ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار ظریف با اشتون در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک

هدف از دیدار وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنظیم برنامه مذاکرات اتمی در نیویورک عنوان شد. این گفت‌وگوها پنجشنبه ۱۸ سپتامبر آغاز می‌شود.

در حاشیه شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ظهر چهارشنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در منزل سفیر ایران در سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند. هدف از این دیدار در قالب «نهار کاری»، تنظیم برنامه مذاکرات اتمی در نیویورک اعلام شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک با هم دیدار کردند.

طبق برنامه اعلام شده، پس از  پایان این دیدار، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به مقر شورای روابط خارجی آمریکا می‌رود و در یک نشست به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

پنجشنبه ۲۷ شهریور/۱۸ سپتامبر هفتمین دور مذاکرات جامع اتمی بین ایران و گروه ۵+۱ برگزار می‌شود. محمد جواد ظریف، سرپرستی گروه مذاکره‌کننده ایرانی را به عهده دارد و کاترین اشتون سرپرستی و نمایندگی گروه ۵+۱ را که شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان است.

در مذاکرات «وین۶» ایران و گروه ۵+۱ به دلیل اختلافات بنیادین نتوانستند به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند و به همین جهت مذاکرات را به مدت چهار ماه تمدید کردند.  هم از این روی از مذاکرات نیویورک به عنوان مذاکرات سرنوشت‌ساز یاد می‌شود.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۵+۱ گفته است اگر ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را کاهش ندهد، توافق حاصل نمی‌شود. او در جمع ۲۰۰ سفیر خارجی مقیم واشنگتن گفت که دور بعدی مذاکرات ممکن است آخرین فرصت برای حل نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی ایران باشد. به این جهت دولت روحانی که مهم‌‌ترین مأموریتش دستیابی به توافق جامع هسته‌ای است، تا ۲۴ نوامبر/چهارم آذر ماه فرصت دارد با جامعه جهانی به توافق برسد.

میزان و ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران، تأسیسات غنی‌سازی فوردو و راکتور آب سنگین اراک همچنان از مهم‌ترین اختلافات بین ایران و گروه ۵+۱ است. برنامه موشکی ایران هم یکی دیگر از چالش‌هاست.

در مقابل ایران انتظار دارد که غرب تحریم‌هایش را لغو کند.

۶ دور مذاکرات فشرده هسته‌ای در وین، حاصلی جز متن پیش‌نویس توافقی نهایی با نکات مبهم بسیار در بر نداشته است.

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل امکان دارد وزیران خارجه ایران و گروه ۵+۱ با یکدیگر مذاکره کنند. حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. احتمال داده می‌شود که رییس جمهوری ایران از این سفر برای دیدار و گفت‌و‌گو با سران کشورهای گروه ۵+۱ استفاده کند.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد تیم ایران احتمال داده که مذاکرات نیویورک به نتیجه نرسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    تو ایران هزار اخم و تَخم و ناسزاگوئی به عالم و عالمیان ، همینکه پاشون میرسه به ممالک کفر چه خنده های شیرین و " تو که منو کشتی" تحویل طرف میدهند. آدم خنده های " هسته ای!" ظریف را میبیند تمام غُصه های عالم را فراموش می کند.

  • farid

    بازهم لبخند و شام و عکس و مذاکره برای مذاکره! پول این مسافرتهی سیاحتی و تفریحی اهم از جیب مردم ایران !