ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوید میسون، سرپرست سازمان غیر دولتی «سیرک کوچک سیار»:

«سیرک، آسیب‌های جنگ‌ را از بین می‌برد»

سازمان سیرک کوچک سیار، یک سال بعد از پایان حکومت طالبان در سال ۲۰۰۲ برای افزایش تفریح کودکان تاسیس شد.

سازمان غیر دولتی «سیرک کوچک سیار» (Mobile Mini Circus for Children) با مدیریت دیوید میسون دوازده سال است که در افغانستان فعالیت می کند و در این مدت، به «بیش از سه میلیون کودک افغانستانی» شادی بخشیده‌ است . این سازمان، به بیش از هزار کودک در زمینه هنرهای مربوط به سیرک آموزش داده است.

سازمان سیرک کوچک سیار، یک سال بعد از پایان حکومت طالبان در سال ۲۰۰۲ برای بازگرداندن روحیه زندگی و افزایش تفریح و بازی‌های اجتماعی کودکان تاسیس شد.

در افغانستان در طول حکومت طالبان تا سال ۲۰۰۱ رقص، بازی، آواز و تفریح حتی برای کودکان ممنوع بود. وقتی سازمان سیرک کوچک سیار شروع به فعالیت کرد، زمینه برای فعالیت چنین سازمان‌هایی در افغانستان فراهم نبود. به گفته مدیر این سازمان زمان زیادی برای اعتمادسازی و جلب توجه نزدیکان و والدین کودکان صرف شد.

دیوید میسون معتقد است که مشغول بودن کودکان افغانستان با هنرهای نمایشی به آنها کمک می‌کند تا از آسیب‌های روانی جنگ‌های داخلی و خشونت‌های اجتماعی رهایی یابند و از لحظات شادی و فراغت لذت ببرند. دو سال پیش سازمان سیرک کوچک سیار با همراهی چند نفر از دوستان این سازمان از کابل تا استانبول با ریکشا (خودروی سه‌چرخه) سفر کردند و در طول راه در شهر و روستاهای سر راه برنامه های نمایشی برگزار کردند.

این سازمان در نظر دارد در ماه سپتامبر گروهی از کودکان را تربیت و آماده کند تا برای دیگر کودکان نمایش سیرک دهند. این سازمان موفق شده است برای اجرای این طرح جدید از طریق وب سایت indiegogo.com مبلغ ۵۶۰۰ دلار از علاقه مندان هنر و فعالیت برای کودکان جمع آوری کند.

سازمان سیرک کوچک سیار قرار دارد با استفاده از این بودجه نمایش خود را در شهرهای بزرگ افغانستان اجرا کند.

سیرک کوچک سیار در افغانستان

دیوید میسون به زمانه می‌گوید با این گروه از کودکان که در سازمان مشغول آموزش هنرهای نمایشی هستند نمایش «سی‌مرغ» را آماده کرده‌اند و قرار دارند به بهانه اجرای آن به کشور های همسایه افغانستان نیز سفر هنری داشته باشند. دیوید میسون اصالت دانمارکی دارد اما در طول دوازده سال زندگی در افغانستان و کار با کودکان زبان فارسی‌ را به خوبی صحبت می‌کند.

گفت‌وگو با دیوید میسون را می‌توانید از این جا گوش دهید:


سازمان سیرک کوچک سیار، شش سال پیش رادیویی را برای کودکان افغانستان راه اندازی کرد که در شهر هرات از جانب کودکان تهیه و اجرا می‌شود. «رادیو زنگ تفریح» از موفق ترین رادیوهای محلی منطقه است که تقریباً همه کارهای پشت‌صحنه و جلوی صحنه آن را کودکان بر عهده دارند. برنامه‌های این رادیو را می‌توانید از طریق وب سایت آن دنبال کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.