ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰۰ عنوان کتاب از ۶۵ ناشر ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

اتحادیه ناشران کتاب‌هایی را از ناشران مورد وثوق دستچین کرده و در دو غرفه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌کند. قانون حق تکثیر همچنان یک چالش بزرگ است.

اتحادیه ناشران در یک نشست خبری که چهارشنبه، ۱۹ شهریور ماه در سرای قلم برگزار شد اعلام کرد که ۲۰۰ عنوان کتاب از ۶۵ ناشر ایرانی را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب کرده است.

شصت و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از ۸ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۶ تا ۲۰ مهرماه ۱۳۹۳) برگزار می‌شود. این نمایشگاه از نظر خرید و فروش حقوق آثار و ارتباط ناشران جهان با هم مهم‌ترین نمایشگاه کتاب جهان به شمار می‌آید.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که یک نهاد دولتی است با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دو غرفه برگزار می‌کند. غرفه کتاب بزرگسال ۲۰۰ متر و غرفه ادبیات کودک و نوجوان ۴۰ متر مساحت دارد.

رفیع احمدجواهری، عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست خبری سرای قلم خبر داد که ۶۵ ناشر ایرانی ۸۵۰ عنوان کتاب را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای اتحادیه ناشران ارسال کرده بودند. اتحادیه ناشران از این میان ۲۰۰ عنوان کتاب را برگزیده است.

از ایران ۱۵ ناشر و آژانس ادبی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کنند. نام مجمع ناشران دفاع مقدس و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و آژانس ادبی غزال اعلام شده است.

ناشران مستقلی که از امکان شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت محروم مانده‌اند، آثارشان را برای اتحادیه ناشران فرستادند. قرار بود که از هر ناشر مورد وثوق حداکثر هفت عنوان کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب شود. اما در عمل بر تعداد ناشران افزوده و از عناوین کتاب‌های آنان کاسته شد.

۲۰۰ عنوان کتابی که در غرفه‌های ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌شوند قلمروهای زیر را دربرمی‌گیرند:

۱۴ عنوان حقوقی
۲۵ عنوان مذهبی
۷ عنوان علمی، آموزشی
۱۸ عنوان سیاسی، فرهنگی
۲۸ عنوان هنری
۹۵ عنوان ادبی
۲۵ عنوان مجموعه شعر
۱۰ عنوان روان‌شناسی
۲۲ عنوان نمایشنامه
۱۳ عنوان کتاب‌های متفرقه

این دومین دوره‌ای است که اتحادیه ناشران با مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی حضور گروه دستچین‌شده‌ای از ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را سازماندهی می‌کند.

به گفته رفیع احمد جواهری در نشست خبری سرای قلم، سال گذشته ۴۰۰ عنوان کتاب از طرف ۴۲ ناشر ارسال شده بود که از این میان ۳۰۰ عنوان در غرفه ایران عرضه شد.

در نشست خبری سرای قلم، برزو سریزدی به نمایندگی از انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز خبر داد که ۲۴۶ عنوان کتاب کودک و نوجوان برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب شده که از این میان ۶۰ درصد عناوین جدید را دربرمی‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین موانع عرضه کتاب فارسی در نمایشگاه‌های کتاب در جهان معضل حق تکثیر است.

سریزدی در این نشست خبری گفت: «مهم‌ترین هدف ما از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، حضوری آبرومندانه است. البته بحث فروش رایت و مبادله آن، مسئله مهمی است که به نظر می‌رسد تنها با پذیرش کپی‌رایت امکان‌پذیر است.»

او همچنین از «تجربه‌های ناخوشایند» در نحوه عرضه آثار ایرانی در نمایشگاه‌های کتاب در جهان اشاره کرد و خواستار رعایت حقوق ناشران و مؤلفان خارجی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.