ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری رییس شورای شهر و چهار کارگر معدن در بافق

کارگران بازداشت شده جزو ۱۸ نفری بودند که حکم بازداشت آن‌ها صادر شده بود. این کارگران به روند خصوصی سازی معادن بافق در استان یزد اعتراض دارند.

رييس شورای اسلامی شهر بافق، همراه با چهار کارگر ديگر معدن سنگ آهک این شهر دستگير شدند.

تاکنون هفت کارگر از مجموع ۱۸ کارگری که حکم بازداشت دارند، توسط پلیس دستگیر شده‌اند

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «ايلنا» با اعلام اين خبر افزود که پليس ساعت دو بامداد روز شنبه اول شهريور، پنج کارگر معدن سنگ آهن را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. محمد حسن تشکری، رييس شورای اسلامی شهر بافق نیز خود يکی از اين کارگران بوده است.

اين بازداشت‌ها در حالی رخ می‌دهد که اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق به پنجمين روز متوالی خود رسيده است.

کارگران اعتصاب‌کننده برای حمايت از همکاران خود و خواسته‌های صنفی آنها به اعتراض دست زده اند. حکم بازداشت برای ۱۸ نفر از کارگران فعال در راستای احقاق حقوق صنفی صادر شده است. این کارگران نسبت به روند خصوصی‌سازی معدن ناراضی بوده‌اند.

پنج کارگر بازداشت‌شده در بامداد روز شنبه نيز در آن فهرست ۱۸ نفره قرار داشته‌اند. برخی گزارش‌ها نيز از بازداشت صاحب‌خانه‌ای خبر می‌دهند که رئيس شورای اسلامی شهر و چهار کارگر ديگر را در منزل خود مخفی کرده بود.

بازداشت‌‌ کارگران باعث تحریک معترضان شده

دیروز دخيل‌عباس‌ زارع‌زاده، نماينده بافق در مجلس ايران در خصوص اعتصاب هزاران نفر ازکارگران شرکت معدن سنگ آهن اين شهرستان گفت بازداشت تعدادی از کارگران باعث تحريک مردم شده است.

محمد حسن تشکری، رييس شورای اسلامی شهر بافق نیز خود يکی از اين کارگران بوده

زارع‌زاده روز جمعه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران،ايلنا، افزوده اعزام يگان ويژه به منطقه و دستگيری کارگران معترض کاری بود که نبايد انجام می‌شد، حتی اگر معترضان خطايی مرتکب شده باشند.

پليس در روز سه شنبه ۲۸ مرداد «اميرحسين کارگران» و «علی صبری» از کارگران اين معدن را بازداشت کرد اما تلاشش برای بازداشت ۱۶کارگر ديگر به نتيجه نرسيده بود.

کارگران در پی اين بازداشت‌ها، از ساعت ۱۰سه شنبه شب توليد را متوقف کرده و دست از کار کشيدند.

پليس به قصد متفرق کردن تحصن کنندگان و بازداشت ۱۶کارگری که پس از اطلاع از صدور حکم بازداشت‌شان به معدن پناه آورده بودند، در روز چهارشنبه در معدن مستقر شد. آخرين گزارش‌ها حاکی از خروج نيروهای ويژه پليس از معدن بافق است.

به گفته زارع‌زاده «در حالی‌که ۵۰ درصد از مردم اين شهرستان کوچ کرده‌اند به نفع نظام و مردم است که ۱۵درصد از ارزش افزوده معدن برای توسعه منطقه سرمايه‌گذاری شود.»

محمد عباس بافقی، سخنگوی شورای شهرستان بافق گفته است در مذاکرات پنجشنبه شب (۳۰مرداد) اعضای شورای شهر بافق با فرمانداری از خواسته‌ کارگران مبنی بر صدور قرار منع تعقيب و بازداشت کارگرانی که با شکايت کارفرما تحت پيگرد قرار گرفته‌اند، صحبت شده و اعضای شورای شهر به وکالت از اهالی شهر خواهان آن شدند که «۱۵درصد از مجموع ۷۱/۵ درصد سهامی که قرار بود بابت رد ديون به صندوق بازنشستگی فولاد اختصاص يابد برای جبران محروميت‌ها و عقب‌افتادگی شهر بافق اختصاص يابد.»

اعتصاب چگونه آغاز شد؟

معترضان می‌گويند مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد رياست‌ جمهوری ايران و رئيس هيئت مديره صندوق بازنشستگان کارکنان فولاد «۷۱/۵ درصد از سهام شرکت معدن سنگ آهن مرکزی بافق را تصاحب کرده است.»

معترضان می‌گویند مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ۷۱.۵ درصد از سهام معدن بافق را تصاحب کرده

ارديبهشت، خرداد و تيرماه امسال نيز کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق به مدت ۳۹ روز دست به اعتصاب زدند. اعتراض کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق در اعتراض به خصوصی‌سازی اين معدن از تاريخ ۲۷ ارديبهشت آغاز شده بود.

اين اعتصاب پس از آن پايان يافت که استاندار يزد چهارشنبه چهارم تير ۹۳ در جمع کارگران متحصن حاضر شد و مصوبه هيئت دولت مبنی بر لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختيار آن‌ها قرار داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    راه حل حکومت = بازداشت و سرکوب ؟!