ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای در ۳۰ سال گذشته

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که میزان دی اکسید کربن در هوا ۲۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و به همین دلیل آب‌های کره زمین اسیدی شده و زندگی آبزیان به خطر افتاده است.

سازمان جهانی هواشناسی در گزارش ۹ سپتامبر خود اعلام کرده که میزان دی اکسید کربن در هوا در مقایسه با قرن هجدهم ۲۳۵ درصد افزایش پیدا کرده. به همین دلیل آب‌های کره زمین اسیدی شده و زندگی آبزیان به خطر افتاده است.

سازمان جهانی هوا‌شناسی که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند در گزارشی که امروز، سه‌شنبه ۹ سپتامبر منتشر کرده، خبر داده که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ دی اکسید کربن در هوا به بالا‌ترین میزان خود در ۳۰ سال گذشته رسیده و گازهای گلخانه‌ای هم به بالا‌ترین حد در ۳۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده‌اند.

افزایش بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای در ۳۰ سال گذشته و آلودگی روزافزون هوا

گازهای گلخانه‌ای که عبارت‌اند از بخار آب، دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن، و اوزون باعث گرمایش زمین می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هوا‌شناسی افزایش میزان گازهای گل‌خانه‌ای باعث شده که تأثیرگذاری این گاز‌ها بر تغییرات جوی و گرمایش زمین به میزان ۳۴ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس پژوهش سازمان جهانی هوا‌شناسی، مهم‌ترین عامل گرمایش زمین و تغییرات جوی در سال‌های گذشته، گاز دی اکسید کربن بوده که از طریق صنایع و اتوموبیل‌ها و خانه‌های مسکونی وارد فضا می‌شود.

سازمان جهانی هوا‌شناسی گزارش می‌دهد که غلظت گاز دی اکسید کربن در هوا در سال‌های گذشته به اندازه ۳۶۹ در یک میلیون ذره افزایش پیدا کرده و در مقایسه با قرن هجدهم ۱۴۲ درصد افزایش داشته است.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) هم پیش از این اعلام کرده بود که میزان دی اکسید کربن موجود در هوا در ۸۰۰ هزار سال گذشته به بالا‌ترین حد خود رسیده است. برای اندازه‌گیری گاز دی‌اکسید کربن در هوا، ناسا در ژوئیه سال جاری ماهواره‌ای به فضا فرستاد.

در گزارش سازمان جهانی هوا‌شناسی آمده است که غلظت گاز متان و اکسید نیتروژن هم که هر دو جزو گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌آیند، سال گذشته به ترتیب به ۲۳۵ درصد و به ۱۲۱درصد رسیده است. میزان این گاز‌ها در هوا با وضعیت جوی کره زمین در دوران پیشاصنعتی سنجیده می‌شود. چنانکه از آمار سازمان جهانی هوا‌شناسی برمی‌آید، برای مثال میزان دی اکسید کربن در هوا در مقایسه با قرن هجدهم ۲۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها

میشل ژارو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در تحلیل داده‌‌های آخرین پژوهش این سازمان پیرامون تغییرات جوی می‌گوید: «ما با قطعیت می‌دانیم که آب و هوای کره زمین تغییر کرده و وضعیت جوی کره زمین به خاطر آلودگی‌هایی که انسان مسبب آن است، هر روز حادتر از قبل می‌شود. وضعیت جوی کره زمین را فقط با کاهش دادن میزان گازهای گلخانه‌ای می‌توان بهبود بخشید.»

به گفته کارشناسان از آغاز قرن بیست و یکم هوا گرم‌تر نشده، اما گرمای تولید شده در سال‌های گذشته در اقیانوس‌ها ذخیره شده و همین امر باعث می‌شود که پدیده گرمایش زمین ادامه پیدا کند.

افزایش میزان دی اکسید کربن، اسیدیته آب اقیانوس‌ها را افزایش داده و این پدیده اگر متوقف نشود، یک فاجعه زیست‌محیطی را در پی خواهد داشت. سازمان جهانی هوا‌شناسی می‌گوید میزان اسیدیته آب‌های جهان به بالاترین حد خود در ۳۰۰ میلیون سال گذشته رسیده است.

هنوز معلوم نیست که اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها چه تأثیری در زندگی آبزیان دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.