ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نرخ مرگ‌‌ومیر کودکان طی ۲۰ سال نصف شده است»

یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد که مرگ و میر کودکان در ۲۰ سال گذشته کاهشی جدی داشته اما هنوز سالانه شش میلیون کودک پیش از پنج سالگی به دلایل مختلف از دنیا می‌روند.

یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد که مرگ و میر کودکان در دو دهه گذشته کاهشی پنجاه درصدی داشته اما هنوز سالانه شش میلیون کودک پیش از پنج سالگی به دلایل مختلف از دنیا می‌روند.

سینه‌پهلو، اسهال و مالاریا، سه علت اصلی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال هستند. بیماری‌های عفونی و قبل از همه، ایدز یا سرخک در رده‌های بعد این دلایل قرار دارند. این رده‌بندی که یونیسف در در سال ۱۹۹۰ منتشر کرده، هنوز پس از ۲۳ سال تغییر چندانی نکرده اما میزان مرگ‌ومیر کودکان بر اثر این بیماری‌‌ها نصف شده است.

یونیسف در سال ۱۹۹۰ آمار داده بود که از بین ۱۰۰۰ مورد تولد، ۹۰ مورد همراه با مرگ است اما این تعداد در ۲۰۱۳ به ۴۶ مرگ در میان ۱۰۰۰ تولد کاهش یافته است. در سال ۱۹۹۰ در سراسر جهان، ۱۲ میلیون و هفتصد هزار کودک زیر پنج سال چشم از جهان فرو بسته بودند  اما در سال ۲۰۱۳، این رقم به ۳/ ۶ میلیون تنزل یافته است.

کارگاه حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید در ۲۳ سال گذشته، مجموعا ۲۲۳ میلیون بچه، قبل از رسیدن به سن پنج سالگی درگذشته‌اند.

یونیسف تاکید می‌کند که مرگ‌ومیر کودکان اساسا در همه جهان کمتر شده و بخش بزرگی از این کاهش آمار، مدیون مراقبت‌های بهداشتی و جسمانی از مادر و فرزند در کشورهای فقیر از جمله آنگولا، سومالی، سیرالئون، لسوتو، افغانستان یا  پاکستان است.

در گزارش یونیسف آمده که در دو دهه گذشته، جان ۱۰۰ میلیون کودک به دلیل تامین‌های بهداشتی و پزشکی بهتر، نجات یافته است. از این تعداد، ۲۴ میلیون مورد  مربوط به نوزادان تازه متولد شده بوده است.

بنا بر آمار سازمان ملل، در دو دهه گذشته، هر سال یک میلیون نوزاد کمتر از سال قبل در زمان تولد مرده‌اند. به این ترتیب، نرخ مرگ و میر نوزادان ۴۰ درصد کاهش یافته و از ۷/ ۴ میلیون نوزاد در سال ۱۹۹۰ به ۸/ ۲ میلیون نوزاد در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

در کشورهای فقیر آمار مرگ نوزادان کاهش داشته اما همچنان بسیاری کودکان زیر پنج ساله به خصوص در جنوب آفریقا یا جنوب آسیا چشم از جهان فرو می‌بندند. در جنوب آفریقا از هر ۱۱ کودک، یکی قبل از پنج سالگی می‌میرد اما در کشورهای توسعه یافته، این میزان یک به ۱۵۹ است.

یکی از دلایل این تفاوت نرخ، به شرایط زایمان بر می‌گردد. ۴۴ میلیون مورد تولد در سال، بدون کمک یک قابله یا پرستار آموزش‌دیده اتفاق می‌افتد و نوزاد به دلیل عوارض ناشی از وضع حمل غیربهداشتی و غیراصولی می‌میرد.

یک واقعیت تلخ دیگر: هنوز در بسیاری نقاط جهان، رسیدگی و مراقبت لازم از نوزادان به عمل نمی‌آید. یونیسف می‌گوید تنها ۴۳درصد نوزادان در بدو تولد شیر مادر می‌خورند؛ حال آن که شیر مادر در نخستین روزها و ساعات زندگی، خطر مرگ نوزاد را ۴۴ درصد کاهش می‌دهد.

افغانستان بالاترین میزان مرگ ومیر نوزادان و مادران را در بین کشورهای دنیا دارد. در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که از هر کودک افغان، یک نفر جان خود را قبل از پنج سالگی از دست می‌دهد.

گزارش اخیر یونیسف روز سه‌شنبه ۱۶ سپتامبر منتشر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی «نرخ مرگ‌‌ومیر کودکان طی ۲۰ سال نصف شده است» | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: یونیسف در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد که مرگ و میر کودکان در دو دهه گذشته کاهشی پنجاه درصدی داشته اما هنوز سالانه شش میلیون کودک پیش از پنج سالگی به دلایل مختلف از دنیا می‌روند. […]