ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما بازپس‌گیری سد موصل را تایید کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر بازپس‌گیری سد موصل را توسط نیروهای ویژه عراق و با کمک پیشمرگه‌های کرد تائید کرد و گفت در این عملیات جنگنده‌های آمریکایی از آنها حمایت کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر بازپس‌گیری سد موصل را توسط نیروهای ویژه عراق و با کمک پیشمرگه‌های کرد تائید کرد و گفت که در این عملیات جنگنده‌های آمریکایی از آنها حمایت کرده‌اند.

سد موصل روز گذشته از نیروهای داعش پس گرفته شد.

روز گذشته، حملات ارتش آمریکا تا پیش از بازپس‌گیری سد ادامه داشت. اوباما در یک کنفرانس خبری با اعلام خبر بازپس‌گیری سد موصل گفت که این عملیات نشان‌دهنده همکاری نیروهای عراقی و کرد در مبارزه است.

سد موصل، بزرگ‌ترین سد عراق در ۵۰ کیلومتری شهری به همین نام است که تامین کننده آب آشامیدنی و برق مناطق وسیعی از شمال این کشور است. این سد یک منطقه استراتژیک و مهم به شمار می‌رود و کنتزل آن توسط نیروهای داعش عامل نگرانی دولت عراق بود. آسیب دیدن سد، امکان ایجاد تلفات و خسارت قابل توجه را در نواحی پایین رودخانه دجله بالا می‌برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان خود در کاخ سفید گفت که شکستن سد موصل می‌توانست باعث بروز فاجعه شود. به گفته اوباما، با آسیب دیدن این سد، امنیت کارکنان سفارت عراق در بغداد هم به خطر می‌افتاد.

در گزارشی که روزنامه واشینگتن‌پست در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر کرده بود، سد موصل «خطرناک‌ترین سد دنیا» توصیف شده بود. مهندسان آمریکایی گفته بودند در صورت شکستن آن ده‌ها هزار نفر کشته خواهند شد.

وزارت دفاع آمریکا، پیش‌تر اعلام کرده بود که جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین این کشور، روز دوشنبه پانزده بار به مواضع دولت اسلامی حمله کرده‌اند و با عملیات هوایی، ۲۵موضع گروه دولت اسلامی را در روزهای شنبه و یکشنبه مورد حمله قرار داده‌اند.

پیش از این عملیات پیشمرگه‌های کرد توانسته بودند بخش‌هایی از مناطق اطراف سد را از کنترل داعش خارج کنند، اما با مقاومت شدید آنها مواجه شده بودند. جاده‌های اطراف سد و داخل مجتمع آن نیز توسط دولت اسلامی مین‌گذاری شده بودند.

عملیات بازپس‌گیری سد داعش بسیار دشوار توصیف شده است و بر اساس خبرهای موجود نیروهای داعش تا لحظات پایانی مقاومت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، یکی از کارکنان سد به این خبرگزاری گفته که پیکارجویان داعش در نقاط حساس سد سنگر گرفته‌ بودند تا در مقابل حملات هوایی مقاومت کنند.

باراک اوباما با وجود مهم دانستن این پیروزی، تاکید کرده که همچنان «چالش‌های زیادی در پیش ‌رو است».

وی گفته است که به نظر می‌رسد با بازپس‌گیری سد، شکسته شدن حصر ایزدیان در کوه‌های سنجار و تغییر نخست‌وزیری و کناره‌گیری نوری مالکی، تغییراتی در عراق به وجود آمده است.

او از رهبران عراق خواسته متحد شوند و حملات آمریکا را بهانه متحد نشدن خود ندانند. اوباما همچنین از نخست‌وزیر جدید عراق برای تشکیل یک دولت فراگیر حمایت کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا درعین حال گفته که آمریکا با پشتیبانی از دولت جدید عراق و همکاری با متحدان اصلی‌اش در منطقه، به دنبال یک راهکار بلندمدت برای مبارزه با داعش است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.