ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی افزایش مرگ کارگران

«پیمانکاران باید گواهینامه صلاحیت ایمنی بگیرند»

کانون ایمنی و بهداشت استان تهران اعلام کرده است از این پس تمامی پیمانکاران، باید «قبل از بستن هرگونه قرارداد»، از اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور، گواهینامه صلاحیت ایمنی دریافت کنند.

در پی افزایش مرگ کارگران در حوادث ناشی از کار، کانون ایمنی و بهداشت استان تهران اعلام کرده است که تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی که به عنوان پیمانکار مشغول فعالیت هستند موظفند «قبل از بستن هرگونه قرارداد پیمانکاری»، از اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور، گواهینامه صلاحیت ایمنی دریافت کنند.

سقوط از بلندی با ۴۵ درصد بيشترين علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می دهد

سازمان پزشکی قانونی گزارش داده است که در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲)، ۱۲ هزار و ۴۳۶ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد مرگ‌های ناشی از حوادث کار طی سال‌های گذشته، روندی صعودی داشته؛ به‌طوری که این آمار از مرگ ۶۹۷ نفر در سال ۸۳ به یکهزار و ۹۹۴ نفر در سال ۹۲ رسیده است. این در حالی است که به گفته احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، «فقط ۱۰ درصد کشته‌شدگان حوادث کاری سال ۹۲ بیمه بودند

آمار و اطلاعات موجود در سال جاری نیز نشان می‌دهد در چهار ماهه نخست سال ۹۳، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث حین کار نسبت به مدت مشابه در سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.

از این‌رو محمد گنجی‌کیا رئیس هیئت مدیره کانون ایمنی و بهداشت استان تهران اعلام کرده است با تصویب شورای‌ عالی حفاظت فنی، از این پس کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که به‌عنوان پیمانکار مشغول فعالیت‌ هستند، ملزم به دریافت «گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری» از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهند بود.

گنجی‌کیا با اعلام این خبر درباره دلایل این تصمیم به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «به‌دلیل مقطعی بودن کارهای پروژه‌ای، پیمانکاران رعایت ایمنی را جزو «هزینه‌»‌های خود در نظر می‌گیرند.»

«گواهینامه صلاحیت پیمانکار» اما ابزاری در جهت جلوگیری از ادامه این طرز تفکر کارفرمایان به قصد مجبور ساختن‌ آنان برای بالا بردن ضریب ایمنی کارگران به حساب می‌آید.

بر اساس آمار رسمی از هر ۱/۱ ریال هزینه ۲/۲ بازگشت سرمایه ناشی از رعایت ایمنی در کار وجود دارد. به گفته رئیس هیئت مدیره کانون ایمنی و بهداشت استان تهران، تدوین آیین‌نامه اخیر «ایمنی در امور پیمانکاری»،  برای تامین امنیت نیروی انسانی و منابع مادی کشور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار همراه با آموزش نیروی انسانی در ارتقای فرهنگ ایمنی است و کارفرما را متعهد می‌سازد تا بحث ایمنی و بهداشت کار کارگران را جدی‌ تلقی کند.

مرگ ۶۵۷ کارگر در سال جاری

در چهار ماهه نخست سال جاری، ۱۰ هزار و ۱۰۹ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۴ درصد رشد داشته است.

سال گذشته ۲۹ دی‌ماه، در پی آتش‌سوزی در یک واحد تولیدی پوشاک واقع در خیابان جمهوری تهران، دو کارگر زن کشته شدند

۶۵۷ نفر در چهارماه نخست سال جاری در اثر حوادث حین کار جان خود را از دست داده‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۳۲ نفر بوده، افزایشی چهار درصدی را نشان می‌دهد.

از مجموع کسانی که در پی حوادث کاری جان خود را از دست داده‌اند، ۶۵۱ نفر مرد و شش نفر زن بودند. در مدت مشابه سال قبل، ۶۲۴ مرد و هشت زن در حوادث کار جان خود را از دست دادند.

در اين مدت استان‌های تهران با ۱۹۰ نفر، خراسان رضوی با ۵۰ و البرز با ۳۸ نفر بيشترين و استان‌های بوشهر، خراسان شمالی، کهگيلويه و بويراحمد با دو، ايلام و لرستان با سه و کردستان و خراسان جنوبی با چهار کمترين آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

‌بر پايه آمارهای موجود در حوادث کار چهار ماهه امسال، سقوط از بلندی با ۴۵ درصد بيشترين علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می دهد و پس از آن اصابت جسم سخت با ۲۴.۵ و برق گرفتگی با ۱۲.۳ درصد از عمده ترين دلايل مرگ در حوادث کار به شمار می‌آيد.

در حوادث کار چهارماهه نخست سال جاری، ۱۰ هزار و ۱۰۹ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۴ درصد رشد داشته است.

در تیرماه سال جاری نیز ۱۹۶ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.