ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی:

۳۰ درصد قتل‌های کشور، خانوادگی‌اند

به گفته هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، ۳۰ درصد از کل قتل‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد، قتل‌های خانوادگی هستند.

به گفته هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، روزانه یک قتل خانوادگی در کشور اتفاق می‌افتد و بیشتر قربانیان نیز زن هستند.

در بسیاری از پرونده‌های مربوط به قتل‌های خانوادگی، قاتلان به دلیل مسائل ناموسی، خیانت و اختلاف‌های مالی مرتکب قتل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بسیاری از پرونده‌های مربوط به قتل‌های خانوادگی، قاتلان به دلیل مسائل ناموسی، خیانت و اختلاف‌های مالی مرتکب قتل شده‌اند.

دراین میان، مصرف شیشه و توهمات ناشی از آن در وقوع همسرکشی که بیشتر قربانیان آن زنان بوده‌اند نقش مهمی داشته است.

قتل‌های خانوادگی، در دسته‌بندی مربوط به قتل‌های کشور، بیشترین  آمار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اطلاعات موجود، بیشتر قاتلان خانوادگی پس از قتل، از کرده خود ابراز پشیمانی می‌کنند.

هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی گفته است: «۳۰ درصدر قتل‌های کشور را قتل‌های خانوادگی تشکیل می‌دهند که بیشترین قتل‌ها مربوط به همسرکشی است. البته در همسرکشی هم مردان بیش از زنان دست به جنایت می‌زنند.»

نورالله عزیزمحمدی، رئیس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران نیز بر این نکته تاکید دارد که زنان کمتر از مردان مرتکب قتل همسران خود می‌شوند و در صورت ارتکاب قتل، کمتر خودشان مرتکب قتل می‌شوند و بیشتر با کمک شخص سوم همسران خود را می‌کشند.

وی تاکید کرده است که  مردان در اثر «عصبانیت لحظه‌ای» مرتکب قتل می‌شوند، اما زنان با برنامه‌ریزی دست به قتل می‌زنند: «آنها در اغلب قتل‌ها ابتدا همسران خود را بیهوش می کنند. زنان معتقدند اگر همسران‌شان به آنها اجازه می‌دادند که طلاق بگیرند هیچگاه دست به جنایت نمی‌زدند.»

به گفته این کارشناس قضائی، طی سال‌های اخیر مصرف شیشه و توهمات ناشی از آن در وقوع همسرکشی‌ها بی‌تاثیر نبوده است: «مصرف‌کنندگان شیشه پس از مدتی دچار توهم سوءظن می‌شوند و وقتی در دادگاه می‌ایستند، می‌گویند به تصور اینکه همسران‌شان خیانت کرده‌اند دست به این جنایت زده‌اند.»

برادر یا خواهرکشی

فرزندکشی، برادر یا خواهرکشی و قتل والدین از دیگر جنایت‌هایی است که در گروه قتل‌های خانوادگی قرار می گیرد. در این جنایت‌ها بیشتر انگیزه‌های ناموسی، اعتیاد و اختلافات مالی مطرح است.

در بیش از ۹۰ درصد قتل‌ها از چاقو و به ویژه چاقوی آشپزخانه به عنوان ابزار قتل استفاده شده است.

در این نوع جنایت هم اعتیاد حرف اول را می‌زند و بیشتر فرزندان یا والدین معتاد در پی عوارض ناشی از اعتیاد دست به قتل می‌زنند.

حسین اصغرزاده رئیس شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری، انگیزه و علل این دست قتل‌ها را از دو جهت بررسی کرده است: «قتل‌های اتفاقی» که در پی خشونت موجود در خانواده‌ها رخ می‌دهد و «قتل‌های ناموسی» که معمولا پس از افشای رابطه نامشروع همسر به وقوع می‌پیوندد.

اصغرزاده درباره نوع نخست گفته است: «در این دست درگیری‌ها آلت قتاله معمولا‌‌ همان وسایل خانه است مانند چاقو و قیچی و اجسامی که درهنگام یک درگیری خانگی پرتاب می‌شود یا از آن به عنوان جسم سخت و نوک تیز برای آسیب رساندن به مقتول استفاده می‌شود. در دسته دوم ما با قتل‌هایی مواجه هستیم که با طرح نقشه قبلی و با انگیزه‌های روشن به مرحله اجرا می‌رسد. این دست قتل‌ها معمولا در پی رابطه نامشروع همسر و افشا شدن آن نزد دیگری و اختلاف فرزندان با والدین اتفاق می‌افتد.»
به گفته وی هنگامی که اتهام رابطه نامشروع متوجه زن باشد، به خاطر مواردی چون «تعصب» و «آبرو»، اثبات جرم و حل مسئله از سوی مرد نادیده گرفته شده و مسئله به قتل زن منتهی می‌شود. واکنش زنان نسبت به مسئله خیانت اما متفاوت است.

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی ۸۰ درصد قتل‌های خانوادگی را بدون برنامه‌ریزی ارزیابی کرده است.

در بیش از ۹۰ درصد این قتل‌ها نیز از چاقو و به ویژه چاقوی آشپزخانه به عنوان ابزار قتل استفاده شده است.

چندی پیش در روز ۱۷ تیر ۱۳۹۳روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد روزی سه نفر با سلاح سرد در تهران کشته می‌شوند. به عبارتی، در سال دست ‌کم بیش از هزار نفر در پایتخت ایران بر اثر سلاح سرد جان خود را از دست می‌دهند.

این سازمان گزارش داد شمار قتل‌هایی که با سلاح سرد در تهران و طی فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳رخ داده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است.

شمار این قتل‌ها در تهران از میانگین کشوری بالاتر است. در حالی که برخی مسئولان جمهوری اسلامی از ایران به عنوان «امن‌ترین کشور دنیا» یاد می‌کنند، گزارش‌های منتشر شده حاکی از مرگ روزانه دو نفر با سلاح سرد در این کشور است.

حسن بتولی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، در روزهای پایانی سال گذشته، سه انگیزه عمده قتل‌ها در ایران را «نزاع و اختلاف»، «مسائل ناموسی» و «سرقت»‌ عنوان کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.