ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اوکراین؛ تحریم‌های جدید علیه مسکو، ناتو آماده واکنش

فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داد. ناتو طرح جدیدی دارد که بر اساس آن می‌تواند چهار هزار سرباز را در شرق اروپا پیاده کند.

فدریکا موگرینی، مسئول آینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه دوم سپتامبر اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه در رابطه با بحران اوکراین در این هفته تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول آینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، موگرینی که در حال حاضر وزیر امور خارجه ایتالیاست و قرار است مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا  را از ماه اکتبر بر عهده گیرد، اعلام کرد که سفیران ۲۸ کشور عضو این اتحادیه، روز دوشنبه یکم سپتامبر گرد آمدند و کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی را در مورد تحریم‌های جدید علیه روسیه مطرح کرده است که تا روز چهارشنبه نهایی خواهد شد.

موگرینی با تأکید بر این‌که «تصمیم در این‌باره تا روز جمعه گرفته خواهد شد»، افزود تحریم‌های جدید علیه روسیه چهار بخش دفاعی، فن‌آوری برای استفاده‌های غیرنظامی، مالی و نظامی را در بر خواهد گرفت.

فدریکا موگرینی پیش از آن‌که به سمت مسئول دیپلماسی اروپا برگزیده شود، از سوی بسیاری از کشورهای شرق اروپا متهم به نزدیکی با مسکو شده بود، اما او در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت «همکاری استراتژیک» با روسیه در حال حاضر «پایان یافته است».

موگرینی در همین پیوند افزود، اگر شرایط برای «همکاری» فراهم شد، «هیچ اروپایی منطقی نمی‌تواند بگوید که این [همکاری] به سود ما نیست.»

طرحی در واکنش به بررسی‌های ناتو

فدریکا موگرینی همچنین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتکا کرد و گفت: «کشورهای شرق اروپا که با روسیه هم‌مرز و عضو ناتو هستند باید مطمئن باشند که ماده پنج این پیمان تنها یک نوشته نیست بلکه تدابیری است که می‌تواند امنیت آن‌ها را تضمین کند.»

طرح ناتو اجازه استفاده فوری از «هزاران» سرباز در اروپای شرقی را می‌دهد

ماده پنج پیمان تأسیس ناتو از اصل «دفاع جمعی» دفاع می‌کند و همه اعضای آن را متعهد به دفاع از یک عضو مورد حمله قرار گرفته خود می‌کند.

ناتو در نظر دارد در گردهمایی روزهای پنجشنبه و جمعه خود در بریتانیا طرحی را با عنوان طرح اقدام آمادگی، (RAP)، در پاسخ به رویکرد روسیه در بحران اوکراین به‌تصویب برساند. ناتو اقدامات روسیه در اوکراین را تهدید مستقیم برخی کشورهای عضو این پیمان، از جمله کشورهای حوزه بالتیک، لهستان، رومانی و بلغارستان می‌داند.

طرح مورد نظر اجازه استفاده فوری از «هزاران» سرباز در اروپای شرقی را می‌دهد. به‌نوشته نیویورک تایمز، بر اساس این طرح، ناتو می‌تواند چهار هزار سرباز را در مدت ۴۸ ساعت با پشتیبانی برخی از کشورهای شرقی همچون لهستان در برابر نیروهای روسیه وارد عمل کند.

کی‌یف: از روز دوشنبه ۱۵ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند

بحران درگیری‌های نظامی در شرق اوکراین که به‌گفته سازمان ملل تاکنون دو هزار و ۶۰۰ کشته به جای گذاشته، هفته گذشته با اطلاعات منتشرشده درباره حضور نیروهای ارتش روسیه در اوکراین، وارد مرحله تازه‌ای شد. به‌گفته ناتو نیروهای روسیه حدود یک هزار نفر هستند.

آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ سرباز این کشور در درگیری‌های شرق اوکراین کشته شده‌اند.

کی‌یف و کشورهای غربی بر پایه تصاویر ماهواره‌ای روسیه را متهم می‌کنند که از نیروهای نظامی خود در شرق اوکراین استفاده کرده است، اما مسکو این ادعا را رد می‌کند.

لاوروف: واشنگتن و ناتو گروه جنگ در کی‌يف را تحريک می‌کنند

در سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تشکیل نوعی دولت مستقل در جنوب شرق اوکراین سخن گفته است. همچنین روزنامه ایتالیایی «رپوبلیکا» فاش ساخت که پوتین در جریان مکالمه با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا درباره بحران اوکراین به وی گفته است که اگر بخواهد می‌تواند کی‌یف را در ظرف دو هفته تسخیر کند. «رپوبلیکا» افزوده است این سخنان پوتین در نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا به سایر اعضای این اتحادیه منتقل شده است.

لاورف گفته که واشنگتن و ناتو «گروه جنگ» در کی‌يف را تحريک می‌کنند

در همین حال خبرگزاری ريانووستی روسیه به‌نقل از ميخائيل پوپوف، معاون رئيس شورای امنيت ملی این کشور نوشت رويکرد کشورهای عضو ناتو به تحولات اوکراين موجب شده تا دولت روسيه در صدد بازنگری در «دکترين نظامی» خود تا پايان سال ۲۰۱۴ برآید.

پوپوف «تهديدهای جديد از جمله گسترش ناتو، طرح‌های دفاع موشکی آمريکا و بحران سياسی اوکراين» را دليل اين بازنگری دانست.

شبکه روسيا اليوم نیز روز سه‌شنبه سخنان سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در نشست رسانه‌ای با منجی حامدی، وزير امور خارجه تونس را منتشر کرد که در آن لاوروف گفته است واشنگتن و ناتو «گروه جنگ» در کی‌يف را تحريک می‌کنند و «تلاش‌ها برای حل و فصل نظامی درگيری‌های اوکراين هيچ چشم‌اندازی ندارد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.