ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط جهانی قیمت نفت به زیر بشکه‌ای صد دلار

برای نخستین بار در۱۴ ماه گذشته، قیمت جهانی نفت به زیر صد دلار برای هر بشکه رسید. سقوط قیمت نفت در پی کاهش واردات نفت خام توسط چین صورت گرفته است.

برای نخستین بار طی ۱۴ ماه گذشته، قیمت جهانی نفت به زیر صد دلار برای هر بشکه رسید.

سقوط قیمت نفت در ۱۴ ماه گذشته بی سابقه بوده است

صبح روز دوشنبه ۸ سپتامبر، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، به ۹۹ دلار و ۹۵ سنت سقوط کرد.

کاهش قیمت جهانی نفت به دنبال کاهش واردات نفت خام توسط چین، ظرف یک ماه گذشته صورت می‌گیرد. رشد آرام اقتصادی و همچنین تولید فراوان نفت باعث شده است تا تقاضا برای خرید آن به طور کلی در بازارهای جهانی کاهش یابد. به این ترتیب از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی که قیمت نفت به ۱۱۵ دلار برای هر بشکه رسید، سقوط آن آغاز شد.

سقوط قیمت نفت در حالی است که انتظار می‌رفت با قوت گرفتن احتمال جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا، بازار جهانی نفت شاهد افزایش قیمت باشد. اسکاتلند دارای میدان نفتی بزرگ برنت است. طبق آخرین نظر سنجی‌‌ها در اسکاتلند، اکنون اندکی بیش از ۵۰ درصد از مردم این کشور طرفدار جدا شدن از پادشاهی متحد بریتانیا و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند هستند.

نفت خام آمریکا نیز روز دوشنبه به بشکه‌ای ۹۲ دلار و ۶۹ سنت رسید و به سقوط خود که از روز جمعه آغاز شده بود ادامه داد. در شش هفته گذشته سقوط قیمت نفت خام آمریکا ادامه داشته است.

سقوط قیمت نفت بودجه کشورهای عضو اوپک را با بحران مواجه می‌کند

سقوط قیمت نفت می‌تواند روی بودجه کشورهای صادر کننده تاثیر منفی بگذارد. روسیه که به خاطر نقشش در بحران اوکراین تحت تحریم‌های اقتصادی غرب قرار گرفته است، بیش از نیمی از بودجه خود را وامدار فروش نفت و گاز است.

کشورهای عضو اوپک از جمله ایران نیز به طور عمده بودجه خود را بر اساس فروش نفت خام تنظیم می‌کنند. سقوط قیمت نفت به زیر بشکه‌ای صد دلار، معادلات بسیاری از کشورهای عضو اوپک را که بودجه‌ خود را بر اساس نفت بالای صد دلار تنظیم کرده بودند، با مشکل مواجه خواهد کرد.

با این‌حال، نماینده عربستان سعودی در سازمان اوپک گفته است که احتمالا سقوط قیمت نفت موقتی خواهد بود و قیمت آن دوباره به بالای صد دلار در هر بشکه خواهد رسید.

تحولات در اوکراین، به ویژه نحوه پایدار ماندن آتش‌بس میان نیروهای دولتی و شورشیان نیز می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر گذار باشد.

با این حال، وقایع اخیر در خاورمیانه و به ویژه رویدادهای عراق و حملات گروه دولت اسلامی (داعش)، تاثیر اندکی بر بازارهای جهانی نفت گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    در حالیکه خاورمیانه در کشمکش وتنش و موشک باران غرق شده٬ کشتی ها نفتکش حکومت اسلامی و اقلیم کردستان و حتی دولت اسلامی داعش و...مثل روح سرگردان دراقیانوسها دربدر بدنبل خریدار نفت ارزان میباشند!! برنده  اصلی کارتر  و امریکا و  انگلیس بوجود اورنده دولت و حکومت اسلامی هستند.