ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی حامیان محیط زیست در پارک ملی گلستان

انجمن‌های غیر دولتی از بی توجهی نسبت به آتش‌سوزی‌های مکرر در این پارک و اختصاص ندادن امکانات کافی به آن انتقاد کردند و خواهان جا به جایی یک جاده ترانزیت ازمیان آن شدند.

گروهی از حامیان محیط زیست  در اعتراض به وضعیت نامناسب حفاظتی پارک ملی گلستان و بی توجهی سازمان‌های دولتی دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع حامیان محیط زیست در پارک ملی گلستان

تجمع‌کنندگان که خبرگزاری ایرنا تعداد آن‌ها را ۱۵۰ نفر ذکر کرده است، روز شنبه ۱۵ شهریور نسبت به بی‌توجهی مسئولان دولتی به آتش‌سوزی‌های مکرر در پارک ملی گلستان و عبور جاده ترانزیت و کشته شدن پی در پی حیوانات اعتراض کرده و خواهان رسیدگی فوری به این حوادث شدند.

در چند ماه گذشته، حداقل هفت آتش‌سوزی، حدود هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان، نخستین پارک ملی ایران را نابود کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید کمبود امکانات و نداشتن بالگردهای آتش نشان باعث شده است نتواند به موقع به این آتش‌سوزی‌های پاسخ دهد. با این حال، جامعه جنگل‌بانی ایران و مجلس می‌گویند سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است.

معترضان و تشکل‌های غیر دولتی تجمع کننده در پارک ملی گلستان، خواهان امکانات و اعتبار بیش‌تر برای حفاظت از پارک گلستان و اختصاص حداقل یک فروند بالگرد ویژه برای مقابله با آتش سوزی در این منطقه شدند.

همچنین دستگیری و برخورد قضایی با مسببان آتش سوزی نیز از دیگر خواسته‌های معترضان بود.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از آتش‌سوزی‌های این پارک به طور عمدی و توسط شکارچیان متخلف ایجاد می‌شود تا به این وسیله محیط بانان پارک را سرگرم خاموش کردن آتش کنند و خود به شکار غیر قانونی بپردازند. با این‌حال تا به حال اقدام قضایی ویژه‌ای برای مقابله با آتش عمدی در این پارک جنگلی صورت نگرفته است.

آتش سوزی‌های گسترده حدود هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان را نابود کرده است

از دیگر خواسته‌های مهم معترضان، خروج جاده ترانزیت تهران-مشهد از داخل پارک ملی گلستان است. عبور این جاده از میان جنگل‌های گلستان باعث برهم خوردن تعادل اکولوژیک آن شده و همچنین شمار تلفات جانوران مختلف بر اثر برخورد با وسایل نقلیه را به شدت افزایش داده است. در شش ماهه گذشته سه قلاده پلنگ  نیز در اثر برخورد با خودروهای این مسیر تلف شده‌اند.

به گفته اداره کل محیط زیست استان گلستان، در طول یک سال گذشته حداقل ۱۵۰ گونه از انواع جانواران مختلف در این جاده کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، مسافران عبوری از این جاده نیز که بسیاری اوقات در کنار این مسیر اقدام به برافروختن آتش برای پخت و پز می‌کنند، عامل تعدادی از آتش سوزی‌های امسال در پارک ملی گلستان بوده‌اند.

با آن‌که در سال‌های گذشته تغییر مسیر این جاده و خروج آن از داخل پارک ملی گلستان به تصویب دولت ایران رسید اما تاکنون هیچ اقدامی برای عملی شدن آن انجام نشده است. سیل‌گیر بودن این جاده نیز باعث شد تا در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ تعدادی از مسافران بر اثر جاری شدن سیل در این مسیر کشته شوند.

برخورد با مسببان آتش سوزی از خواسته‌های تجمع کنندگان بود

تشکل‌های غیر دولتی که در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند از دولت خواستند کمبود نیروی انسانی و محیط بان در این پارک را جبران کند.

به گفته مسئولان پارک ملی گلستان، این پارک به حداقل ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر محیط بان نیاز دارد، در حالی که اکنون تنها ۵۰ نفر  در آن خدمت می‌کنند، که ۱۰ نفر آن‌ها نیز فقط کار اداری انجام می‌دهند و ۴۰ نفر باقی‌مانده نیز باید شیفت‌ها را بین خود تقسیم کنند.

تجمع‌کنندگان همچنین خواهان تجدید نظر در حکم اعدام غلامحسین خالدی، محیط بان منطقه حفاظت شده دنا شدند. این محیط بان به اتهام قتل یک شکارچی غیرمجاز به اعدام محکوم شده است. تشکل‌های زیست‌محیطی می‌گویند این حکم اعدام باعث دلسردی عمیق محیط بانان ایرانی می‌شود که در شرایط دشوار مجبور به انجام وظیفه هستند و هراز چندی نیز توسط شکارچیان مورد حمله قرار می گیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 61

    […]  تجمع اعتراضی حامیان محیط زیست در پارک ملی گلستان رادیو زمانه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ گروهی از حامیان محیط زیست در اعتراض به وضعیت نامناسب حفاظتی پارک ملی گلستان و بی توجهی سازمان‌های دولتی دست به تجمع اعتراضی زدند. […]