختیار دارد که بازجو و دادگاههای گوش بفرمان ازمشخصه این نهاد است. در یک سایت خبری نوشته شده بود که منظور از مخالفانی که از اتاق فکر وارد اتاق عملیاتی شدند تهدید خواهر زاده روحانی در نهاد رئیس جمهوراست که عامل فاش شدن فساد در استفاده از بنیاد رجائی با هنر بوده وموجودی صندوق را در اختیار بعضی از وزرا گذاشته اند و میخواستندبا دستگیر خبر نگار ایرانی امریکائی واعتراف او بجاسوسی در تلویزیون خواهر زاده روحانی را همکار در جاسوسی کنند که روحانی انرا خروج از اتاق فکر و وارد شدن به مرحله عمل تعبیر کرد. این روزنامه نگار زندانی بخش اطلاعاتی سپاه است. پیشتر اقای عزیز جعفری در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود که سپاه با زیر مجموعه 20 ملیون نفری بسیج قادر است اقتصاد مقاومتی را عملی سازد که دولت بان جوابی نداد. درمورد مذاکرات هسته ای طرف غرب زیر فشار اسرائیل مانع از رسیدن بتوافق جامع است و ایران و5+1 تلاش میکنند که طی سه ماه اینده توافق کنند ولی جزئیات کارشناسی ان بمرو زمان سپرده شود یعنی همچنان سازمان بین المللی انرژی اتمی طرف مورد اعتماد غرب برای جلوگیری از دسترسی ایران بسلاح اتمی باشد وموضوع سانتر فیوژهای و تعداد ان و همچنین اب سنگین اراک در بوته اجمال بماند ولی در عوض بعضی از تحریمها مثل بیمه کشتیرانی و عملیات محدود بین بانکی سویفت گشایش کار ایران باشد ودر مورد نفت نیزایران بایدمشتریان خود را در شرق اسیا جستجو کند و تمام منابع مالی نفتی هم نه بصورت نقدی بلکه به همین شیوه ای که هم اکنون عمل میشود ادامه یابد . باید یاد اور شود که هم اکنون ایران ظرفیت استخراج نفت بیش از 2ملیون و750هزار بشکه در روزرا ندارد و برای ظرفیت سازی و عملی کردن ان نیاز به تکنولوژی و سرمایه گزاری خارجی است که تاکنون بجائی نرسیده است . راهی پر دست انداز در پیش است که با این مجلس و این امامان جمعه و این سپاه و این بنیاد مستضعفان واین رهبری دولت روحانی مشکل بتواند به قولهای انتخاباتی خود عمل کند در صورتیکه باور داشته باشیم که ان سخنرانیها مکنونات قلبی او بوده باشد.

  • nader

    علی یونسی دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌گوید، رئیس‌جمهور درباره نماد شیر و خورشید به وی تذکر نداده، بلکه نظر مخالف خود را اعلام کرده است!! حسن روحانی در جمع علما و روحانیون استان سمنان تاکیدکرد: هر چقدر رابطه همه اقشار جامعه با ولایت ! بیشتر شود و رهبری معنوی و مقتدر و پرنفوذ تر در کشور حاکم باشد، حراست و اداره آن کشور مطمئن تر خواهد بود و بحمدالله این رابطه و اقتدار در کشور ما وجود دارد !! به گزارش دیگربان،حسن روحانی از کسانی که علیه شعار «نه غزه٬ نه لبنان» موضع‌گیری کرده اند٬ قدردانی کرد. پیام قدردانی حسن روحانی را حسام‌الدین آشنا٬ مشاور فرهنگی وی شامگاه چهارشنبه (اول امرداد) در جریان یک سخنرانی در سالن «مهر» حوزه هنری ابلاغ کرده است. آشنا در این جلسه گفته «من در اینجا پیام قدردانی و تشکر رئیس جمهور از تمام کسانی که علیه شعار نه غزه نه لبنان پاسخ دادند را اعلام می‌کنم

  • farhad

    اعتراض انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به رئیس دولت طرح سعید امامی در دستور کار دولت روحانی بهروز صمدبیگی ایده تشکیل یک نظام صنفی روزنامه‌نگاری مشابه نظام پزشکی و نظام مهندسی، از سوی سعید امامی مطرح و پیگیری شد؛همان ایده‌ای که روزنامه سلام از آن پرده برداشت وتوقیف این روزنامه و حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ را به دنبال داشت. این ایده بعدها از سوی وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد هم مورد توجه و استقبال قرار گرفت و حالا حسین انتظامی، یکی از مدافعان پیگیر این طرح، قصد اجرایی‌کردنش در دولت حسن روحانی را دارد. در همین راستادیروز پیش نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای در ۹ فصل و ۷۸ ماده منتشر شد تا "اصحاب رسانه" در مورد آن نظر بدهند؛اقدامی که عملا به معنای قطعی شدن تعطیل انجمن صنفی روزنامه نگاران است و با اعتراض این انجمن هم روبرو شده است. پیش از این، یک عضو ادوار هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به روزآنلاین گفته بود که "طرح مورد نظر سعید اسلامی برای تشکیل سازمان صنفی دولت‌ساخته برای روزنامه‌نگاران" توسط مثلث امنیتی حاضر در دولت روحانی، حسین انتظامی، علی ربیعی و حسام‌الدین آشنا در دستور کار قرار دارد!!

  • hamid

    به گزارش خبرگزاری “ایرنا”، حسام‌الدین آشنا روز دوشنبه (۲۰ مرداد-۱۱ آگست) در جلسه‌ی “ستاد هماهنگی اردوی راهیان نور: بابت هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی !! برای “راهیان نور” ضرر نمی‌کنیم! اظهارات مشاور ارشد حسن روحانی در حمایت از کاروان‌های موسوم به “راهیان نور” در حالی است که طی سال‌های اخیر اتوبوس‌های حامل این کاروان‌ها بار‌ها دچار حادثه شده و شمار زیادی از مسافران آن‌ها به ویژه دانش‌آموزان جان خود را از دست داده‌اند. در آخرین این موارد، روز ۵ فروردین ماه اتوبوسی که از زرند کرمان عازم مناطق جنگی بود در یک جاده فرعی در ۱۵ کیلومتری خط مرزی طلاییه استان خوزستان واژگون شد و در اثر آن، ۶ نفر کشته و ۳۳ نفر زخمی شدند. روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۱ نیز ۲۲ دانش‌آموز دختر دبیرستانی در بروجن و ۴ مسوول همراه آن‌ها در جریان واژگونی اتوبوس‌شان در محور ایذه به شهرکرد جان باختند!

  • sina

    روحانی در صدا و سیما: قسم می خورم اگر امام زمان بیاید تفکیک جنسیتی راه می اندازد!

  • faryad

    برادر حسین٬  مجازات اعدام سال هاست در کانادا لغو شده.  اگر کسی دنبال قاچاق مواد مخدر است ٬ مقصر حکومت است که نتوانسته زمینه در امد زایی برای جوانان را فراهم کند.  چرا جوانان امارات و ابوظبی به قاچاق مواد مخدر دست نمیزنند؟

  • جواد

    اقای گنجی مقالت بیشتر به ارزوهات شبیه هست تا واقعیت جامعه

  • حسین

    آقای گنجی ! واقعا حذف مجازات اعدام ( آن هم برای قاتلان و قاچاقچیان مواد مخدر ! ) دغدغه حقوق بشر در ایران است؟! در آمریکا که یکی از قوی ترین دموکراسی ها است همچنان اعدام می کنند . اگر اولویت های حقوق بشری در ایران را فهرست کنیم ، ممنوعیت مجازات اعدام اولویت 10 هم نمی شود! لطفا به جای بحث سر این مساله کاملا غیر ضروری سر مسائل دیگر قلم فرسایی کنید! با تشکّر!