ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجاوز جنسی به کودکان کار؛ علت اصلی ابتلا به ایدز

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران بار دیگر تأکید کرد که بیشترین موارد ابتلا به ایدز نزد کودکان کار و خیابان، ناشی از تجاوز جنسی است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران بار دیگر تأکید کرد که بیشترین موارد ابتلا به ایدز نزد کودکان کار و خیابان، ناشی از تجاوز جنسی است. او پیش‌تر هم گفته بود که از یک هزار کودک مورد مطالعه، ۴ تا ۵ درصدشان مبتلا به ویروس HIV مثبت هستند.

«بیشترین میزان شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان در سنین بین ۱۰ تا ۱۸ سال است.» این را دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران می‌گوید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز جمعه ۲۸ شهریور به نقل از مینو محرز نوشت که بیشترین راه ابتلا در میان این کودکان، تجاوز جنسی چه در بین دختران و چه در بین پسران بوده است.  وی اعتیاد گروه‌های سنی بالاتر در میان این کودکان را، از راه‌های دیگر انتقال ایدز برشمرده است.

دکتر محرز عنوان کرده که پژوهش قبلی روی یک هزار کودک افغان و شماری کودک ایرانی انجام شده که دلایل حضورشان در خیابان متفاوت بود: «مثلا یک گروه به دلیل اعتیاد پدر و مادر در خیابان گل‌فروشی می‌کردند.» او تحقیق جدیدی در این زمینه را ضروری خواند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران خواسته که ارگان و سازمان مسئولی برای پیشگیری از ابتلای بیشتر کودکان کار خیابان به ایدز مشخص شود تا وضعیت خانوادگی ‌آنها را شناسایی و مبتلایان را ساماندهی کند.

پژوهشی که دکتر محرز به آن اشاره کرده، مربوط به سال ۱۳۸۷ است. او در دی‌ماه ۱۳۹۲ نیز آمار کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت را “تکان‌دهنده” و “بسیار وحشتناک” خوانده بود.

در دهم آذرماه ۱۳۹۲، علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران، به مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرده بود که طبق تحقیق از یک هزار کودک کار و خیابان، ۲۹ درصد افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله رابطه جنسی داشته‌اند و ۱۴۴ نفرشان دارای چند شریک جنسی بودند.

فرشید یزدانی، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران هم در بهار ۱۳۹۲ گفته بود که نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز ۴۵ برابر جامعه است. روزنامه «تهران امروز» آن زمان در گزارشی به نقل از یزدانی نوشت: «یک سوم کودکان مبتلا به ایدز ۱۰ تا ۱۴ سال و دو سوم آنها ۱۵ تا ۱۸ سال دارند.»

طبق پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

«زباله‌گردی» و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز نیز یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود.

آمار دقیقی از میزان بچه‌های کار و خیابان در ایران در دست نیست و برخی منابع از وجود دو ميليون و ۵۰۰ هزار کودک کار یاد کرده‌اند.

نتیجه مطالعه‌ای روی کودکان خیابانی در سال ۱۳۸۹ در جنوب تهران نشان می‌داد که  بیش از دو سوم کودکان مورد تحقیق، از افسردگی پنهان و آشکار رنج می‌بردند و در معرض سوءاستفاده جنسی قرار گرفته بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرد چهل ساله مجرد

    من از دلایل اصلی این فجایع گفتم در این لینک. ولی شمامنتشر نکردید. ولی من دستبردار نیستم این قدر در سایت میننوسم بالاخره منتشر کنید http://www.radiozamaneh.com/275478

  • Masoud

    تیرماه امسال، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران گفته بود میزان شیوع ابتلا به ایدز در بین کودکان خیابانی ۴۵ برابر کل جامعه است. او در بازدید از یک مرکز خیریه درمانی مخصوص کودکان کار و خیابان، از خیرین خواسته بود که از کودکان کار بیشتر حمایت کنند.!!!!