ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایگاه نظامی «ال‌طبقه» در رقه به دست داعش افتاد

در جنگ و گریز برای تصرف فرودگاه نظامی «ال‌طبقه» در شرق سوریه، بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. با وساطت قطر نیز یک خبرنگار آمریکایی از اسارت «جبهه‌النصره» آزاد شد.

در جنگ و گریز «داعش» برای تصرف فرودگاه نظامی «ال‌طبقه» در شرق سوریه، بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. هم‌زمان و با وساطت قطر، یک خبرنگار آمریکایی از اسارت «جبهه‌النصره» آزاد شد.

رقه اصلی‌ترین کانون تحرکات داعش در سوریه است

سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرد که درگیری‌های خونین بر سر تصرف پایگاه هوایی و استراتژیک «ال‌طبقه» در رقه، ۳۴۶ شبه‌نظامی داعش کشته شده‌اند. این سازمان تعداد سربازان دولتی کشته شده را ۱۷۰ نفر و شمار مجروحان دو طرف را صدها نفر اعلام کرده است.

داعش دست کم ۱۵۰ سرباز را نیز در نزدیکی فرودگاه یاد شده اسیر کرده است. این فرودگاه نظامی پس از چند روز جنگ و گریز و محاصره از سوی گروه «دولت اسلامی» تصرف شد.

استان رقه پایگاه اصلی شبه‌نظامیان داعش در سوریه است و فرودگاه «ال‌طبقه»، در ۴۵ کیلومتری شهر رقه آخرین پایگاه رژیم سوریه در این استان تلقی می‌شد. آسوشیتدپرس گزارش داده که جنگنده‌های ارتش سوریه پیش از تصرف فرودگاه به جای دیگری منتقل شده بودند.

تلویزیون دولتی سوریه با تائید تصرف این پایگاه، از تلاش نیروهای اسد برای بازپس گیری آن خبر داده است. در عکس‌های منتشر شده از رقه، شبه‌نظامیان داعش در حال شادمانی و تردد با خودرو و موتور سیکلت در رقه دیده می‌شوند.

تئو کورتیس، روزنامه‌نگار آمریکایی دو سال در اسارت جبهه‌النصره بود

هم‌زمان با این تحرکات، تئو کورتیس، روزنامه‌نگار آمریکایی پس از دو سال اسارت در سوریه، آزاد شد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما با تائید این خبر گفت: «تئو آزاد شده و ما منتظریم او هر چه زودتر به خانواده‌اش بپیوندند.»

تئو کورتیس، نخست به مقامات سازمان ملل تحویل داده شده و پس از انجام آزمایش‌های پزشکی، در اختیار نمایندگان دولت آمریکا قرار گرفته است. محل تحویل او روستای «الرفید» سوریه، در نزدیکی بلندی‌های جولان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آزادی کورتیس با میانجی‌گری قطر صورت گرفته اما جزئیات این وساطت روشن نیست. قطر ازجمله حامیان مالی و تسلیحاتی «دولت اسلامی» معرفی می‌شود، اما وزارت خارجه قطر، روز شنبه  ۲۳ اوت، با تکذیب اتهام کمک به داعش عنوان کرد که این کشور از دیدگاه‌ها، روش‌های خشونت‌‌آمیز و جاه‌طلبی‌های «دولت اسلامی» بیزار است.

کورتیس در اکتبر سال ۲۰۱۲ در مرز سوریه - ترکیه و از سوی «جبهه النصره» ربوده شده بود. شبه‌نظامیان النصره که از متحدان نزدیک «القاعده» محسوب می‌شوند، از مدتی پیش از «داعش» انشعاب کرده‌اند.

تئو کورتیس در حالی آزاد شده که شمار گروگان‌ها و اسرای خارجی داعش در سوریه و عراق، بیش از ۲۰ نفر عنوان می‌شود. پیش‌تر گفته شده که داعش نزدیک ۴۰۰۰ اسیر در اختیار دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا از آزادی تئو کورتیس ابراز خوشنودی کرد و گفت: «آزادی او به ویژه پس از فاجعه کشته شدن جیمز فولی، جای خوشحالی دارد.»

جیمز فولی، روزنامه‌نگار- عکاس آمریکایی هفته گذشته پس از دو سال اسارت، از سوی داعش گردن زده شد.

جان کری یادآور شد که ایالات متحده، تاکنون برای فراهم کردن زمینه آزادی آمریکایی‌های ربوده شده در سوریه از ۱۰ کشور طلب کمک و مشارکت کرده است. کری نامی از این ده کشور نبرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.