ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

آیا حزب‌الله از سوریه عقب‌نشینی می‌کند؟

حسن هاشمیان- آمریکا ‌آماده مقابله با داعش در سوریه می‌شود اما ترس جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان این است که علاوه بر مقرهای داعش، نیروهای حزب‌الله هم مورد هجوم جنگنده‌های امریکائی قرار گیرند.

در روزهای گذشته شایعات زیادی درباره عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان از سوریه در رسانه‌های منطقه منتشر شد به‌طوری که خبرگزاری "تسنیم"، نزدیک به محافل امنیتی و نظامی ایران، مجبور شد این اخبار را از طریق مصاحبه با نبیل قاووق معاون رئیس شورای اجرائی حزب‌الله تکذیب کند.

اما علی رغم این تکذیب، رویدادهای جبهه جنگ سوریه و آنچه ممکن است در آینده نزدیک رخ دهد، چندان بر وفق مراد حزب‌الله لبنان نیست.

برآورد می‌شود حدود ۵۰۰ نیروی زبده حزب‌الله لبنان در سوریه کشته شده باشند

در حال حاضر نیروی هوائی امریکا آماده می‌شود تا به مقرهای «دولت اسلامی» در سوریه حمله کند، موضوعی که می‌تواند برای حزب‌الله و بشار اسد نگران‌کننده باشد. در روزهای اخیر ولید معلم وزیر خارجه سوریه نگرانی خود را از انجام چنین عملیاتی بدون هماهنگی با دولت سوریه اعلام کرد. جمهوری اسلامی نیز به این نگرانی ولید معلم پیوست و علی لاریجانی از امریکا خواست درباره حمله هوائی به مناطقی از سوریه، با ایران مشورت کند.

این نگرانی دلایل بسیار مبرهنی دارد و در پوشش مبارزه با «داعش» ابراز می‌شود. موضوعی که نمی‌تواند مخالفت چین و روسیه را در سازمان ملل برانگیزد و عاملی برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی در کنار امریکا در جنگ خود بر ضد تروریسم می‌شود.

ترس جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان این است که علاوه بر مقرهای داعش در سوریه، نیروهای حزب‌الله نیز مورد هجوم جنگنده‌های امریکائی قرار گیرند.

ترس جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان این است که علاوه بر مقرهای داعش در سوریه، نیروهای حزب‌الله نیز مورد هجوم جنگنده‌های امریکائی قرار گیرند. طبعا زمانی که آسمان سوریه تحت کنترل نیروی هوائی آمریکا قرار می‌گیرد، پوشش هوائی دولت سوریه برای حزب‌الله از بین می‌رود. اگر چنین حالتی پیش بیاید، آنگاه حزب‌الله هم در زمین و هم از آسمان احساس امنیت نخواهد داشت.

آنها مطمئن هستند که آمریکائی‌ها در حمله به سوریه با بشار اسد هماهنگی نخواهند کرد و موضعگیری اخیر دولت‌مردان آمریکائی درباره این حمله و سپس موضع‌گیری سازمان ملل درباره هم‌تراز بودن رژیم بشار اسد و دولت اسلامی داعش، راه هر گونه همکاری بین امریکا و رژیم بشار اسد را می‌بندد.

موضوع دیگر که ایران و دولت سوریه را نگران می‌کند، این است که چه کسی وارث این حمله در مناطق تحت اشغال دولت اسلامی «داعش» خواهد شد. واضح است که آمریکا برای بازپس گیری این مناطق و تحویل آنها به بشار اسد، به جنگ سوریه نیامده است. در اولین گام حمله به مقرهای داعش، مخالفان بشار اسد در آن مناطق تقویت خواهند شد و راه‌های جدیدی برای حمله به نیروهای دولتی در برابر آنها باز می‌شود. با چنین اوضاعی، عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از سوریه منطقی‌ترین راه به نظر می‌رسد و حداقل گفته می‌شود که این یک عقب‌نشینی تاکتیکی و موقت خواهد بود.

تلفات حزب‌الله در سوریه

در حال حاضر بیش از ده هزار شبه‌نظامی حزب‌الله در نبرد بشار اسد بر ضد مردم سوریه مشارکت دارند. این رقم حدود ۴۰ درصد کل نیروهای حزب‌الله را شامل می‌شود که تعداد عمده آنها در مناطق حمص، دمشق و کوهستان قلمون توزیع شده‌اند. اگرچه حزب‌الله تلاش می‌کند میزان تلفات خود را در جنگ سوریه مخفی کند، اما برآورد می‌شود که حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای زبده آن که در میان آنها فرماندهان معروفی چون محمود حایک و فوزی ایوب قرار دارند، در جنگ سوریه کشته شده باشند.

یک عرصه اختلافات دولت اسد و حزب‌الله به چگونگی آرایش نیروها در جبهه‌های جنگ بر می‌گردد. حزب‌الله اعتقاد دارد که از آنها در خطوط مقدم استفاده می‌‌شود در حالی که نیروهای ارتش فقط از طریق هوا یا در پشت جبهه به عملیات لجستیکی مشغولند.

همچنین تلفات زخمی‌های حزب‌الله به هزار و پانصد نفر می‌رسد و در مجموع تعداد کشته‌ها و زخمی‌های آن به دو هزار نفر یعنی ۲۰ درصد نیروهای اعزامی این تشکل مسلح لبنانی ‌می‌شود.  ارزیابی‌های فرماندهان حزب‌الله که به‌طور روزانه انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که این رقم از تلفات، بسیار بالا است و از تعداد کشته‌های آنها در تمام جنگ‌های خود با اسرائیل بیشتر است. ضمن اینکه ورود به جنگ سوریه، موقعیت حزب‌الله در جهان عرب و ملت‌های مسلمان را بسیار تضعیف کرده و در کنار تعداد کشته‌ها، روحیه شبه‌نظامیان آن را به قهقرا برده است.

آنها اکنون هیچ امیدی به پیروزی بشار اسد در این جنگ ندارند و با خروج لشکر عراقی ابوالفضل عباس و بازگشت آن به عراق و توقف ارسال نیرو از سوی جمهوری اسلامی، خود را درجای بیهوده‌ای می‌یابند و چنین فکر می‌کنند که استمرار این وضع به معنای نابودی بیشتر آنها خواهد بود.

اختلافات حزب‌الله با بشار اسد

رسانه‌های ایران و حزب‌الله لبنان این موضوع را مخفی نمی‌کنند که بدون آنها تاکنون رژیم بشار اسد سقوط کرده بود. هم مسئولان حزب‌الله و هم فرماندهان سپاه، بارها به این نکته اشاره کرده‌‌اند. اما در آن سوی قضیه، رهبر مستبد سوریه از چنین رویکردی به شدت ناراحت بود و با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، برنامه گسترده‌ای برای خنثی کردن این برداشت پیش برد.

یکی از زمینه‌های اختلاف حزب‌الله با اسد مربوط به انتخابات سوریه بود

این رویاروئی رسانه‌ای به قربانی شدن سه نفر از گزارشگران تلویزیون «المنار» منتهی شد. محمد منتش و دو نفر دیگر از خبرنگاران تلویزیون «المنار» در آوریل گذشته در شهرک معلولا کشته شدند. داستانی که استخبارات سوریه برای این موضوع سرهم کرد، این بود که ۵ نفر از جهادی‌ها در منطقه معلولا کمین کرده بودند و در نهایت این حادثه به کشته شدن خبرنگاران المنار منجر شد. محمد منتش از زمان پیروزی‌های حزب‌الله در شهر قصیر، برای تلویزیون المنار در این زمینه گزارش می‌فرستاد اما قبل از مرگ به خانواده خود گفته بود که افرادی به رهبری یک افسر اطلاعاتی ارتش سوریه آنها را از چنین گزارش‌هایی به نفع حزب‌الله منع کرده و خواسته بودند که پیروزی‌ها فقط به نام ارتش سوریه و با رهبری بشار اسد ذکر شوند.

 تعداد کشته‌ها و مجروحان حزب‌الله در سوریه بالغ بر ۲۰ درصد نیروهای اعزامی است. ارزیابی‌های فرماندهان حزب‌الله که به‌طور روزانه انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که این رقم از تعداد کشته‌های آنها در تمام جنگ‌هایشان با اسرائیل بیشتر است.

این ممنوعیت‌ها بعدها به تهدید تبدیل شد و چند روز قبل از حادثه معلولا به رد و بدل شدن دشنام‌های تند میان گروه رسانه‌ای المنار و افسران اطلاعاتی سوریه منجر شد. بعد از کشته شدن این سه خبرنگار، دولت سوریه مجبور شد اعتراف کند که در شلیک به سوی افراد جهادی، به اشتباه کادر رسانه‌ای حزب الله را هدف قرار داده است.

موضوع دوم اختلافات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد. بشار اسد مایل بود که بعد از آزادی شهر قصیر و منطقه قلمون، ساکنان این شهرها به مناطق خود برگردند و یک فیلم تبلیغاتی در این زمینه ساخته شود. این نواحی در اختیار نیروهای حزب‌الله بود و اندک بازسازی صورت گرفته در آن با پول‌های جمهوری اسلامی انجام شده بود؛ بنابراین لازم بود جمهوری اسلامی چنین امری را صادر کند. در نهایت حزب‌الله به دفتر مشاوره انتخاباتی بشار اسد اجازه این کار را نداد.

موضوع سوم اختلافات به چگونگی آرایش نیروها در جبهه‌های جنگ بر می‌گردد.حزب‌الله اعتقاد دارد که ارتش سوریه از آنها در خطوط مقدم استفاده می‌کند در حالی که نیروهای ارتش فقط از طریق هوا یا در پشت جبهه به عملیات لجستیکی مشغولند. وجود دائم حزب‌الله در خطوط مقدم و برخی شکاف‌های پشتیبانی، فرماندهان این حزب را بسیار عصبانی کرده بود به ویژه که با بالا رفتن تلفات آنها، این موضوع به رهبری سیاسی نیز کشیده شد. تصمیم رهبری سیاسی درباره بقاء یا خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه بدون هماهنگی با ایران صورت نخواهد گرفت، اما شرایط جدید جبهه در سوریه هم بر حزب‌الله و هم بر ایران واقعیت‌های جدیدی را تحمیل می‌کند.

وضع سیاسی داخل لبنان نیز فشار سختی در این روزها بر حزب‌الله وارد می‌کند.در هفته گذشته نیروهای داعش به منطقه مرزی «عرسال» رسیدند و با توجه به اینکه حزب‌الله بدون توجه به مواضع دیگر احزاب سیاسی و بدون داشتن وفاق ملی به سوریه رفته است، اکنون بیشتر گروه های سیاسی درباره عواقب وخیم دخالت حزب‌الله در سوریه به این حزب هشدار می‌دهند.

وضعیت سیاسی فعلی لبنان اسیر دخالت‌های حزب‌الله در سوریه شده است و لبنان یکی از دوره‌های خطرناک سیاسی خود را سپری می‌کند؛ کشوری که نه رئیس جمهور دارد و نه دولتی مشخص. شاید بازگشت سعد حریری به بیروت این پیام را برای حزب‌الله داشته باشد که زمان اتخاذ تصمیمات منطقی فرا رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آبپرور !

    آقای هاشمیان شما داعش را جزئی از مردم سوریه میدانید !؟ آقای هاشمیان شما داعش را جزیی از مردم مظلوم سنی عراق می‌دانید !؟ آقای هاشمیان شما اعمال داعش را غلیان احساسات و عواطف سرکوب شده‌ی مردم مظلوم عراق ، سوریه و....میدانید !؟ آقای هاشمیان شما اعمال داعش را مباح ، مجاز آزادیخواهی ، یا به هر حال از بدیهیات امر میدانید و جنگیدن حزب‌الله و‌یا ایران و یا اصلا ارتش اسد را با آنان تجاوزگری میخوانید !؟ آقای هاشمیان ....من خیلی از منطق شما خوشم میاد ... الان ...البته از منطق خودمم خوشم میاد !!! ارادتمند شما دکتر استرنج‌لاو !!! بعدالتحریر ....خیلی .....ارادتمند شما ...!!!

  • kaveh

    كار اسد به زودي تمام است مثل مالكي

  • samad

    برادر منصور پیرخانقاه٬ پرده ها بالا رفته و دست حکومت اسلامی تان مبنی بر دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از دیکتاتور مالکی و اسد و گروههای تروریستی مثل حزب اله  و نقشه بمب و موشک اتمی را دیگر  همه میدانند.

  • mansour

    نقشه دولت امریکا-انگلیس و فرانسه و انگلهای چسبیده به آنان(رژیم صعودی و رژیم صهیونیستی) برپایی خلافت اسلامی توسط عربهای وحشی سلفی ـ تکفیری (داعش)و نیز برپایی رقیبی با نام خلافت عثمانی بتوسط اردوغان و حزب عدالت ترکیه است. یارگیری این دو گروه و کشتار و جنگ افروزی شان و نهایتأ رویاروئی انها و کشتن و تضعیف یکدیگر،نقشه اصلی دولت امپریالیسم امریکا و و دوّل استعمارگر اروپایی است.امریکا و متحدینش از این طریق هم سلاح های خود را میفروشند و هم وحشیگری اسلامیست های احمق را به نمایش میگذارند و هم انان را تشویق به کشتن یکدیگر کرده و دستان خود را نیز آلوده به خون نمی کنند و نهایتأ هم چون همیشه در مقام پیامبران مروج صلح و انسانیت و نجات بشر از شر تروریسم و اسلامیسم،بر روی مسلمانان نادان و فریب خورده و تاسیسات و شهرهای آنان بمب ریخته و انان را مجددأ برده و مزدور خود می کنند. مرگ بر امپریالیسم،استعمار،صهیونیسم ، وهابیسم ، عثمانیسم و افراطیون با هر بینشی برقرار باد مردم سالاری-منصور پیرخانقاه

  • شاهد

    چپ ها که حس نوستالژیک رفیق استالین هنوز وجودشان را از ارزوهای برباد رفته شوروی بزرگ پر می کند به روسیه ای دخیل می بندند که دیکتاتوری مفلوک بیست سال است بر ان حاکم است و جرات کناره رفتن از سپهر سیاسی ندارد از هراس اینکه مبادا میراث غارت خود و رفقایش پس از کنار رفتن از قدرت فرو ریزد . چپ ها در این حس با هواداران حکومت شیعی ایران نیز هم دل می شوند غافل از اینکه یک بار دولت امریکا تا مرز حمله یکه به دولت اسد پیش رفت و انگاه حمله را لغو کرد که حکومت اسد حاضر شد بزرگترین دستاورد استرتژیک خود و حکومت ایران در مقابل سلاح های اتمی اسراییل از دست بدهد . دولت روسیه مترسکی است که دیکتاتور ان حتی قادر نشد حکومت همدست خویش در اوکراین را پایدار نگه دارد . عدم حمله امریکا به داعش در سوریه به دلیل مخالفت متحدان منطقه ای عربستان و ترکیه و قطر و اسراییل است که نمی خواهند اهرم این گروه جنایتکار در مقابل دول سوریه و عراق از دست بدهند . امریکا فقط زمانی به شیوه محود وارد جنگ با داعش در عراق شد که انان محدوده اقلیم کردستان عراق را مورد تهدید قرار داده بودند . حمله هوایی امریکا که هشداری به داعش در عراق بود تا از محدوده اقلیم کردستان دوری کند کارساز بوده ونیروی داعش هشدار را درک کرده اند . اظهار نظر اوباما مبنی بر اینکه امریکا تصمیمی برای حمله به داعش در سوریه ندارد نشان از ان دارد که تا تغییر نظر متحدان خاور میانه ای امریکا یا حمله ای تروریستی در خاک امریکا این سیاست تغییر نخواهد کرد و نیروی داعش بر ضد حکومت مرگزی عراق و سوریه سمت گیری خواهد شد .

  • بهنام

    بسیار خوشحالم که حزب *** بیست در صد نیروهای خود در سوریه را از دست داده است و امیدوارم بزودی ریشه همه گروهک های تروریستی اسلامی از ریشه بر کنده شود ، چه داعش و چه حزب ***ن .

  • D

    اگر تمامی کره زمین را به امریکا و متحدانش هدیه کنند، باز هم جرات حمله به سوریه و متحدانش را ندارند، و تشکیل و سازماندهی داعش از طرف انها به همین موضوع برمیگردد. اما اسد یک متحد دیگر دارد، و ان روسیه است، روسیه ای که اکنون همانند ماری زخمیست، و در صورت نیاز سلاح هسته‌ای هم در اختیار اسد و متحدانش قرار میدهد. بدون شک روسیه خوب میداند پایان کار اسد، ضربه بزرگی به ایران است، و در صورت سقوط ایران ، پایان کار روسیه نیز خواهد بود، در حقیقت جنگ سوریه جنگی جهانیست که به زودی مرز جبهه‌ها ی ان تا امریکا هم خواهد رفت.

  • nasim

    دبی-العربیه.نت فارسی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن به شدت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و این کشور را به حمایت از حوثی ها به منظور گرفتن امتیاز در سوریه متهم کرد. به گزارش سایت «الیمن آنلاین»، هادی در سخنانی در جمع «هیئت رئیسه گروه بسیج مردمی برای حمایت از دستاوردهای ملی» گفت: «ایران به میزان بسیار بالایی در مسائل داخلی یمن دخالت می کند. چهار کانال در ایران علیه یمن فعالیت می کنند. عبد الملک الحوثی مشاورانی دارد که در ایران هستند.» هادی افزود که دو تن از افسران سپاه پاسداران ایران در حالی که برای ساخت کارخانه تولید موشک در یمن برنامه ریزی می کردند، دستگیر شدند. او گفت که 1600 طلبه یمنی در ایران حضور دارند. ! این برای اولین بار نیست که دولت یمن جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در مسائل داخلی خود متهم می کند. رئیس جمهوری یمن به تحرکات گروه شیعه حوثی پرداخت و گفت: «حوثی ها جوانانی سر به هوا هستند که می خواهند یمن را به جنگ داخلی بکشانند، نه برایشان فراورده های نفتی مهم است، نه مردم و نه ارزش های ملی. آن ها از زمان جنگ اول به هیچ توافقنامه ای پایبند نبودند و دروغگو هستند.» مرکز گروه حوثی شمال یمن است. این گروه که زمانی شورشی خوانده می شد، اکنون کنترل مناطق وسیعی از شمال یمن را در دست گرفته است.

  • منوچهر

    سه سناریوی ارائه شده در نوشته نمیتواند واقعی باشد . دخالت هوائی امریکا و بمباران مواضع داعش با حرف و حدیث چین و روسیه رو برو نیست زیرا قطعنامه ای از شورای امنیت نمیخواهد .ودر همین زمینه دولتهای اروپائی هم اگر دخالتی داشته باشند از جنس کمکهائیست که میخواهند به عراق بکنند و نکرده اند. امریکا و غرب در سوریه از قوای نظامی زمینی استفاده نخواهند کرد ومخالفت انان با بشار اسد نیز در سناریو حضور انان تغییری نخواهد داد چنانکه تاکنون وضع بهمین منوال بوده است . نیروهای نظامی مخالف اسد هم اکنون توسط داعش از میان رفته اند و نمیتوانند با حمایتهای هوائی پایگاهی در مناطق مورد مناقشه داشته باشند و عربستان و قطر و امارات که منابع مالی لجستیکی این گروهها را تامین میکردند نیز در شرائط اکنونی موضع دیگری دارند واینکه جبهه النصره و یا دیگران بتوانند سرزمینها بمباران شده را تصرف کنند دور الذهن بنظر میرسد. نگرانی سوریه از بمبارانها منطقی بنظر میرسد زیرا غرب و امریکا نظر خوشی به سوریه ندارند. نوشته اند حزب اله 10000 نیرو در سوریه دارد واین تعداد نظامی نشاندهنده انستکه انها موضعی میجنگند چون سوریه 300000 هزار نظامی دارد و داعش 50000 نفر بنابرین اگر حزب اله بخواهد در سوریه باقی بماند منحصرا در مرزهای لبنان و سوریه خواهد بود ونه درگستره تمام خطوط. حزب اله از بدو تاسیس موازنه قوا را هم در داخل لبنان و هم در اسرائیل بهم زده است و هیچگونه سازگاری با احزاب سیاسی دیگر و حتی باامل هم نداشته است و تا کنون تحمل شده است خوب یا بد بیخ ریش لبنان بسته شده است . دخالتهای ایران در لبنان توسط حزب اله و در سوریه با حمایت از بشار اسد و در عراق با بازیگری در میان تمام گروهها اشکار است و مشخصا اگر امریکائیها در سوریه مواضع داعش را بمباران کنند به کمک نیروهای ارتش سوریه خواهد شتافت . در گیری گروههای جنگی مثل کشته شدن خبرنگاران المنار توسط افسران اطلاعاتی سوریه عادی بنظر میرسد زیرا این قبیل خبرنگاران معمولا دارای دیدگاههای خاص هستند و درخدمت گروههائی که در جهه حضور دارند قرار نمیگیرند و در واقع قربانی میشوند و مرگ انهاحتما بجنگ فرماندهان منجر نخواهد شد . واما بزرگنمائی سپاه و طرفداران ان توسط رسانه های گروهی چیز تازه ای نیست امروزدر روزنامه اعتماد مدیر مسئول از سپاه بدو دلیل سپاسگزار بود اول بدلیل اینکه وسائل ساخت راکت در اختیار حماس گذاشته است و همان با عث شده است که اسرائیل شکست بخورد در صورتیکه میدانیم در تمام مدت در گیری دفتر حماس در دوحه هیچگونه هم سخنی با ایران نداشت و سر انجام هم محمود عباس به دوحه و سپس به قاهره رفت و اتش بس بر قرار شد و ایران و سپاه در این فعل و انفعالات سمتی نداشتند البته سر دار نقدی میگوید که کرانه باختر ی را مسلح کرده است و حال انکه میدانیم جمهوری اسلامی از زمانهای دور حتی با یاسر عرفات هم رابطه ای حسنه نداشته است . در همین تشکر نامه درج شده است که سپاس دوم بابت سرنگونی بهپاد اسرائیلی در ایران است که حکایت ان فقط از باب اقتدار و حضور است.