ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های ايرانی: ايران برای معامله با آمريکا بر سر داعش آماده است

ديپلمات های ارشد غربی به «رويترز» گفته‌اند با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل دور دوم توافق ژنو، ايرانی‌ها بيشتر می‌خواهند پای پرونده‌های ديگر را به ميز باز کنند.

يک ديپلمات ايرانی گفته است که تهران در صورت انعطاف‌پذيری بيشتر قدرت‌های جهان در برابر برنامه غنی‌سازی اورانيوم، حاضر به همکاری با ايالت متحده در ائتلاف عليه گروه «دولت اسلامی» (داعش سابق) است.

خبرگزاری «رويترز» در گزارش اختصاصی خود، روز يکشنبه ۲۱ سپتامبر، ضمن اعلام اين خبر، از قول يک مقام ارشد ايرانی ديگر ــ که او نيز نخواست نام‎اش فاش شود، نوشت: «ايران کشوری بسيار تأثيرگذار در منطقه است و می‌تواند در جنگ عليه تروريست‌های داعش مؤثر باشد. اما اين خيابانی دوطرفه است. شما چيزی می‌دهيد، چيزی هم می‌گيريد.»

اين مقام ارشد افزود: «داعش خطری برای امنيت جهان است، و نه برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آميز ما».

تهران تا کنون همواره اتهام قدرت‌های غربی را مبنی بر تلاش برای ساختن بمب اتمی در لوای برنامه صلح‌آميز هسته‌ای رد کرده است.

بر اساس اين گزارش، يک مقام ايرانی ديگر نيز که به شرط ناشناس ماندن سخن گفته بود، به موارد مشابهی اشاره می‌کند. به گزارش رويترز، هر دو مقام رسمی ايرانی گفته‌اند که دولت تهران می‌خواهد آمريکا و متحدانش بر سر تعداد سانتريفيوژهای مجاز در توافق‌نامه طولانی‌مدت احتمالی برای رفع تحريم‌ها از خود انعطاف‌پذيری نشان دهد.

چهارمين مقام ايرانی نيز به رويترز گفته است که «هر دو طرف می‌توانند از خود انعطافپذيری نشان دهند تا به تعداد قابل قبولی سانتريفيوژ برسند.»

با وجود اين اظهارنظر برخی مقام‌های ايرانی حاضر در اجلاس نيويورک، پيشتر آيت‌الله خامنه‌ای و برخی ديگر از مقام‌های بلندپايه از جمله فرمانده سپاه پاسداران، امکان هر گونه مشارکت با ائتلاف عليه داعش به رهبری آمريکا را رد کرده بودند. اما در سوی ديگر، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در عين رد همکاری نظامی آمريکا با ايران عليه گروه دولت اسلامی، از باز بودن ديگر راه‌های همکاری سخن گفته بود.

تمايل غرب به تفکيک مناقشه هسته‌ای از بحران‌های منطقه‌ای

ديپلمات‌های غربی به رويترز خبر دادند که ايران روز جمعه ايده مطرح‌شده از سوی مقامات اين کشور در گفت‌و‌گو با رويترز را در جريان نشست مذاکرات نيويورک مطرح نکرده است. ديپلمات‌های نزديک به جريان مذاکرات نيز پيش‌بينی کرده‌اند که رسيدن به توافقنامه طولانی‌مدت در نيويورک برای کاستن از ابعاد برنامه هسته‌ای ايران و در عوض رفع تحريم‌ها امکان‌پذير نخواهد بود.

به‌علاوه، این ديپلمات‌ها به رويترز گفته‌اند که با توجه به نزديک‌شدن ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر برای رسيدن به توافقنامه طولانی‌مدت، ايالات متحده و متحدانش می‌خواهند تا مذاکرات نيويورک منحصراً درباره موضوع هسته‌ای ايران باشد. به همين دليل، آنها راجع به امکان بحث درباره اظهارنظر مقام‌های ايرانی در جريان مذاکرات ابراز ترديد کرده‌اند.

در همين رابطه، يک ديپلمات ارشد غربی به رويترز گفت: «هر چه به ضرب‌الاجل دور دوم توافق ژنو نزديک‌تر می‌شويم، ايرانی‌ها بيشتر می‌خواهند پای پرونده‌های ديگر را به ميز باز کنند و اين تلويحاً يعنی اگر کار توافق هسته‌ای با ايران تمام نشود، ديگر موضوعات مربوط به منطقه پيچيده‌تر خواهد شد. قدرت‌های شش‌گانه در هر حال مصمم هستند تا ديگر موضوعات را بر سر ميز مذاکرات هسته‌ای نياورند.»

اما اظهارنظر مقامات و ديپلمات‌های ايرانی نشان می‌دهد که غرب برای جدا نگه‌داشتن موضوعات منطقه‌ای از مذاکرات هسته‌ای ايران کار بسيار سختی در پيش دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.