ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دختران جوان؛ بيشترین مراجعه‌کنندگان برای سقط جنين در ايران»

بيشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنين دارند، «دختران جوانی» هستند که «خانواده‌ آن‌ها چيزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.»

بيشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنين دارند، «دختران جوانی» هستند که «خانواده‌ آن‌ها چيزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.»

سالانه بيش از ۲۵۰ هزار سقط جنين غيرقانونی در ايران انجام می‌شود که در مقايسه با ميزان سقط جنين‌ قانونی، ۴۰ برابر بيشتر است.

بر پايه گزارش روز يکشنبه ۹ شهريورماه خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، «مبلغی که اين افراد به‌عنوان دستمزد می‌پردازند به‌طور ميانگين بين ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که گاهی بر اساس موقعيت‌های مختلف تغيير می‌کند.»

اين گزارش از «رشد آمار سقط‌های غيرقانونی» در کشور خبر داده و افزوده است: «شاهد اين ادعا، آمپول‌های سقط جنينی است که از سوی دلالان به متقاضيان فروخته می‌شود و با وجود هشدارهايی که داده شده، همچنان در دخمه‌های فروش دارو به دست خريداران می‌رسد.»

افزون بر سقط جنين قانونی، سالانه بيش از ۲۵۰ هزار سقط جنين غيرقانونی در ايران انجام می‌شود که در مقايسه با ميزان سقط جنين‌ قانونی، ۴۰ برابر بيشتر است.

سال ۱۳٨۴ نمايندگان مجلس ايران قانون سقط درمانی جنين را تصويب کردند و از آن سال، قانون به خانواده‌هايی که جنين‌شان دچار مشکل بود يا ادامه بارداری برای مادر خطرناک بود اين اجازه را داد که جنين خود را سقط کنند.

به‌طور کلی اما عمل سقط جنين در ايران غيرقانونی است. مجازات سنگين برای سقط جنين در ايران در حالی است که در بسياری از کشورها پس از لغو ممنوعيت سقط جنين، آمار مرگ‌ومير زنان به‌صورت چشمگيری کاهش يافته است.

سقط جنين يکی از کم‌خطرترين، کم‌هزينه‌ترين و امن‌ترين جراحی‌ها در عرصه پزشکی است، اما به دليل غيرقانونی بودن اين عمل در برخی کشورها از جمله ايران و انجام آن در محيط‌های غيربهداشتی و توسط افرادی که آموزش اين کار را نديده‌اند، سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ و ۲۰ ميليون معلوليت در جهان برجای می‌گذارد.

در طی سال‌های گذشته بسياری از سقط‌های خودخواسته با روش‌هايی مانند استفاده از سقط‌کننده‌های دارويی، اجسام تيز و سنگين، آسيب‌های جسمانی و فشارهای شکمی و روش‌های پرخطر صورت گرفته است.

سقط جنین و آزادی زنان

سقط جنین در ایران علل مختلفی ازجمله دلایل پزشکی، اقتصادی و روابط خارج از ازدواج دارد. این در حالی است که قوانی ایران در این زمینه ناقص‌اند و بسیاری از مشکلات را پوشش نمی‌دهند. روابط جنسی خارج از ازدواج را در ایران غیر قانونی است و به لحاظ عرفی هم در خیلی از خانواده‌ها قابل پذیرش نیست.

از بعد اقتصادی- اجتماعی، فشارهایی که روی زن و خانواده است منجر می‌شود که نتوانند بچه را نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی نگه دارند. بسیاری از مواقع هم اعتیاد یا مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دیگر مانع می‌شود که خانواده‌ها بچه را نگه دارند. اما این دلایل در مورد دختران جوان کمتر موضوعیت داردو

کارشناسان و فعالان حقوق زنان معتقدند که بارداری ناخواسته نباید یک دختر جوان را به زن بدل کند. بدل کردن یک دختر جوان به زن، تحمیلی از سوی اجتماع است و از این منظر سقط جنین با مقوله آزادی زن و بالارفتن شعور زنان در جامعه همراه است.

به اعتقاد فعالان حقوق زنان، آزادی عشق ورزیدن و دوست داشتن بخشی از آزادی زنان است. رابطه جنسی می‌تواند کاملاً خواسته باشد، ولی بچه‌دارشدن چنین نیست. بسیاری از زنان و دختران می‌خواهند پیش از ازدواج تجربه رابطه جنسی را داشته باشند و حتی فازع از ازدواج کردن یا نکردن، این حق را برای حود محفوظ می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 63

    […]  «دختران جوان؛ بیشترین مراجعه‌کنندگان برای سقط جنین در… رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۱۴ بیشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنین دارند، «دختران جوانی» هستند که «خانواده‌ آن‌ها چیزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.» سالانه بیش از ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود که در مقایسه با میزان سقط جنین‌ قانونی، ۴۰ برابر بیشتر است. آموزش جنسی: حلقه گم‌شده سکسِ پارینه‌سنگی […]

  • بیدارزنی «دختران جوان؛ بیشترین مراجعه‌کنندگان برای سقط جنین در ایران» | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: بیشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنین دارند، «دختران جوانی» هستند که «خانواده‌ آن‌ها چیزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.» […]

  • moein

    خدا را شکرهمه *** شدن در سایه سر سی علی گیدا

  • korosh

    مشکل اصلی در ایران این است که آزادی رابطه و شفافیت و آزادی اجتماعی وجود ندارد، همه چیز پنهانی و برای عده ای خاص است، در روابط پنهانی قطعا خطرات هم بیشتر است.