ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از سوی سازمان پزشکی قانونی

خفگی زندانیان در آتش‌سوزی زندان شهرکرد تائید شد

منصور فیروزبخت مدیر کل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، تائید کرد که گرفتگی ناشی از استنشاق گاز و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن علت فوت ۱۳ زندانی در حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد بوده است.

منصور فیروزبخت مدیر کل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، تائید کرد که گرفتگی ناشی از استنشاق گاز و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن علت فوت ۱۳ زندانی در حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد بوده است.

در واکنش به آتش‌سوزی، زندانبانان درها را قفل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند امدادگران و سپس ماموران آتش نشانی به یاری زندانیان بشتابند.

عصر دوشنبه ۱۳ مرداد ماه سال جاری، در پی یک آتش‌سوزی‌ در زندان شهرکرد، ۱۱ زندانی در زمان حادثه و دو زندانی دیگر در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

پیشتر اعلام شده بود که در واکنش به این آتش‌سوزی، زندانبانان درها را قفل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند امدادگران و سپس ماموران آتش نشانی به یاری زندانیان بشتابند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، منصور فیروزبخت روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: «درپی وقوع آتش‌سوزی در زندان شهرکرد، زندانیان فوت شده در این حادثه برای تشخیص علت فوت به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که پس از معاینه اجساد زندانیان و انجام آزمایشات تخصصی اجساد این افراد برای تدفین به خانواده‌های آنان تحویل شد.»

بر اساس گزارشی که سحام نیوز در زمان وقوع این رویداد منتشر کرد، زندانیان زندان شهر کرد در اعتراض به مجازات هم‌بندان زندانی‌شان که به خاطر وضع بد زندان شهر کرد اعتصاب کرده و از سوی رئیس زندان تنبیه شده بودند، لباس‌های خود و تشک‌ها را آتش می‌زنند.

زندانبانان هم درها را قفل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند امدادگران به یاری زندانیان بشتابند. به این ترتیب شعله های آتش به سایر بندها نفوذ می‌کند. مأموران آتش‌نشانی نیز فراخوانده می‌شوند، اما مدیر زندان اجازه نمی‌دهد برای یاری‌رسانی به زندانیان، دیوار زندان را تخریب کنند.

حال بر اساس نتایج بررسی‌ها و آزمایش‌های تخصصی پزشکی قانونی، علت مرگ همه ۱۳ زندانی فوت شده در این حادثه، «گرفتگی ناشی از گاز» و «خفگی ناشی از کمبود اکسیژن» تشخیص داده شده است.

سکوت قوه قضائیه

علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها پیش از این گفته بود که دوربین‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهرکرد را ثبت کرده‌اند. بر اساس تصاویر موجود، یک نفر به طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است.

نورعلی یاری، فرمانده انتظامی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفته بود که «زندانیان محکوم به اعدام»، عاملان اصلی آتش‌سوزی در زندان شهرکرد هستند.

شورای تأمین استان در پی این حادثه، تشکیل جلسه داده  و عنوان کرده بود که نهادهای ذی‌ربط حق اطلاع رسانی درباره حادثه زندان شهر کرد را ندارند.

صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با صدور حکمی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مامور تحقیق، بررسی و رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد کرده بود.

این کارشناس روز ۲۹ مردادماه به رسانه‌ها اعلام کرد که گزارش آتش‌سوزی‌ زندان شهرکرد از سوی بازرسان تهیه و به رئیس دستگاه قضا ارائه شده است.

هنوز گزارشی از سوی قوه قضائیه درباره زندانبانان و مسئولان زندان شهر کرد که عاملان مرگ این  ۱۳ زندانی هستند منتشر نشده است.

سراج  اعلام کرده که گزارش آتش‌سوزی زندان شهرکرد از سوی بازرسان تهیه و به رئیس دستگاه قضا ارائه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    در سینما رکس آبادان هم با بستن درها بیش از ۴۰۰ نفر را سوزاندند.در زندان با بستن درب‌ها ۱۳ نفر را خفه کردند.در ایران گروهی آدم کش در قدرتند.