ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰ درصد معلمان چابهار غیر بومی هستند

حداقل ۸۰ درصد از فرصت‌های شغلی - آموزشی منطقه بندر چابهار به افراد غیر بومی واگذار شده است.

در حالی که کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در ایران در طول سال‌های گذشته در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است، تنها ۳۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی و ۱۰ درصد معلمان مقطع متوسطه مدارس بندر چابهار را نیروهای بومی منطقه تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، بر اساس آمار و اطلاعات موجود، تنها ۳۰ درصد معلمان مقطع ابتدایی و ۱۰ درصد معلمان مقطع متوسطه مدارس چابهار را نیروهای بومی منطقه تشکیل داده‌اند و این به معنی واگذاری حداقل ۸۰ درصد از فرصت‌های شغلی آموزشی این منطقه به افراد غیر بومی است.

شهداد بلوچ، رئیس شورای شهر شهرستان چابهار، از عدم جذب نیروهای بومی در آموزش و پروش این شهرستان خبر داده است. وی گفته است: «در حالی‌که نیروهای بومی منطقه توانایی‌های کافی و لازم را در زمینه‌ تدریس و مدیریت مراکز آموزشی منطقه دارند تا به امروز این مسئولیت‌ها به نیروهای غیربومی واگذار شده است.»

این مقام مسئول با تاکید بر نرخ بیکاری در منطقه بلوچستان گفت: «در شرایطی که فرصت‌های شغلی مرتبط با آموزش و پرورش چابهار به افراد غیربومی که سابقه کاری آن‌ها در ‌‌نهایت به دو سال می‌رسد واگذار شده است، طبیعی است که شاهد نارضایتی نیروهای توانمند بومی باشیم.»

وضعیت کنونی تقسیم فرصت‌های شغلی در آموزش و پرورش چابهار در حالی است که طبق بخشنامه کشوری آموزش و پرورش افراد با سابقه‌ کاری زیر ۱۵ سال حق احراز چنین پست‌هایی را ندارند.

به گفته شهداد بلوچ، توزیع ناعادلانه فرصت‌های شغلی موجود در آموزش و پرورش چابهار تنها به حرفه معلمی محدود نمی‌شود: «هم اکنون از ۱۱۴ مدیر شاغل در آموزش و پرورش شهرستان چابهار تنها ۲۵ نفر از نیروهای بومی منطقه انتخاب شده‌اند.»

از ۴۰ نفر نیروی اداری شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان چابهار نیز تنها ۱۴ نفر نیروی بومی منطقه هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای بومی حوزه آموزش این منطقه در واکنش به این رویه تبعیض‌آمیز طی نامه‌های مراتب عدم رضایت خود را به اطلاع رییس‌جمهوری و مشاور وی در امور اقوام، استانداری، فرمانداری، دفتر امام‌جمعه، مجمع نمایندگان استان، شورای اسلامی شهر، دفتر حراست اداره کل آموزش و پرورش استان، دفتر بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان رسانده‌اند.

شهداد بلوچ با اشاره به اصل ۱۹ قانون اساسی، با تاکید بر اینکه شرایط پیش آمده در آموزش و پرورش شهرستان چابهار موجب نوعی مرزبندی افراد به خودی و غیرخودی شده است، از مسئولان استانی و کشوری خواست تا حداقل در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به این رویه تبعیض‌آمیز که موجب تاثیرات نامطلوب در امر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان منطقه شده است، خاتمه دهند.

چابهار یکی از شهرها و بندری در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که نزدیک‌ترین راه دسترسی ایران به آ‌ب‌های اقیانوسی است و از این‌رو از سراسر کشور در این منطقه به کسب و کار مشغول هستند. فرصت‌های شغلی اما کمتر در اختیار افراد بومی قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران درباره بلوچستان در خردادماه، «ﻧﺮخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﻗﺘﺼﺎدی که ارتباط مستقیمی با درﺻﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ در ﺳﻦ ﮐﺎر و ﻓﻌﺎل، ﺷﺎﻏﻞ ﯾﺎ ﺑﯿﮑﺎر دارد در سیستان و بلوچستان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ غالباً پایین‌ترین میزان کشور را از آن خود کرد و به عبارت دیگر این استان طی سالیان گذشته همواره با درصد بالایی از جوانان بیکار مواجه بوده است».

محمدحسین جلالی مدیر کل دفتر اطلاعات و آمار استانداری سیستان و بلوچستان به ایرنا گفته است: «مطابق تعاریف و مفاهیم آماری که ما در اختیار داریم که مبتنی بر خوداظهاری افراد است، بیکاری کلی استان طی سال گذشته ۱۱/۴ درصد و در جمعیت جوان ۱۰ تا ۲۴ به میزان ۲۵/۴ درصد بود.»

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار استانداری سیستان و بلوچستان افزوده، نرخ بیکاری با آنچه در جامعه وجود و عینیت دارد، متفاوت است. به گفته او در آمار رسمی افرادی که در هفته یک ساعت کار مفید انجام می‌دهند، شاغل محسوب می‌شوند.

وعده‌های روحانی

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری یکی از نخستین سفرهای خود را به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داد.

او در این انتخابات بیشترین میزان رای را در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی به دست آورد. رئیس‌جمهوری ایران در استان سیستان و بلوچستان را پیوند با مشکلات اقتصادی وعده‌هایی به مردم این استان داد.

حسن روحانی گفت، در دولت یازدهم تحولاتی در زمینه «گازرسانی به ایرانشهر، زاهدان، خاش، زابل و چابهار»، «آبرسانی»، «توسعه معادن و بنادر و راه‌آهن» و «ترانزیت در استان سیستان و بلوچستان» رخ خواهد داد.

به گفته او همزمان با این سفر، تلاش برای کشف و شناسایی معادن ذی‌قیمت مس، روی، قلع، طلا و آهن استان شروع می‌شود و هشت گروه شناسایی برای استخراج معادن این استان آغاز به کار می‌کنند.

حسن روحانی درباره تلاش‌هایی که وعده اجرای آنها را به مردم سیستان و بلوچستان در آینده داده گفته بود: «تلاش ما نه به خاطر این است که شما بیشترین رای خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری به خط اعتدال دادید که البته آرای شما برای من افتخار است، اما اگر مردم این استان حتی یک رای هم به من نمی‌دادند ما باز هم توسعه استان را وظیفه خود می‌دانستیم.»

برخی از مسئولان جمهوری اسلامی بارها خبر از تعطیلی پروژه‌های اقتصادی در این استان طی سال‌های گذشته داده بودند.

محمد حسین جلالی در آخرین گفت‌وگوی خود با ایرنا در پیوند با عقب‌ماندگی بخش صنعت در سیستان و بلوچستان گفته است:‌ «طی سال‌های اخیر برخی شهرک‌های صنعتی استان به دلیل پرداخت نشدن یارانه به بخش تولید، تعطیل شدند.»

پیش از آن حسینعلی شهریاری به برخی کارهای زیرساختی مانند «پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد، پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، پروژه پتروشیمی چابهار و سدهای در دست احداث» اشاره کرده بود که در این استان متوقف شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.