ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سیاست‌گذاری‌های موسیقی را دلالان اتخاذ می‌کردند»

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی از سلطه دلالان بر موسیقی کشور خبر داد. دولت قصد دارد با توجه خاص به موسیقی نواحی و موسیقی سنتی، به صنعت موسیقی رونق دهد.

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی از زیرمجموعه‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گروهی از موسیقیدانان کرد سنندجی دیدار کرد. او در این دیدار خبر داد که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در زمانی که حمید شاه‌آبادی، معاونت هنری ارشاد را به عهده داشت، دلالان سررشته امور موسیقی کشور را در دست گرفته بودند. دولت قصد دارد با توجه خاص به موسیقی نواحی و موسیقی سنتی، از موانع اخذ مجوز بکاهد و به صنعت موسیقی رونق دهد.

پیروز ارجمند در دیدار با موسیقی‌دانان کرد سنندجی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت برنامه‌ای برای اصلاح ساختار دفتر موسیقی ارائه داده که تاکنون فقط بخشی از آن تحقق پیدا کرده است.

پیروز ارجمند با اشاره به سودجویی‌ها و دلالی‌ها در زمینه تولید موسیقی در کشور گفت: «متأسفانه در گذشته بحث مافیای بخش تولید به عنوان مسئله بسیار بدی وجود داشت و الان نیز تا حدودی وجود دارد.»

در دولت پیشین علیرضا پاشایی ریاست دفتر موسیقی وزارت ارشاد را به عهده داشت. این دفتر در سال ۱۳۹۰ شورایی را به نام «شورای تخصصی موسیقی پاپ» برای نظارت بیشتر بر این‌گونه از موسیقی مردم‌پسند پدید آورد. تنها وظیفه «شورای تخصصی موسیقی پاپ» تأیید آلبوم‌های موسیقی و اشعار آنها بود.

وزارت ارشاد اعلام کرده بود: «اشعار اگر برای موسیقی پاپ کار شود به صورت شخصی نمی‌توانند اقدام کنند، باید از طریق یکی از شرکت‌های تهیه و تولید آثار صوتی ارائه شود.» به این ترتیب زمینه‌های دلالی و واسطه‌گری فراهم آمده و از صدور مجوز آلبوم‌های موسیقی یک کسب پردرآمد ساخته بود.

به گفته پیروز ارجمند «کوتاه‌ کردن دست مافیا و دلالان موسیقی در کشور با توجه به اینکه حتی احساس می‌شود این افراد در بدنه اداری نیز وجود دارند کار ساده‌ای نبود.»

به گفته مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گذشته متأسفانه کار به جایی رسیده بود که سیاست‌گذاری‌های موسیقی را دلالان اتخاذ می‌کردند و دولت کمترین نقشی در سیاست‌گذاری موسیقی نداشت.»

ارجمند افزود: «دفتر موسیقی ایران به دلیل بی‌تدبیری‌های دولت قبلی در حقیقت مخروبه‌ای بود که تحویل گرفتم و جمع‌ کردن آن کار بسیار دشواری بود ولی خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است.»

اکنون دفتر موسیقی ظاهراً قصد دارد با ساده‌تر کردن روند صدور مجوز دست دلالان را کوتاه کند و به صنعت موسیقی کشور را با تأکید بر موسیقی سنتی و موسیقی نواحی و فاصله گرفتن از موسیقی «پاپ حلال» رونق بدهد. برای رسیدن به این هدف، در نخستین گام هنرمندان می‌توانند از مهرماه سال جاری از طریق سامانه دفتر موسیقی در اینترنت پرونده اثرشان را پیگیری کنند.

به گفته پیروز ارجمند در ایران صنعت موسیقی هفت برابر بیش از صنعت سینما درآمدزاست. اما موسیقی به دولت وابسته است و کمبود اعتبارات در زمینه موسیقی مانع از رشد این صنعت در ایران شده است. در دولت حسن روحانی بودجه خاصی برای موسیقی در نظر گرفته نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.