ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کروچیدن لذت کار خانگی

در حالی که بازار رقابت برای سرآشپزهای بزرگ داغ است، خیلی‌ها هم کارهای خلاقانه را از خانه خودشان شروع می‌کنند.

خوردن یکی از لذت‌های انکار ناپذیر بشر است. همچنان که از طعم خوب غذاها و شیرینی‌‌ها لذت می‌بریم، دیدن ظاهر زیبای آنها نیز اشتهایمان را دوچندان می‌کند و بر لذت‌مان می‌افزاید. اگر چیزی هم خوشمزه باشد و هم زیبا، علاوه بر حس چشایی، حس زیبایی‌شناسی ما هم ارضا می‌شود. به همین دلیل است که چیدن میزهای زیبا، آراستن سفره و غذا پختن همراه با تزیین‌های مبتکرانه، همواره یکی از دلمشغولی‌های کسانی بوده که به ظاهر غذا اهمیت می‌دهند.

شیرینی‌پزی هم یکی از حرفه‌هایی است که می‌توان در آن خلاقیت بسیاری داشت و شیرینی‌های زیبا و خوشمزه پخت و لذت برد. در حالی که بازار رقابت برای سرآشپزهای بزرگ داغ است، خیلی‌ها هم کارهای خلاقانه را از خانه خودشان شروع می‌کنند؛ مثلا بیسکوییت‌هایی درست می‌کنند که هر کدام یک اثر هنری است.

زنی ایرانی، ساکن تهران، به نام سارا، یکی از آنهاست. او که خلاقیت خود را در بیسکوییت‌سازی به کار گرفته،  فارغ‌التحصیل رشته شهرسازی و  سازنده « کروچه»، بیسکوییت‌های طراحی شده است. سارا پس از پایان تحصیلاتش به کار شهرسازی مشغول بوده اما مدتی است در کنار آن، تولید کروچه را در کارگاه خانگی‌‌اش شروع کرده‌است.

رادیوزمانه با سارا گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده که می‌خوانید.

کروچه با بیسکوییت‌های معمولی چه فرقی دارد؟

کروچه نوعی بیسکوییت است که با نقش‌های متفاوت طراحی می‌شود که این طراحی وجه تمایز آن با بیسکوییت‌های موجود در بازار است. بخشی از انتخاب طرح و شکل کروچه‌ها به عهده خودم و بخش دیگر بر اساس سلیقه و انتخاب مشتری‌هایم است. این طرح‌ها از نقش‌های ساده تا پیچیده، به صورت دستی و تک تک روی بیسکوییت‌ها منتقل می‌شود و در نهایت در جعبه‌های متناسب با طرح و اندازه آن بسته‌بندی می‌شود.

چطور شد که به این ایده رسیدی؟

بعد از فارغ‌التحصیل شدن به علت شرایط نامساعد کاری  در رشته شهرسازی در چند سال اخیر، دوره‌های اشتغالم منقطع و کوتاه بود و متأسفانه با وجود علاقه و تلاشم برای پیدا کردن کار مرتبط، بیکاری‌های طولانی مدتی را تجربه کردم. بنابراین طبیعی بود که در شرایط مالی مناسبی نباشم. قصه کروچه از یکی از همین بی‌پولی‌ها شروع شد، زمانی که امکان لازم را برای سفارش و تهیه چنین محصولی نداشتم. پس فکر کردم چرا خودم دست به کار نشوم و شروع کردم. آن روزها فکر نمی‌کردم شیرینی‌پزی محدود من برای مصارف شخصی، روزی به بخشی از شغلم تبدیل شود. کم کم بازخوردهای مثبتی از اطرافیان گرفتم و برای عرضه محصول کوچک خانگی‌ام تشویق شدم و به تدریج کار بالا گرفت، تا امروز.

معنای کروچه چیست؟

کروچه از فعل کروچیدن به معنی جویدن می‌آید.

مشتری‌ها چه افراد یا گروه‌هایی هستند؟

کروچه با توجه به قابلیت طرح و شکل‌پذیری، مناسب افراد و گروه‌های متعدد است با منظورهای مختلف. مثل هدیه دادن، پذیرایی در مهمانی‌های رسمی یا خانوادگی و البته کافه‌ها.

آیا با این شغل می توانی مخارج زندگی تان را تامین کنی؟

در حال حاضر، شغل من هنوز در مرحله کارگاه کوچک خانگی است. اما با شناختی که در این مدت از بازار این کار پیدا کرده‌ام، مطمئنم در صورتی که امکان توسعه بیشتر آن برایم ایجاد شود، سودآوری قابل توجهی خواهد داشت.

چطور برای محصولاتت بازاریابی می‌کنی؟

مشتری‌ها بیشتر از طریق اینترنت و صفحه فیس‌بوک کروچه با این کار آشنا می‌شوند. در مورد کافه‌ها بازاریابی را بیشتر حضوری انجام می‌دهم.

محصولات چطور به مشتری‌ها تحویل داده می‌شوند؟

محصولات در تاریخ و ساعتی که مشتری‌ها معین می‌کنند فرستاده می‌شوند. در تهران با پیک و برای شهرهای دیگر و خارج از کشور از طریق یک شرکت پستی داخلی و بین‌المللی.

چقدر از این کار لذت می بری؟

خب من فعلا تمام مراحل کار را خودم به تنهایی انجام می‌دهم و باید بگویم آماده کردن کروچه‌ها از مرحله  پخت، تا طراحی و بعد بسته‌بندی حوصله، زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد. اما من از لحظه لحظه این کار لذت می‌برم و با وجود خستگی فیزیکی کار، از انجامش احساس شادمانی می‌کنم. مخصوصا از قسمت طراحی که انگار یک صفحه سفید دارم که باید با ظرافت نقاشی‌اش کنم. این کار زیبا و نویی است که ظرفیت زیادی دارد و هر قدم اش با قدم قبلی فرق می‌کند. سفارش‌های متفاوتی که همراه با سلیقه‌های مختلف مردم توأم است و قرار است باعث شادی و شیرین‌کامی افراد باشد. فضایی پر از عطر و طرح و رنگ و شیرینی. از طرف دیگر این کار من است! از لحظه‌ای که هنوز هیچ نبود تا الان، به هر لحظه‌اش شکل داده‌ام و خب این خیلی لذت‌بخش است که آدم شاهد رشد فکر و ایده و کارش باشد.

چه آینده‌ای برای این کار می بینی؟

روزی که خیلی هم دور نیست، همه مردم، دست‌کم یک بار کروچه را چشیده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ﺑﻬﻨﺎﺯ

    ﻣﻤﻜﻨﻪ ﻟﻴﻨﻚ ﻭﺑﺴﺎﻳﺘﺸﻮ ﻫﻢ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ. ﻣﻤﻨﻮﻥ.